• Tummelisa

    Vad tycker ni om att en 9-åring spelar GTA?

    Info: GTA= Grand Theft Auto är ett Tv/Dataspels-serie om det moderna gangsterlivet där vapen, pengar, fordon och jobb spelar en stor roll. Det är en verklighetstrogen miljö med mycket råhet, våld även mot civila oskyldiga, grovt språk tex kvinnoförnedrande, droger mm.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-01-25 09:21
    Uppdatering: Pratade lite, först med sonen och sen med pappan. Visade sig att det han gjort vara att köra båt bil och flyga. Inte gjort några uppdrag. Ja en del dödades, påkörda, kastades ut ur bilar för att ta över dem osv.

    Pappan var faktiskt mer negativ mot att sonen spelat än jag kunnat tro (han gillar såna spel och har spelat en del själv genom åren). Och det kan jag gissa berodde på att sonen faktiskt, förvånande nog, vaknat av mardrömmar (efter att ha spelat 12 timmar i sträck hos farbrorn), och då velat sova hos pappan. Kan inte påminna mig, att sonen typ nånsin vaknat av mardrömmar (vilket iofs kanske är ovanligt åt andra hållet?), och han brukar ALDRIG vilja sova hos oss föräldrar. Alltid sovit bäst i sin egen säng, somnat snabbt och sovit lugnt hela nätterna. Tom fått övertala honom sova i min dubbelsäng ibland när han varit sjuk och haft hög feber eller magsjuka och jag velat "hålla koll" på honom.

    Vart inget konkret sagt, känner inte jag kan styra vad pappan säger till sin bror, men är inte så att farbrorn är barnvakt varje vecka heller. Och förhoppningsvis pratar pappan med sin bror nästa gång det blir aktuellt. Inte för många timmars spelande i sträck och bara bilkörning.

    Tack för alla synpunkter, jättebra att läsa olika infallsvinklar :)

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker ni om att en 9-åring spelar GTA?
  • Carambolan

    Jag hade inte gillat om någon utomstående vuxen spelade det med min tioåring.

  • Anonym (qwerty)

    Info Spelet släpptes till DOS, Microsoft Windows och PlayStation år 1997 och 1999 även till Game Boy Color. Då spelet lanserades ansågs det vara mycket nyskapande, framförallt på grund av den stora friheten spelaren har. Spelet är uppbyggt av tre olika nivåer som består av tre städer (Liberty City, Vice City och San Andreas). Det finns även uppdragsläge där man utför ett uppdrag och sedan får pengar om man klarar det.


    Spelet var till en början tänkt att heta Race'n'Chase.

  • Anonym (Iris)

    Skulle säga att det beror på två saker:

    1) Barnet som individ. Verkar han påverkas negativt av det? Är han överlag lättpåverkad? Verkar han vara i riskzonen för att bli t.ex. våldsam?

    2) Forskning. Finns det ett forskarkonsensus som visar att barn i hans ålder påverkas negativt av den sortens tv-spel, så att de t.ex. blir våldsammare än de var innan de började spela? 

  • Fru Darcy

    Varken min 9-åring eller 11-åring får spela GTA!

    Alla deras kompisar har samma regel hemma hos sig.

  • Anonym (anonym)

    Jag röstade för att det är ok för barnet att spela det tillsammans med sin morbror, men då utgår jag ifrån att han och du som förälder förklarar för barnet att det inte är ok att vara våldsam irl. Och att han inte låter barnet besöka strippklubbarna som finns i spelet, och undviker att göra det mission där man torterar en man på väldigt obehagliga och grafiska vis (det är dock i story mode, men jag antar att de spelar online). 
    Annars tycker jag inte att spelet är värre än vilket first person shooter spel som helst. Jag tror inte att man får mindre empatisk kapacitet bara för att man skjuter NPCs i ett spel.
    Dessutom håller jag inte med om att spelet uppmuntrar till kvinnohat. Man behöver liksom aldrig bruka våld mot kvinnor specifikt och karaktärerna uttrycker aldrig något kvinnoförakt i sina dialoger.

  • Rosa Fluff

    Jag tycker helt ärligt att man är dum i huvudet om man låter sina barn spela det. Det finns en åldersgräns och man borde hålla sig till den!

  • Anonym (Doris)
    Rosa Fluff skrev 2018-01-11 16:05:06 följande:

    Jag tycker helt ärligt att man är dum i huvudet om man låter sina barn spela det. Det finns en åldersgräns och man borde hålla sig till den!


    Tycker snarare man är dum i huvudet om man låter sina barn spela det utan vuxen översyn och om man vet att barnet inte reder ut känslor av spelet. Vet om barn som får seriösa mardrömmar av bolibompa men det är ju barnprogram och då uppmuntrar föräldrar...
  • Anonym (Tea)
    Anonym (Doris) skrev 2018-01-11 16:09:46 följande:
    Tycker snarare man är dum i huvudet om man låter sina barn spela det utan vuxen översyn och om man vet att barnet inte reder ut känslor av spelet. Vet om barn som får seriösa mardrömmar av bolibompa men det är ju barnprogram och då uppmuntrar föräldrar...
    Håller med.

    Min yngsta har spelat GTA sedan runt tio års ålder. Inga problem.
    Min äldsta såg på värsta skräckfilmerna i samma ålder, lika lite problem.

    Man tar beslut utifrån varje individ. Åldersgränsen är en rekommendation, inte en lag.
Svar på tråden Vad tycker ni om att en 9-åring spelar GTA?