• rymdblomma

    Mitt barn kallar hans ex för mamma

    Hej, behöver lite fler perspektiv på detta:

    Jag lever med min sambo, hans 5-åriga dotter från tidigare relation (hon var 1 år när vi inledde vår relation) samt vår gemensamma son på 1,5 år. Vi har allesammans en god relation, jag, min sambo och bonusens biomamma. Umgås, firar högtider ihop, osv.

    Nu har vår son börjat prata lite smått, och till min sambos stora förtjusning(?!) gapar han ?mamma? efter bonusens mamma så snart hon är i närheten (han gör samma sak till mig, såklart). Min sambo tycker uppenbarligen det är roligt och härligt, och sa glatt så sent som idag, ?Han kommer ju kalla [bonusens mamma] för mamma, eftersom dottern gör det. Så kommer det ju bli?.

    Detta gör mig upprörd, helst vill jag skrika, ?Nej, mitt barn kommer aldrig se ditt ex som sin mamma!? Vad som stör mig är egentligen inte att mitt barn säger ?mamma? till någon annan än mig, utan att min sambo, som så ofta, verkar vilja sy ihop vår familj med hans föredetta.

    Välkomnar synpunkter!

  • Svar på tråden Mitt barn kallar hans ex för mamma
  • bullen1984

    Ja det där med att han kallar henne mamma är inte så konstigt, det kommer ju ändras när han fattar. Han tror ju att hon heter mamma nu. Tycker inte det är konstigt om du säger: Det är "bonusens namns" mamma! Hon heter "namn"

    Det som är konstigt är din sambos reaktion. Om han hade vart obrydd hade det var normalt, men att han är förtjust känns konstigt....

  • Smka

    Men herregud han är ju bara 1,5 år. Min snart 2åring har inte ens lärt sig säga mamma än trots att han säger ord som dammsugare, krokodil. Ett jäklar tjöt om pappa bara =p. Man kan liksom inte hålla på och bli kränkt av vad små barn gör liksom.

  • Hsvdbdvd

    Jag hade gjort en tydlig markering mot min respektive och det andra barnets bio mamma ATT de ska korrigera barnet och säga NEJ och säga namnet på personen istället.

    Min svärmor tycker också att det är jätte kul när mina barn säger fel, och skulle hon uppmuntra att de sa mamma till henne så skulle inte mina barn få sätta sin fot där. Just för att jag är barnens mamma och ingen annan. Man är det man är. Man kan vara bonus, men i erat gemensamma barns fall då har ju eran son både far och mor vid sin sida, så någon bonus är ju det inte tal på.

  • Ess

    Nä ert gemensamma barn kommer inte att kalla hans barns mamma för "mamma". Han är i åldern där han testar ord, vår grannes son kallade min make för mamma.....................
    Det slutar av sig självt när han blir mer medveten.

  • jurerer

    Med tanke på att i princip alla i en annan tråd ansåg att i en nyfamilj (fastän bonusarna motsatte sig det) så envisades TS med att hennes barn minsann skulle få kalla hennes sambo (man) för pappa. 

    Då anser jag att det ska gälla här med. Din son får kalla din kärlek's ex för mamma. 

  • persikofjaril
    jurerer skrev 2018-01-13 19:53:29 följande:

    Med tanke på att i princip alla i en annan tråd ansåg att i en nyfamilj (fastän bonusarna motsatte sig det) så envisades TS med att hennes barn minsann skulle få kalla hennes sambo (man) för pappa. 

    Då anser jag att det ska gälla här med. Din son får kalla din kärlek's ex för mamma. 


    Fast, var det inte så att biopappan till ts barn i den tråden var ute ur bilden, och därför hade de en närmare relation till ts sambo (man)? Jag kan ha fel, kommer inte riktigt ihåg exakt. Men stämmer det jag skriver så är det en annan sak. I den här tråden är ju faktiskt barnets biomamma (ts) i allra högsta grad med i bilden, exet är visserligen också med i bilden men inte på samma nivå som ts. 
  • Landkrabbis

    Många småbarn kallar alla kvinnor för mamma och alla män för pappa.

    Om ni vuxna kallar henne vid hennes namn eller "storasysters mamma" så kommer nog poletten falla ner så småningom.

  • jurerer
    persikofjaril skrev 2018-01-13 20:07:18 följande:
    Fast, var det inte så att biopappan till ts barn i den tråden var ute ur bilden, och därför hade de en närmare relation till ts sambo (man)? Jag kan ha fel, kommer inte riktigt ihåg exakt. Men stämmer det jag skriver så är det en annan sak. I den här tråden är ju faktiskt barnets biomamma (ts) i allra högsta grad med i bilden, exet är visserligen också med i bilden men inte på samma nivå som ts. 
    Inte riktigt.
    Tråden handlade om man är berättigad att "paxa" en titel eller inte, vilket uppenbarligen denna mamma i denna tråd vill. Men det var INTE ok av bonusbarnen i den andra tråden att "paxa" pappa titeln att avvara endast för de riktiga barnen. Så passar det i den tråden att "oriktiga barn" minsann ska få kalla en man för pappa så passar det enligt mitt tyckte att en "oriktig" mamma ska få bli kallad för mamma om barnet önskar det. 
     

    Ska de barnen i den tråden bita i sura äpplet att pappa blir kallad pappa av andra barn, kan gott denna mamma bita i det sura äpplet att hennes barn kallar en mamma för mamma. 
  • äldreochklokare
    Hsvdbdvd skrev 2018-01-10 23:32:10 följande:

    Jag hade gjort en tydlig markering mot min respektive och det andra barnets bio mamma ATT de ska korrigera barnet och säga NEJ och säga namnet på personen istället.

    Min svärmor tycker också att det är jätte kul när mina barn säger fel, och skulle hon uppmuntra att de sa mamma till henne så skulle inte mina barn få sätta sin fot där. Just för att jag är barnens mamma och ingen annan. Man är det man är. Man kan vara bonus, men i erat gemensamma barns fall då har ju eran son både far och mor vid sin sida, så någon bonus är ju det inte tal på.


    Du ska inte korrigera ett så litet barn! Barnet kommer säkert ha fattat det här om bara ett halvår eller så. Just nu kan det vara så att barnet tror att alla mammor "heter" mamma, helt enkelt. Ibland säger små dagisbarn mamma till fröken också, just för att det är en kvinna. 

    TS, ta det bara lugnt så kommer allt lösa sig. 
Svar på tråden Mitt barn kallar hans ex för mamma