• Anzil

    Köpa ny telefon för musik, Internet och för att inte bli fel stämplad?!

    Hej!


    Jag volontärsarbetade, och under min arbetstid började an komma lite nära sina arbetskamrater, där de började bli mer öppna.

    De små skämtade om min gamla telefon. Nej, jag upplevde ingen mobbning utan det var bara den sortens nivå skämt, som det brukar ske med sina nära bekanta och vänner.

    Men det kom fram något intressant, eftersom de började säga att en typisk mobil med en knapptelefon, stämplas per automatik att man är en langare. Liksom en sådan som säljer narkotika.

    Jag erkände även att jag använde kontantkort, varav de sa att det så typiskt för en langare. Eftersom om man har en kontantkort är det svårt att spåra, samtidigt om man har en knapptelefon är det ännu svårare för polisen att spåra. Langare har även knapptelefoner, just för att det är deras ''jobbtelefon'' därför skaffar de knapptelefon, eftersom de är inte så dyra.


    Jag blev lite fundersam och började tänka om det nu är på tiden att jag köper en smarttelefon. Samtidigt tycker jag det är onödigt, eftersom jag använder inte min mobiltelefon mer än att ta emot samtal, ta emot SMS och givetvis ringa och skriva SMS.

    Jag funderar om jag inte borde köpa en smarttelefon, samtidigt som jag vet att jag kommer förmodligen fippla med Internet m.m.


    Så att ha haft knapptelefon, tycker jag egentligen finns mer fördelar. Jag vet att det kan vara en god sak att ta avstånd ifrån Internet. Även om jag inte skaffar Internet på mobilen, så kommer jag göra det för eller senare, eftersom jag kommer antagligen tänka på Safari och andra appar.

    Vad tycker ni?
    Tänker man i första hand att det är en typiskt mobil för ''arbete'' inom narkotikahandel. Det är ju en läskig och hemsk stämpel.

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Köpa ny telefon för musik, Internet och för att inte bli fel stämplad?!
  • Carambolan

    Jag tänker mer på pensionärer faktiskt.

    En langarmobil har ju mer med priset att göra än med knapparna. Har du en hundrakronorstelefon från Clas Ohlsson kanske det möjligen är lite knarkvarning, särskilt om du kommer med en ny varje vecka

  • Spislucka

    Som någon annan sa så känns knapptelefon som pensionär mer. Känner iof inga knarklangare, men tvivlar på att folk misstänker att du är knarklangare pga din telefon. Finns tusen anledningar till att inte ha smartphone. Dom är dyra, man blir oftast beroende av dom. Är syftet bara att ringa och smsa med den så finns det ingen anledning att ha en smartphone.

  • Ellie

    Jag hade kvar min knapptelefon länge (tills för ca 1 år sedan). Jag tyckte inte jag behövde mer än sms och telefon. När jag berättade om det var det inga knarklangarparalleller som dök upp utan snarare att jag var "omodern" och "lite efter" samt inte hade insett vilken nytta man kan ha av en smartphone. När min knapptelefon bokstavligt föll sönder "tvingades" jag köpa en smartphone i alla fall (valde samsung). Sedan dess har jag haft en väldig nytta av den.

    Jag använder bankid, swish, internetbanken, klarna, spar-app som Dreams, parkeringsappar, väderapp, Pluttra och Tempus till förskolan, jobbets hemsida/mail, lite spel och musik till barnen i bilen,en app för löpning, för att inte tala om att jag inte kör vilse längre när jag har karta. Jag läser också lite nyheter i den, samt googlar ofta saker jag vill/behöver veta. Jag kan också lättare ta foton och spara dem. Helt klart missade jag jättemycket utan telefonen.

    Självklart skulle jag överleva utan och har min dator, samt dator på jobbet, men det underlättar med smartphone, och jag skulle aldrig gå tillbaka till knapptelefonen.

    Så... nej, jag tänker inte langare. Jag tänker att man inte insett vilka möjligheter som finns. Men visst har du rätt. Det är lätt att bli mobilberoende och fastna i den för mycket. Där får man nog göra upp egna regler för sig själv angående vad som är acceptabelt.

  • sextiotalist

    För det första, kontantkort behöver inte innebära anonymitet, mitt kontantkort är inte anonymt och jag har haft samma numer i 15 år.
    Jag har en huawei som kostar kanske 1500 (då var det specialpris, så jag fick den för en tusenlapp) och den fungerar utmärkt att surfa på, ringa på, ha appar, ta fotografier etc

  • sextiotalist
    recordcollector skrev 2018-01-10 03:01:14 följande:

    Vill inte skryta på något sätt men jag har haft ett Comviq kontantkort sedan 1999 när jag köpte min första mobil - en Nokia 3310 dvs i 19 år. 


    Vi måste vara riktigt stora busar ;)
Svar på tråden Köpa ny telefon för musik, Internet och för att inte bli fel stämplad?!