• leifgeriksson

    Missnöjd Babyproffskund

    Måndag 8/1 åkte jag till Babyproffs-butiken i Uppsala. Jag hade hittat att BeSafe iZi Plus enligt Folksam var bäst. Jag har sedan tidigare en stol som är godkänd för upp till 18 kg. Mitt barnbarn väger 17 kg redan så nu behövde jag upp till 25 kg.

    I butiken blir jag även förevisad BeSafe iZi Kid X2 som är en ISOFIX stol och den skulle ha likvärdiga prestanda.
    Dagen efter när jag ska ställa in stolen läser jag handboken och ser att stolen är godkänd för högst 18 kg.

    Idag åker jag för att byta till BeSafe iZi Plus som klarar 25 kg. De nekar byte i butiken.
    Jag får kontakt med ägaren till Babyproffs-kedjan som också vägrar byte.
    Vi har en lång diskussion där hon upprepade gånger säger att jag har fått en bra stol och att barnet kommer att hinna bli fem år innan det väger 18 kg (det återstår att se).  Jag förstår problematiken med retur av barnstolar, men fick ingen information om detta vid köp.
    När jag säger att jag som missnöjd kund inte ser något mer jag kan göra än att dela med mig av min erfarenhet på sociala medier säger hon "är inte du för gammalt för det".

    Jag är fortfarande missnöjd.
    Jag har en stol som endast är godkänd för 18 kg. 
    Jag blev inte informerad om att jag inte hade bytesrätt.

    Tacksam för tips vad göra?

  • Svar på tråden Missnöjd Babyproffskund
  • xnfsm

    Varför skulle du INTE få byta? Du har ju rätt att returnera en vara inom 14 dagar enligt svensk lag. Hade du/ni använt varan? Vad står det på ditt kvitto?

  • sigge1235

    14 dagar gäller endast vid distansköp, finns ingen lag för bytesrätt i fysisk butik. Eftersom de gjort fel och gett fel info om varan borde de dock byta av good will, svinigt av dem.

  • xnfsm
    sigge1235 skrev 2018-01-10 12:19:29 följande:

    14 dagar gäller endast vid distansköp, finns ingen lag för bytesrätt i fysisk butik. Eftersom de gjort fel och gett fel info om varan borde de dock byta av good will, svinigt av dem.


    Men hon har väl rätt att häva köpet?
  • John22
    xnfsm skrev 2018-01-10 12:32:23 följande:
    Men hon har väl rätt att häva köpet?
    Nej, bara om produkten är defekt. Ångerrätt gäller som sagt endast vid distansköp.
  • John22
    sigge1235 skrev 2018-01-10 12:37:22 följande:

    Fast när de gett felaktig info om varan borde det kanske gå att häva? Kontakta konsumentverket?


    Blir nog svårt såvida den felaktiga rekommendationen inte finns skriftligt eller butiken erkänner att de gav felaktig info.
  • leifgeriksson

    Personal från Babyproffs monterade stolen i vår bil.
    När jag dagen efter läste bruksanvisningen upptäckte jag begränsningen på 18 kg. Då bestämde jag mig för att åka tillbaks och byta. Stolen var oanvänd.
    När jag kommer för att byta stol får jag reda på att öppetköp och bytesrätt ej gäller. Jag ser då att den informationen står på kvittot, men kvittot fick jag ju som en bekräftelse på köpet och då är det ju för sent att ångra sig enligt texten på kvittot. Vårt 17 kg:s barnbarn kan ju utnyttja stolen ett tag till så vi har börjat använda den.

Svar på tråden Missnöjd Babyproffskund