• majaoksson

    Springmask, hjälp!

    Hej, vi får fått springmask i familjen efter att vår dotter berättade det, så antagligen har hon gått och haft i det ett tag. Som tur är så har jag och min man inte blivit smittade. Jag åkte till apoteket och köpte Vanquin tabletterna och vi ska ta de nu. Efter att ha läst mycket på internet så verkar det som om det är omöjligt att få bort springmask och särskilt nu när hela vårt hem är säkert fullt av massa maskägg. 
    Hur ska man göra med städningen? Räcker det med att städa rum och toalett varje dag, och kanske byta lakan varannan och hålla en god hygien. Är det kört för oss nu? Tacksam för svar!!

  • Svar på tråden Springmask, hjälp!
  • Anonym (Anonym)
    majaoksson skrev 2018-01-09 18:01:42 följande:

    Hej, vi får fått springmask i familjen efter att vår dotter berättade det, så antagligen har hon gått och haft i det ett tag. Som tur är så har jag och min man inte blivit smittade. Jag åkte till apoteket och köpte Vanquin tabletterna och vi ska ta de nu. Efter att ha läst mycket på internet så verkar det som om det är omöjligt att få bort springmask och särskilt nu när hela vårt hem är säkert fullt av massa maskägg. 
    Hur ska man göra med städningen? Räcker det med att städa rum och toalett varje dag, och kanske byta lakan varannan och hålla en god hygien. Är det kört för oss nu? Tacksam för svar!!


  • Anonym (Inte omöjligt)

    Hej!

    Det är inte omöjligt att bli av med, men kräver en del städning och noggrann hygien.

    Städa noga i framförallt sovrum och badrum, tänk på att äggen överlever i textil i flera månader, så överkast, filtar, soffkuddar etc behöver också tvättas eller vara i karantän. Gosedjur likaså.

    Torka lampknappar, dörrhandtag och andra plana ytor. Håll naglarna korta, och stoppa inget i munnen utan att först ha tvättat händerna. Använd pappershanddukar.

    När vi har fått mask så har vi behandlat tre omgångar med två veckors mellanrum, för säkerhets skull. Vi har också ätit mkt rödbetor och vitlök, det sägs att maskarna inte gillar det.

  • Anonym (A)

    Får erkänna att så noga som ovan beskriver det har vi inte städat och tvättat när dottern hade springmask. Vi har fått bort det ändå, med två vanquin-kurer som föreskrivet. Självklart tvättat och städat men inte med sån frenesi.

  • syntharen

    Min äldsta son hade springmask när han var 4,5 år och då storstädade jag hans rum bara, tvättade alla gosedjur, sängkläder och kuddar. Vi använde separata handdukar efter vi tvättade händerna och sedan tog vi Vanquin allihopa (trots att vi föräldrar inte hade några symtom på mask) och sedan igen efter 14 dagar. Efter det har vi inte haft mask och det är snart 3 år sedan. Så det är inte omöjligt att få bort trots att man inte sanerar hela hemmet

  • Anonym (:))

    Jag håller med alla som skrivit ovan!

    Jag har haft springmask 2 gånger, en när jag var liten och en gång förra året. När jag var liten så var den enda städningen min förälder gjorde byte av sängkläder, dammsugning och förmodligen städning av toalett och maskarna försvann hur lätt som helst. Förra året var jag överdrivet noggrann med min städning, haha.

    Jag tror det räcker med att man tvättar sängkläder och andra textilier som kan ha maskägg i sig på hög värme (byt sängkläder oftare också), städar toaletten och kanske tar en dammsugning/moppning av hemmet för säkerhets skull. Också viktigt med bra hygien dvs kortklippta naglar (ifall man kliar sig i sömnen) och byter underkläder varje morgon och kväll (jag duschade varje morgon när jag hade springmask senast men jag vet inte om det behövs). Det är också viktigt att vara noggrann med att tvätta händerna. 

    Ett annat tips till dig är att inte sitta och googla runt för mycket och läsa andras mask-upplevelser, det gör en bara ännu mer nojig och orolig. Ta medicinen, kör en ordentlig städning och håll dig borta från familjeliv-trådar om springmask :) Om ni sedan märker att ni har svårt att bli av med masken så ta det problemet då, inte nu när problemet inte ens har uppstått. Lycka till!

Svar på tråden Springmask, hjälp!