• Cookie1982

    Fastnat

    Hej!

    Jag och min sambo har fastnat i en fråga och kommer inte vidare.

    Jag har två barn sedan tidigare. En som är 9 och en som är 7 och så har vi en gensam dotter som är en dryg månad.

    De stora barnen bor hos oss varannan vecka. Pappan till barnen ber ofta om hjälp att vi ska ha barnen en extra dag eller att han tar 9 åringen på sin träning och jag kan ta 7 åringen på sin även hans vecka. När de är hos oss behöver jag sällan hjälp eftersom vi är två vuxna. Jag tycker att man ska samarbeta och om jag säger nej när mitt ex frågar känns det som att jag säger nej till mina barn. Min sambo ser det som att jag hjälper mitt ex och att exet går före oss. Han menar att jag inte gått vidare och att jag värdesätter samarbetet med exet mer än vår relation. Jag förstår inte riktigt varför jag ska säga nej till att vara med mina barn om vi ändå inte har något inbokat. Samtidigt kan jag ju känna lite att mitt ex frågar ofta och jag aldrig så det är kanske inte så mycket samarbete. Hur mycket ska man ställa upp? Och hur ska jag rädda min relation utan att förlora mig själv?

    /Cookie1982

  • Svar på tråden Fastnat
  • Allsw

    Jag tycker det hänger lite på varför exet behöver hjälp. Är exet beordrat ut på tjänsteresa tex eller mer sugen på att åka till kompisar o dricka öl..

  • Anonym (???)

    Vad menar du med att "ställa" upp? Ställa upp för dina barn?

  • IsDimma

    Barnen är ju dina barn även under pappans vecka så jag ser inte varför du ska prioritera annorlunda.

  • Celaena

    Klart du ska kunna ta barnen om ni inte har annat? 
    Tycker din sambo resonerar märkligt.

    Jag är också i sitsen att jag får "ställa upp" väldigt mycket med extradagar och det är alltid jag som fixar så de kan vara lediga på lov på hans veckor mm och det gör jag ju för barnens skull och inte för exets. Hade min man haft något emot det så hade vi inte kunnat ha en relation.

  • Cookie1982

    Tack för era svar. Jag känner ju att det är så det ska vara. Att man kan hjälpas åt och att barnen är välkomna jämt. Sen kan jag ju känna att det blir lite mycket ibland eftersom mitt ex frågar en del och han kommer inte kunna hjälpa mig på samma sätt pga sitt jobb.

    Hur ska jag få min sambo att förstå? Det här tär på förhållandet. Han anser att jag prioriterar min relation med mitt ex istället för vår relation.

    På ett sätt hjälper jag ju mitt ex för det handlar om att han ska göra annat t ex julfest med jobbet osv men jag vill ju hellre att de är hos mig än att han fixar barnvakt. Å andra sidan fixar jag hellre barnvakt än ber honom.

  • Anonym (Tankar)

    jag kan förstå din sambo till viss del, han är inte pappa till barnen och tycker kanske att ditt ex kör över dig. Visst man kan ställa upp ibland men när det blir en vana är det något annat. Du skriver att ni är två medans ditt ex är en, men samtidigt så har han ju uppenbarligen inte fått mycket att säga till om. Han kanske inte ställa upp för dina barn och ex hela tiden. Frågar du honom innan du säger ja till ditt ex? Hur såg konstellationen ut innan du träffade din nuvarande? Han köpte väl idén att ha dom varannan vecka men när det ständigt blir mer känner kan sig kanske överkörd.

  • Cookie1982

    Ja han tycker nog både att mitt ex kör över mig och utnyttjar mig men också att jag kör över honom. Jag brukar fråga men då blir vi ofta osams för hans svar är alltid nej av princip. Det skulle vara lättare om det var ja ibland och nej ibland men han svarar alltid nej för han tycker att barnens pappa får lösa det. Jag trodde att han skulle förstå när han själv blev pappa men så blev det inte. När vi träffades hade vi inte barnen varannan vecka för då var barnen här när mitt ex jobbade så då styrdes vårt liv helt efter hans jobb men sen blev det varannan vecka.

  • Celaena
    Cookie1982 skrev 2018-01-07 04:47:02 följande:

    Tack för era svar. Jag känner ju att det är så det ska vara. Att man kan hjälpas åt och att barnen är välkomna jämt. Sen kan jag ju känna att det blir lite mycket ibland eftersom mitt ex frågar en del och han kommer inte kunna hjälpa mig på samma sätt pga sitt jobb.

    Hur ska jag få min sambo att förstå? Det här tär på förhållandet. Han anser att jag prioriterar min relation med mitt ex istället för vår relation.

    På ett sätt hjälper jag ju mitt ex för det handlar om att han ska göra annat t ex julfest med jobbet osv men jag vill ju hellre att de är hos mig än att han fixar barnvakt. Å andra sidan fixar jag hellre barnvakt än ber honom.


    Han förstår inte om du säger att det helt enkelt handlar om att barnen ska ha en trygg fast punkt där de alltid är välkomna och att du är förälder på heltid även om ni är separerade? Tycker det är märkligt att han fokuserar så mycket på din relation med exet.
    Vet inte hur det är för dina barn men jag har ju också sådär att de är här mycket mer trots att vi egentligen har varannan vecka och ungarna känner ju att pappa väljer bort dem och tänk om de inte fått komma hit heller liksom.
    Sen klart man ska kunna ha barnvakt ibland men blir det ofta som i för er så är det ju självklart att de ska vara hos sin andra förälder. 

    Jag kan ju förstå att det uppstår irritation. Det gör det här också, både från min sida och makens, men den är ju helt och hållet riktad mot mitt ex som prioriterar ner barnen.
    Och ni har ett gemensamt barn också så då är det väl jättekul för syskonen att få umgås tänker jag? 

    Ett alternativ kanske är att ändra på umgänget från varannan vecka till något mer passande om han sällan har tid och sambon stör sig så mycket på att du "hjälper" exet, isåfall skulle det ju vara bestämt på förhand att de är hos er tänker jag.
  • Cookie1982

    Tack för era svar. I vissa fall är det för att exet ska göra saker. Tex julfest med jobbet men annars handlar det om att han inte har möjlighet att följa med på båda barnens träningar samtidigt. Jag har förklarat för sambon att det handlar om barnen och min känsla av att vinna finnas för dem. Han tycker att vi får rätta vårt liv efter exet men jag skulle aldrig säga ja om vi hade något inbokat men om vi ändå ska vara hemma känns det som att de kan vara hos oss.

  • Celaena
    Cookie1982 skrev 2018-01-07 11:39:02 följande:

    Tack för era svar. I vissa fall är det för att exet ska göra saker. Tex julfest med jobbet men annars handlar det om att han inte har möjlighet att följa med på båda barnens träningar samtidigt. Jag har förklarat för sambon att det handlar om barnen och min känsla av att vinna finnas för dem. Han tycker att vi får rätta vårt liv efter exet men jag skulle aldrig säga ja om vi hade något inbokat men om vi ändå ska vara hemma känns det som att de kan vara hos oss.


    Tuff sits verkligen. Det är ju svårt om han inte tar till sig av det du säger.
    Jag kan förstå frustrationen men samtidigt så borde han ju insett för längesedan att blir man ihop med någon som har barn så är sannolikheten stor att exet kommer inverka på ens liv.
  • Cookie1982

    Ja så tänker jag också. Det som känns svårast är ju att vår relation blir lidande men jag kan inte gå emot mig själv och mina värderingar för det gynnar inte vår relation heller.

Svar på tråden Fastnat