• LejonSa

    Spara bröstmjölk

    Hur sparar ni bröstmjölk?

    Jag har börjat pumpa lite. Får inte ut så mkt när jag pumpar dock (manuell pump) men vill inte låta det lilla (50-60ml) gå förlorat.

    Hittills har jag sparat det i en nappflaska som kokats innan och sen direkt in i kylen (vet att man kan ha det i rumpstemp ca 3 h).

    Men hur brukar ni annars förvara bröstmjölken? Tänker inte att jag behöver frysa in. Det jag pumpar får han inom ett dygn ändå. Men eftersom jag iblabd pumpar vid olika tillfällen så behöver jag väl förvara det separat? Eller kan jag hälla över det nya på det gamla (som kanske då är någon timme ?gammalt?)?

    Brukar sedan tillsätta detta i ersättning, då jag även ger ersättning någon gång per dygn.

  • Svar på tråden Spara bröstmjölk
  • Annelie 76

    Jag kyler ner det jag pumpat ut i kallt vatten i kylen. Jag har en tillbringare med vatten som står där och i den ställer jag pumpflaskan. Nu pumpar jag mycket mer än du men småskvättar brukar jag hälla ihop i samma flaska när de kallnat. Mjölken håller ett par dagar i kylen.

  • LejonSa
    Annelie 76 skrev 2018-01-10 09:31:03 följande:

    Jag kyler ner det jag pumpat ut i kallt vatten i kylen. Jag har en tillbringare med vatten som står där och i den ställer jag pumpflaskan. Nu pumpar jag mycket mer än du men småskvättar brukar jag hälla ihop i samma flaska när de kallnat. Mjölken håller ett par dagar i kylen.


    Tack för svar!

    Ny på detta, så jag ställer kanske lite dumma frågor men varför ställer du det utpumpade i vatten i kylen? Är det så man ska/måste göra? Jag brukar (hänt 2 ggr då jag nyligen börjat pumpa) låta den stå i rumpstemp 30 min ungefär och äts det inte upp inom den tid så ställer jag det i kylen bara. Är det fel?

    Kokar du alla flaskor/kärl som du sparar mjölken i efter varje gång?

    Funderar pp att införskaffa mig en elektriskpump. Tror jag hade fått ut mer då och sparar på mina armar haha! Får jag fråga vad du använder för en?
  • EpicNurse

    Köp mjölkpåsar! Supersmidigt! Det kostar, men är sterilt och smidigt!

    Du kan absolut ställa det i kylen direkt. Det behöver inte kylas ner innan. Rekommenderar dock att inte hälla ihop småslattar där det skiljer mer än ett par timmar. Annars bli allt dåligt när den första mjölken blir kass.

    Rekommenderar också en elektriskt!

    Prata med bvc så kan du få bra råd! Här kan vem som helst komma med knasiga idéer :)


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
Svar på tråden Spara bröstmjölk