• solkatt94

    *** Den stora tråden om HÖGSKOLEPROVET 2018 ***

    Hej alla!

    Jag ska skriva högskoleprovet nu i april och tänkte att alla vi som ska göra det kunde ha tråd här på FL där vi utbyter tips och erfarenheter och stöttar varann, m.m.

    /Josefin

  • Svar på tråden *** Den stora tråden om HÖGSKOLEPROVET 2018 ***
  • solkatt94

    Jag tänkte att jag börjar tråden med att sammanfatta en lista över alla hjälpmedel till högskoleprovet jag känner till:

    BÖCKER (alla kan köpas på Bokus eller Adlibris)

    1. "Högskoleprovsboken" (Andreas Rahim)
    (en hel uppsättning böcker om allt du någonsin velat veta om högskoleprovet känns det som; "Den stora fenomenala..." på 311 sidor (2018/2019 års upplaga) är boken som täcker in allt (och den jag rekommenderar att man börjar med) och resterande böcker går in på djupet ännu mer på de olika delarna om man skulle vilja det):

    Högskoleprovsboken: Den stora fenomenala boken till högskoleprovet 2018/2019
    Högskoleprovsboken: Den stora fenomenala boken till högskoleprovet (2016)
    Högskoleprovsboken: 7000 utvalda ord - den ultimata ordboosten till ORD, LÄS och MEK på högskoleprovet
    Högskoleprovsboken: 1000 övningsuppgifter för XYZ och KVA på högskoleprovet (2016)
    Högskoleprovsboken: Den ultimata boken med lösningar till XYZ, KVA, DTK och NOG på högskoleprovet (2017)
    Högskoleprovsboken: Den ultimata boken till MEK på högskoleprovet (2018)
    Högskoleprovsboken: Den ultimata boken till ELF på högskoleprovet (2018)
    Högskoleprovsboken: Den ultimata boken till LÄS på högskoleprovet (2018)
    Högskoleprovsboken: Den ultimata matteboken till högskoleprovet (2018)
    Högskoleprovsboken: Den lilla fenomenala boken till högskoleprovet (2015)

    2. Så får du full pott på Högskoleprovet (Albin Stööp, 2016 även som e-bok)

    3.
    Högskoleprovet - Den kompletta guiden (Lukas Holmegaard, 2017)
    (det här är "klassikern" bland högskoleprovsböcker som hängt med sedan 2011...)

    4. Så får du bättre resultat på högskoleprovet (Sophie Ollén och David Terstad 2016, även som e-bok)

    5.
    Glömt Matten? - Högskoleprovets Grunder (Daniel Nilsson, 2016)

    6.

    Högskoleprovet - metoderna  (OBS kommer ut i maj 2018)
    Högskoleprovet - metoderna (OBS kommer ut i november 2018)

    KURSER
    Allakando (www.allakando.se)
    Upgrades (www.upgrades.se)

    FORUM
    HPGuiden (www.hpguiden.se)

  • Vixen90

    Vilket resultat behöver/siktar du på? Vad vill du komma in på? Är det första gången du skriver?


    Jag skulle vara mer optimistisk om jag trodde att det hjälpte
  • solkatt94

    Hej Vixen... jag har skrivit provet tidigare men som max fått 1,3. Jag siktar på åtminstone 1,7 eller 1,8. Har du skrivit det tidigare?

  • Vixen90
    solkatt94 skrev 2018-01-18 12:21:46 följande:

    Hej Vixen... jag har skrivit provet tidigare men som max fått 1,3. Jag siktar på åtminstone 1,7 eller 1,8. Har du skrivit det tidigare?


    Har skrivit en gång. Fick 1,15. Tror medel låg på 0,8 eller 0,9 då.

    Pluggade knappt före. Avskyr matte, så den delen sänkte mig mycket. Men det räckte för att bli antagen, så jag behövde inte skriva fler gånger. Vad är det du vill komma in på?
    Jag skulle vara mer optimistisk om jag trodde att det hjälpte
  • solkatt94

    OK, härligt att du kom in på det du ville komma in på. :) Jag tänkte söka in på läkarprogrammet via prov- och intervjubaserad antagning. Just matten har varit min Akilleshäl också men nu jobbar jag på det med olika böcker om högskoleprovet och tidigare prov, försöker ta det lugnt och systematiskt gå genom olika typuppgifter och bocka av att jag klarar dem allteftersom.... känns långsamt bättre och bättre :)

  • Jacob89

    Håller med om att "Den stora fenomenala boken till högskoleprovet 2018" är riktigt bra. Den börjar med ett kapitlet som verkligen motiverar och inspirerar en - redan innan den går in på de olika delarna av högskoleprovet. Den ger mig som varit skoltrött under gymnasiet (men sen ångrat det) energi, motivation och drivkraft för att klara av mitt mål (att få åtminstone 1,7-1,8). Peppande ord blandat med bra övningar och dessutom lösningar till tidigare högskoleprov - grymt. :) 

  • Jacob89

    Hm, ingen annan som ska skriva hp i april?

    Jag sitter med ORD och LÄS delarna nu... lite klurigt, framför allt LÄS. Hur hittar man rätt svar i texterna när alla alternativ låter typ samma? Någon som har några bra tips eller knep att dela med sig? /J

  • liiiza82

    @Jacob89 -> Låter som du kanske skulle ha nytta av den här ("Den ultimata boken till LÄS på högskoleprovet") om du finns LÄS krånligt? Lycka till... själv sliter jag med DTK.... :O

  • GI Jane

    Jag har skrivit hp några gånger nu men inte riktigt fått upp till poängen jag behöver (helst 2,0) men jag köpte LÄS-boken (ovan) för någon vecka sedan och kan säga att den delen av hp faktiskt blev mkt lättare efter att ha gått genom några gamla LÄS-prov med bokens lösningar och tips...

    ... det som också hjälpt mig har varit att gå genom *samma* LÄS upprepade gånger (typ 5 gånger per text)... varje gång man läser texten blir den lättare och på något sätt tror jag undermedvetet att hjärnan lär sig hur texterna är uppbyggda och hur och var man hittar rätt svar... men det är bara min ovetenskapliga teori

Svar på tråden *** Den stora tråden om HÖGSKOLEPROVET 2018 ***