• SweetJune

    4-åring hostar jättemycket (sover)

    Hej

    Min snart 4-årige son hostar väldigt mkt (just nu) och vaknar upp emellanåt. Är förkyld och har aldrig hostat så mkt som nu. Ingen feber men kan det vara farligt med så mkt hosta? Har höjt huvudläget och ställt hett vatten med rödlök under sängen (googlat).

    Vad mer kan vi göra? Bör vi vara oroliga, ta kontakt med läkare? Tacksam för svar.

  • Svar på tråden 4-åring hostar jättemycket (sover)
  • Orkide

    Spela in hostan och gå till vc imorgon. Hostar inte barnet på plats kan du bara sätta på inspelningen.

    Hoppas att det blir bättre snart.

  • Almina

    Verkar andningen ansträngd? Annars är det ingen fara. Är det slemmig eller torr hosta? Det har viss betydelse för val av ev hostmedicin. Honung kan ha god effekt annars.

  • Ankissen

    Det är inte krupphosta? I så fall låter det som en skällande hund ungefär. Min son fick det i fyraårsåldern för första gången.

  • elyse

    Ha vattenflaska vid sängen. Varmt vatten/te innan läggdags. Om det inte ger med sig på två nätter skulle jag boka läkartid och säga att ni nog behöver Mollipect.

  • Ina82

    T.ex astma, då är det vanligt att hosta på natten.

    Hoppas ni hittar orsaken! :)

  • SweetJune

    Tack det blev bättre men hör hans "snarkande" genom näsan på avstånd, låter täppt. Tror inte krupp och så har han inte hostat förr så vet ej säkert.. Men nog torrhosta? Båda barnen har varit /är förkylda. Vi har tänkt undersöka hans polyper, andning då vi tycker den är ansträngd men i och med att han blev förkyld nu efter nyår så har vi avvaktat.

  • SweetJune

    Nu hostade han till och det lät faktiskt som en liten hund. Om det är krupp ska man agera på något sätt?

  • Almina

    Ring 1177 vid tveksamhet. De kan ju även få lyssna på hostan och ge råd om hur du ska tänka och agera.

  • SweetJune

    Tack men var nog inte krupp och det varade "bara" en timme efter han lagt sig men håller självklart koll. Tack för era råd.

Svar på tråden 4-åring hostar jättemycket (sover)