• Värmeljus18

    Tycker du att den som går AMU -arbetsmarknadsutbildning ska också få ha rätt till studentbostad?

    Student bostäder är vanligtvis till för dom som studerar på högre nivå. Det finns otaligt många som studerar Arbetsmarknadspolitiska program runtom i Sverige. Dessa utbildningar är inte CSN berättigade. Dessa studenter bör också få möjlighet att få bo i en studentbostad under sin utbildningstid. Dom som studerar dessa utbildningar ska också en dag komma ut för att jobba och betala skatter. Är dom inte också lika värd någonstans att bo?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att den som går AMU -arbetsmarknadsutbildning ska också få ha rätt till studentbostad?
  • Anonym (L)

    Nej, utbildningen ska vara CSN-berättigad och på heltid. Däremot kan man ifrågasätta varför utbildningen inte ger rätt till CSN.

  • Anonym (Ullis)
    Anonym (L) skrev 2018-01-07 01:34:09 följande:

    Nej, utbildningen ska vara CSN-berättigad och på heltid. Däremot kan man ifrågasätta varför utbildningen inte ger rätt till CSN.


    AMU är heltidsstudier dock inte enligt CSNs mening. Men det här har inget med CSN att göra. Alltså AMU studier pågår mellan 8-16 mån-fre. Utb längden varierar, men många utb ska genomföras under 24 veckor o även längre. Kan tyckas att åtminstonde dom längre utb bör berättigas studentboende.
  • Anonym (L)
    Anonym (Ullis) skrev 2018-01-07 01:59:20 följande:

    AMU är heltidsstudier dock inte enligt CSNs mening. Men det här har inget med CSN att göra. Alltså AMU studier pågår mellan 8-16 mån-fre. Utb längden varierar, men många utb ska genomföras under 24 veckor o även längre. Kan tyckas att åtminstonde dom längre utb bör berättigas studentboende.


    8-16 på plats i skolan eller på papper? Om man kan jobba samtidigt är det inte heltid.
  • Anonym (M)

    Där jag bor har de som krav att man ska kunna visa upp ett visst antal högskolepoäng per termin, och då måste man plugga heltid. Läser man en sån där utbildning som inte är en hel termin och inte ger högskolepoäng så blir det ju svårt.

  • Anonym (Får vackert betala mina studier)

    Du menar på allvar att du medan du får en utbildning samt betalt för att gå den. Dessutom ska få en lägenhet att bo i under tiden? vi som själva betalar våra studier via egna lån har typ svårt att få student lägenheter. Snacka om att du är bortskämd från födseln ts :(

  • LovisaEri

    Jag går en AMU. Utbildningen är 8-16 i klassrum- alltid. Vi får endast aktivitetstöd, försök leva på det. Man får endast arbeta utanför dessa tider. Är man sen till skolan, även vid 20 min eller mer, så görs en frånvarorapport, det görs ven avdrag på stödet, avdrag även vid sjukdom, helt avdrag vid övrig frånvaro m.fl.
       Kan säga att vi har det mycket tuffare än HS studenter. Har pluggat själv på Univ. o det är en stor skillnad med hur det är att gå Arbetsmarknadsutbildning.
       Vid även några få frånvaro, hotas man per brev o telefon av AF, att dom överväger avbryta en från att fortsätta utbildningen. Känner gamla klasskamrater som råkat för detta. 

  • Anonym (Får vackert betala mina studier)

    Även jag har gått både och. Själv var jag väldigt tacksam för den utbildning jag fick av af. Du har knappast varken läst på universitet eller arbetat tidigare. Som student har du 30 dagars karens vid sjukdom. Och hade du nån gång jobbat hade du såklart inte ifrågasatt att du inte får pengar om du inte går dit.

    Det finns ett social försäkrings system som garanterar dig riks norm. Kan du inte överleva på de pengar du får när de flesta andra kan så är det nånting du ljuger om. Får du inte norm från soc har du nån som försörjer dig, alternativt är du så ung att dina föräldrar ska stå för din försörjning. Och nej aktivitetsstöd för ungdom är inte värst mycket. Men det handlar om fickpengar.

  • HelaGotland

    Jag har gått något liknande fast i privat regi, studieplatser köpta av AF. Vi fick behålla a-kassa under tiden (kursen var direkt gjord för att kunna få anställning direkt efteråt och innehöll en del obetald praktik). Kursen, eftersom den var praktisk, tillgodoräknades också som a-kassegrundande.

