• younggirlie

    Gravid går i 9an o killen gjort slut

    Jag går i 9an och är gravid.
    Min pojkvän gjorde slut för en månad sedan. Har inte bestämt vad jag ska göra.

  • Svar på tråden Gravid går i 9an o killen gjort slut
  • Panduro

    Om du skulle behålla, skulle dina föräldrar stötta och hjälpa dig? Vet ditt ex att du är gravid?

  • younggirlie

    Han vet att jag är gravid men vi har ingen kontakt. Mina föräldrar vet inte om det. Vet inte hur dom skulle ta det. Vet inte heller hur det ska gå att träffa en kille som accepterar att jag är gravid.

  • Rebecca1987
    younggirlie skrev 2018-01-10 13:18:18 följande:

    Han vet att jag är gravid men vi har ingen kontakt. Mina föräldrar vet inte om det. Vet inte hur dom skulle ta det. Vet inte heller hur det ska gå att träffa en kille som accepterar att jag är gravid.


    Jag vart gravid i nian med min första. Blev livrädd då jag inte hade killen kvar. Hade tur nog att mina föräldrar tog de bra. Jag fick en son ca 6 månader efter jag gått ur 9:an.

    Träffade sen min nuvarande man 2 år senare som t om tog sig an min son som sin egen.

    Med rätt stöd fungerar de. De jobbigaste är ekonomiskt om man inte har turen som jag att jag fick bo kvar hemma. Då slapp jag hyra och el. Fick hjälpa till med matkostnader mest.

    Lycka till oavsett vilken väg du går
  • Gizmo

    Tycker att du ska prata med skolsköterskan eller en kurator. Men det bästa vore nog att du gör abort, du är ju bara barnet själv. 

  • Vixen90

    Fundera på detta:

    Kan du försörja ett barn? Har du ett säkert boende åt er? Kan du ge barnet ett stabilt och tryggt hem med stabila och trygga relationer lång tid framöver? Kan du prioritera en annan människa framför dina egna behov? Kan du samarbeta med den andra biologiska föräldern? Kommer barnet att kunna få en god start i livet? Har du någon som stöttar dig? Skulle du klara av allt på egen hand om du blev lämnad alldeles ensam?

    Steg ett är nog att prata med dina föräldrar. Sedan måste du fundera över om det är klokt att sätta en individ till världen utifrån dina förutsättningar. Om du har goda resurser så kan det gå bra. Annars kanske det inte blir så lätt. Försök att fundera på hur du skulle klara av den allra värsta tänkbara situationen - tex om du inte får någon hjälp, inte får bo kvar hemma, inte har ett jobb. Klarar du att ta hand om ett barn då? Hoppas på det bästa men planera för det värsta.


    Jag skulle vara mer optimistisk om jag trodde att det hjälpte
  • annabellelee

    Börja med att prata med dina föräldrar. Får du barn så ung kommer de att bli en viktig del av ditt stöd och nätverk, annars kommer du inte klara skolan, så du måste veta hur de ställer sig.

  • nattanattae

    Jag blev gravid i 9an också, idag är min dotter 5 år. Det har varit tufft i perioder men allt har så småningom löst sig. Gick ut gymnasiet, fått jobb, tagit körkort, fått en bra bostad, fått en stabil ekonomi och träffat en ny kille. Allt blir mycket svårare med barn. Men kämpar man så går det. Men det är inget skamligt i att göra abort, känns det som det rätta ska du göra det. Du har hela livet framför dig och alla dina mål och drömmar kommer skjutas åt sidan när den lilla kommer. Är du redo för det? Se inte bara den mysiga biten, se alla måsten. Ett barn är ett stort ansvar hela livet. Men om du bestämmer dig för att behålla så är jag övertygad om att du kommer ge bebisen ett bra liv! Lycka till <3

  • Starschot02

    Jag går i nian och får min lilla i oktober, gör som du själv känner, det är ingen annan som kan bestämma utom du i den situationen😊

  • SskSabina86

    Hej! Jag gjorde själv en abort när jag var 19 år (gick då i 3:an på gymnasiet). Mådde väldigt dåligt över det då men idag är jag väldigt tacksam att jag gjorde det. Jag tycker att man i dagens samhälle är på tok för ung för att få barn när man är 16 år. Det är ingen lätt uppgift att vara förälder (jag har i dag två barn och väntar mitt tredje) och du har måååånga år på dig att skaffa barn när du själv hunnit gå ut skolan, fått ett jobb och lever med någon som du älskar och litar på. Jag vill inte verka okänslig eller så men jag tycker att barn ska ha barn och i synnerhet inte då du inte är tillsammans med pappan. Du kommer att få det väldigt tufft framöver, livet har knappt börjat för dig.    

Svar på tråden Gravid går i 9an o killen gjort slut