• Anonym (Hoppe hopplös)

    Får hör att jag inte tar initiativ på arbetsplatser, hjälp!

    Jag har inte haft något riktigt jobb ännu, är idag 25 år gammal och håller på och utbildar mig. Har dock haft några sommarjobb och korta inhopp, men jag har nästan varje gång stött på problem som gör att jag ifrågasätter om jag är lite trögtänkt, eller var felet ligger...

    Problemet är att arbetsgivare verkar tycka att jag inte tar initiativ, inte ser var jag behövs eller ser vad som behöver göras. Det ledde bland annat till att jag fick sparken från ett sommarjobb efter typ tre veckor, och de tog in en annan tjej, som jobbat där tidigare och visste hur det skulle gå till. Där blev jag knäckt.. men har som sagt fått höra samma sak på andra ställen också, och det är något som jag själv lägger märke till hos mig själv också.

    Detta är kanske något av ett personlighetsdrag, jag är bra på att följa instruktioner och att göra som jag blir tillsagd, och jag presterar bra så länge jag vet exakt på detaljen vad som förväntas av mig. Men när någon förväntar sig att jag själv ska se och avgöra vad som behöver göras blir jag osäker och går i baklås. Hur ska jag kunna läsa deras tankar, vad de förväntar sig att jag ska göra, om de inte säger det? Jag ser det helt enkelt inte, och detta ser arbetsgivare och även kollegor som ett problem, som att jag inte tar initiativ, inte är självgående. Och de få gånger jag aktivt försöker ta initiativ blir det ändå på nåt sätt fel, jag gjorde då nåt som inte vad nödvändigt eller som inte skulle göras just nu utan skulle göras senare osv. Jaha, hur ska jag veta det då?! Jag är minst sagt orolig över det kommande arbetslivet, eftersom jag inte verkar fatta detta med hur en arbetsplats fungerar. Eller har jag bara haft otur? Är jag trögtänkt?

  • Svar på tråden Får hör att jag inte tar initiativ på arbetsplatser, hjälp!
  • Anonym (M)

    Nej, du har inte haft otur. Du verkar ha svårt för att se vad som ska göras och när det ska  göras. Vad  är det för jobb du har haft?

  • Jemp

    Har du bett de om exempel när det kommit upp på tidigare arbetsplatser?

    Det är ju jättesvårt att säga generellt hur man tar initiativ, beror på vad det är för jobb. Men en kombination av att lära sig prioriteringsordning snabbt, inte stå sysslolös utan då antingen hitta något att göra eller be om en uppgift.

    Som exempel från en tidigare arbetsplats (just okvalificerat arbete): prio är kassa, kaffe/servering, disk. Finns inget att göra där så finns det alltid städning. Sånt lärs ut tidigt och man ska aldrig vara sysslolös. Vanligaste bristen hos nyanställda är nog att det slappas och man hellre "tar en paus" än att göra nytta.

  • Anonym (Hoppe hopplös)

    Sommarjobbet jag fick sparken från var inom sälj, jag lockade tydligen inte till mig kunder tillräckligt bra även om jag försökte mitt bästa till 120%, såg inte när det behövdes tas fram mer av någon vara, utan chefen behövde säga till att jag skulle hämta nåt speciellt osv (jobbade sida vid sida men chefen så hen såg allt jag gjorde). Hur ska jag veta hur många varor chefen vill ha framme, si och så många är för lite, men si och så många är tillräckligt osv, när jag inte jobbat där tidigare.. Sen fick jag inte chans att lära mig innan jag blev sparkad. Näe, jag förstår inte.. Det känns som jag inte fattar sånt som andra tycker är självklart, och som att jag kämpar och gör mitt bästa men det ändå inte blir rätt.

    Jag ska tänka på att fråga om exempel nästa gång det kommer upp, just nu har jag inte haft nåt jobb på en längre tid, har tappat självförtroendet lite p.g.a att det aldrig går vägen.

  • Anonym (Kanske)

    Har du försökt få en utredning för att få veta om du har någon npf?

  • Jemp
    Anonym (Hoppe hopplös) skrev 2018-01-09 21:52:43 följande:

    Sommarjobbet jag fick sparken från var inom sälj, jag lockade tydligen inte till mig kunder tillräckligt bra även om jag försökte mitt bästa till 120%, såg inte när det behövdes tas fram mer av någon vara, utan chefen behövde säga till att jag skulle hämta nåt speciellt osv (jobbade sida vid sida men chefen så hen såg allt jag gjorde). Hur ska jag veta hur många varor chefen vill ha framme, si och så många är för lite, men si och så många är tillräckligt osv, när jag inte jobbat där tidigare.. Sen fick jag inte chans att lära mig innan jag blev sparkad. Näe, jag förstår inte.. Det känns som jag inte fattar sånt som andra tycker är självklart, och som att jag kämpar och gör mitt bästa men det ändå inte blir rätt.

    Jag ska tänka på att fråga om exempel nästa gång det kommer upp, just nu har jag inte haft nåt jobb på en längre tid, har tappat självförtroendet lite p.g.a att det aldrig går vägen.


    Saker ska såklart inte vara tomma utan det ska se välfyllt och prydligt ut. Är det sånt som kan bli gammalt gäller det ju att fylla utifrån åtgången, där kan det vara bra att fråga första gången sen vet du ju?

    Gör en lista för dig själv på saker som ska göras (tex fylla hyllor) som är lätt att ta till när du har en stund.

    Sälj kan vara svårt då mycket handlar om personlighet, men att lägga sig till med vanan att alltid merförsälja är en bra början. Överlag tycker jag att det är bättre (särskilt som nyanställd) att fråga hellre än att låtsas som ingenting om det går dåligt. Be om tips så visar du att du vill lära dig. Och ta till dig av råden, såklart. Fråga om de har någon lista över rutiner osv.
  • Anonym (Madde)

    Kan det inte vara så enkelt som att du inte jobbat tillräckligt länge på ett och samma ställe för att ha lärt dig alla rutiner och vilken tidpunkt som är lämpligast att göra allt på? Sånt brukar komma med vana, när man känner en arbetsplats utan och innan. Några veckors sommarjobb och korta inhopp är nog inte tillräckligt alla gånger. 

Svar på tråden Får hör att jag inte tar initiativ på arbetsplatser, hjälp!