    Det hade väl varit lite VÄL att också begära bostad? Jag tycker inte att en AMU-kurs (som oftast är frivillig och inte påbyggnadsbar) ska rendera en bostad OCKSÅ. Tänk vad dessa kurser kostar skattebetalare.

  • Anonym (Ullis)
    Anonym (Får vackert betala mina studier) skrev 2018-01-07 21:59:49 följande:

    Även jag har gått både och. Själv var jag väldigt tacksam för den utbildning jag fick av af. Du har knappast varken läst på universitet eller arbetat tidigare. Som student har du 30 dagars karens vid sjukdom. Och hade du nån gång jobbat hade du såklart inte ifrågasatt att du inte får pengar om du inte går dit.

    Det finns ett social försäkrings system som garanterar dig riks norm. Kan du inte överleva på de pengar du får när de flesta andra kan så är det nånting du ljuger om. Får du inte norm från soc har du nån som försörjer dig, alternativt är du så ung att dina föräldrar ska stå för din försörjning. Och nej aktivitetsstöd för ungdom är inte värst mycket. Men det handlar om fickpengar.


    " Du har knappast varken läst på universitet eller arbetat tidigare"
    Intressant påstående. Hur kan du veta det egentligen? Bor ej hos föräldrar. Finns ingen annan som försörjer mig. Soc systemet som vi betalar 30% skatt till ger inte mycket tillbaka till den som är vit, ensamstående utan barn i dagens läge. Du känner inte mig o min bakgrund. Fick du veta om det, så skulle du ångra allt du sagt och be om ursäkt. MEN, jag kommer inte smutskasta dig för det. Du är inte informerad om min bakgrund o fakta i mitt fall.
       Har du varit hemlös o bott i skogen i tält någon gång för att pengarna inte räcker till hyra för att depositionsavgift alltid krävs av dom som hyr ut ett rum? Det har jag inte råd till. Tänk dig en vit svensk infödd medborgare som bor i tält i skogen strax utanför ett tät befolkat migrant ort. Jag sitter här i kylan o ser ut över havet av alla fastigheter där det är fullpropat med migranter som har bott här t.ex mellan  sex månader o framåt, som har egna lägenheter, pengar att betala hyran osv. O jag, som har stått i bostadskö i fem år, o som måste stå minst fyra år till för att få en chans att komma på tur att få en sådan, får bo i tält för att soc tycker att min inkomst hamnar i överskott enligt deras normer. Min inkomst är nämligen 4800 efter skatt, o det vill soc att jag ska hitta boende för, inklusive deposition. Hur ska det gå egentligen? Det går inte...fullständigt omöjligt.
       Jag gör i alla fall något, går utbildning för att skaffa arbete. Jag sitter inte på arslet o ånjuter o utnytjar det sociala försäkringssystemet så långt jag kan. Nej, jag vill jobba. Staten betalar gärna ett par tusen kronor till min utbildning, men dom ger knappt något att leva anständigt på, såsom en bostad så att jag kan klara studierna. Jag hotas själv av avstängning för frånvaro. Inte lätt att leva så här. Blir sjuk ofta, svårt att plugga för jag är trött, sover dåligt, deprimerad, svårt att känna engagemang då jag lever i sådana förhållanden. Se hur dom gör även för dom som vill göra något; ge tillbaka till samhället genom att bidraga med arbete, skattebetalning till soc systemet osv.
       Känner mig särbehandlad pga ras, etnisk ursprung och hudfärg. Det är verkligheten i Stockholm idag. Har hört talas om sådant tidigare, men nu när jag är i denna situation själv, får veta exakt hur det är o känns. 
    Till sist så är jag den minst rasistiska personen i Sverige. Jag har ett barn med en icke vit, Mina samtliga systrar har barn med afrikaner o sydamerikaner. Har själv bott mer än halva livet utanför Sverige.
    Soc översittarna är rasister mot mig, dels för att jag är vit o dels för att dom vet att jag är judisk. Sverige står negativt mot judar, det är allmänt känt i den internationella community. Så jag förstår varför dom behandlar mig så.
  • Anonym (Ullis)

    ...alltså staten betalar ett par hundra tusen kronor till utbildning, men inte tillräckligt att leva på för att kunna genomföra utbildningen 

Svar på tråden Tycker du att den som går AMU -arbetsmarknadsutbildning ska också få ha rätt till studentbostad?