• 18e

    21 år gravid, behålla eller ej? Snälla hjälp!

    Hej!

    Jag känner mig helt uppgiven just nu. Igår plussade jag efter två veckors misstankar om att jag var gravid. Det stod 2-3 veckor på testet. Jag har bott ihop med min sambo i 1års tid, vi hyr en lägenhet, har två katter och trivs otroligt bra med varandra och har gjort det från första stund. Vi är varandras bästavänner och vi båda vill ha barn tillsammans.

    Han har fasttjänst och jag har jobbat som timvikarie fram tills 1 januari i år, nu har jag en månadsanställning samt 3 andra timmis jobb. Dock har vi lite små skulder som veterinärkostnader, en kreditskuld, samt min sambos skuld till sin pappa och nån kompis. Vi säger att allt som allt landar på 70.000kr i skulder.

    Min sambos första reaktion var ganska ledsam, han säger att han vill vara helt skuldfri (privata skulder, ej billån osv) och att allt ska vara "perfekt" när vi får barn. Medan jag säger att allt går om man vill, jag kan jobba arslet av mig fram tills barnet kommer för att kunna betala av så mycket man bara kan. Men han står fast vid att han vill vara skuldfri och inte ha det ekonomiskt tufft vilket han anser att det kommer bli med barn, och att betala av skulder och så.

    Som sagt är jag mer positiv och tror att allt går bara man vill... Jag gjorde abort i början av vårat förhållande dessutom, för då kände vi oss verkligen inte inte redo eller på banan för barn. Men nu har vi andra förutsättningar och jag utsätter mig själv helst inte för en abort igen...

    Snälla kom med råd, och inputs, vad jag kan säga till honom osv ,eller till mig själv för den delen.... Skäms

  • Svar på tråden 21 år gravid, behålla eller ej? Snälla hjälp!
  • DVQ

    Din kropp, ditt val. Dessutom tycker inte jag att förutsättningarna låter särskilt dåliga. Perfekt blir det aldrig.

  • 8992

    Finns aldrig en ?perfekt? stund i livet att få barn. Frågan är om ni vill ha barn, och om ni har olika känslor inför att behålla så får du ta ställning om du är villig att bli förälder utan honom eller om du kan genom gå ännu en abort. Tror att hans reaktion är ganska vanlig. Om jag var du skulle jag säga vad jag vill och hur jag känner, låta honom känna efter ett par dagar för att sedan ta en diskussion :)

  • ALM82

    Precis som de andra säger så kommer det aldrig att finnas en tidpunkt som är perfekt. Så är det.

    Men, jag reagerade på en sak och det är att du säger att du ska "jobba arslet av dig" tills barnet kommer... Vad händer om du mår så dåligt att du inte kan gå till jobbet? Graviditet är ingen sjukdom, men vissa kan må så dåligt att dom blir sjukskrivna, vad händer då?

    Sen så tycker jag inte att "din kropp, du bestämmer" riktigt gäller i just din situation. Eller jo, det gör det väl alltid. Men t.ex så tror jag att du måste fundera på vad som händer om du bestämmer att behålla barnet mot hans vilja, skulle han verkligen stanna kvar ändå? Kommer han kanske att lämna dig då och hur gör du då med ekonomi/lägenhet/jobb m.m. ?

    Jag tror att ni måste ha en lång diskussion tillsammans och väga för och nackdelarna med att skaffa det här barnet!

  • Anonym (Hanna)

    Som många redan skrivit är det sällan det kommer ett "perfekt" tillfälle. Tycker dessutom eran situation verkar hållbar. Ett barn behöver inte kosta så mycket de första åren om ni kan ärva saker och köpa begagnat. När barnet är äldre har ni hunnit betala av lånen och fått upp lönen lite. 

    Om du känner att du inte vill genomgå en till abort tycker inte du ska göra det heller. Om din kille känner att han vill ha barn med dig men bara inte just nu av ekonomiska skäl kanske han inte är så svår att övertyga att ni klarar det. Sätt er ner och räkna på det. Hur mycket extra går att jobba in innan barnet kommer, hur mkt hinner ni betala av och hur mycket måste ni köpa innan barnet kommer. 

  • 18e

    Tack för era tankar och kommentarer!

    Vi vill båda verkligen till 100% ha barn tillsammans. Vi kan prata om barn ibland, och då kan jag fråga om han kan tänka sig ha barn med mig och då svarar han alltid att han SKA ha barn med mig, så det är liksom ingen tvekan från någons håll. Så det känns ju jätteskönt! Dilemmat nu är att han känner att det är fel i tiden och inte enligt hans "livsplan" eftersom han har skulderna... 

    Men tack! Ska ge han tid och utrymme att tänka. Jag känner bara att jag inte vill tvinga på honom något som han inte vill...

    #3 Menar du det som positivt eller negativt? För jag ser det som helt möjligt att betala av i framtiden och nu...

  • Anonym (Marina)

    Du säger att du inte vill tvinga på honom barn men ska du bli tvingad istället på en abort?. Då blir ju han en egoist och du mot honom hur man än vrider på det.

    Ingen tvingade barnet heller att bli till ni var båda med i det. Då är väl det enda riktiga att behålla och ta sitt ansvar och bli redo. Ofta är det så att killar behöver mera tid att mogna i tanken.

    Säg som det är till din kille att du har gjort en abort innan och vill inte gå igenom det igen. Berätta hur obehagligt det var med din förra abort. Om han ändå tvingar dig till abort så älskar han dig inte.

  • 18e

    Mitt fel att jag skrev "tvinga honom" till att ha barnet... men jag vill bara inte att det ska kännas som att han inte är 100% nöjd.. hoppas ni förstår vad jag menar :/

    Han säger klart och tydligt att det är mitt val självklart, och han skulle aldrig tvinga mig till en abort. Men som sagt innan, jag vill bara att han också ska vilja ha barnet som jag vill. Men om vi pratar om det mer, och att jag försöker förklara för honom... Åh hatar detta! Jag är ju glad och förhoppningsfull...

    Jag har också hört att det kan ta längre tid för pappan att få "pappakänslor", jag tänker om det är för att dom inte bär själva på barnet och känner av känslan. Men hur ska jag få han att förstå??? fy så jobbigt....

  • Mymarrymelissa

    Jag är 21 och ska få mitt andra barn i månadsskiftet. Har även en grav synskada som gör att jag absolut inte kam köra bil. Vi bor på landet så var jag än vill så måste min man köra. Vårat hus var fullt med mögel till en månad innan vårat första barn föddes.

    Så jag såger nej, de finns inget rätt och fel tid i livet för barn. Du kommer aldrig ångra ett barn! Känn efter och ta de beslut som du tror på!

    Lyckatill

  • 18e

    Åh! Blir varm i hjärtat, vilka kämpar ni är! Jag tror precis som du att det inte finns den "perfekta tiden" i livet för barn. Och vad är det som säger att du ens kan få barn när väl tiden är "perfekt"?

    Jag tror det med, man kommer nog vara den lyckligaste människan i världen när man väl ligger där med en bebis på bröstet... Önskar bara att han kunde förstå känslan....

    Lycka till med din kommande bebis!

Svar på tråden 21 år gravid, behålla eller ej? Snälla hjälp!