• Anonym (Femalia)

    Kvinnlig intuition

    Finns det eller är det påhitt?

  • Svar på tråden Kvinnlig intuition
  • Anonym (D)
    Tofflans skrev 2018-01-12 07:04:39 följande:

    Alla har en intuition, men inte alla som lyssnar på den. Finns hos både kvinnor och män.


    Ja för intuition har jag! Men den har inget kön vad jag kan se. Jag tänkte om kvinnlig intuition är en unik intuition som skiljer sig från manlig?
  • Anonym (PD)
    Anonym (D) skrev 2018-01-12 07:22:44 följande:

    Ja för intuition har jag! Men den har inget kön vad jag kan se. Jag tänkte om kvinnlig intuition är en unik intuition som skiljer sig från manlig?


    Handlar väl i så fall om att kvinnor är bättre på att läsa mikrosignaler och därför bättre på att läsa människor.

    Män är bättre på att ta in övergripande information och att förutse samhällsförändringar.
  • Lena

    Kvinnlig intuition är inget medfött utan som tränats fram i kvinnorollen där det värderas högt att kunna läsa av andra människor.

  • Anonym (PD)
    Lena skrev 2018-01-12 07:53:01 följande:

    Kvinnlig intuition är inget medfött utan som tränats fram i kvinnorollen där det värderas högt att kunna läsa av andra människor.


    Fel. Det har sin härkomst i såväl biologi som miljö.
  • Lena

    Syftar du på att det skulle vara mer vanligt förekommande att kvinnor är bättre på det eller att majoriteten är det?
    Har du några bevis för att det rör sig om biologi?

  • Anonym (Femalia)
    Lena skrev 2018-01-12 08:11:53 följande:

    Syftar du på att det skulle vara mer vanligt förekommande att kvinnor är bättre på det eller att majoriteten är det?

    Har du några bevis för att det rör sig om biologi?


    Finns ju inga bevis för någotdera egentligen, även om jag håller med dig om att teorin om inlärda beteenden känns mest trovärdig.
  • Anonym (wee)
    Anonym (PD) skrev 2018-01-12 07:31:48 följande:
    Handlar väl i så fall om att kvinnor är bättre på att läsa mikrosignaler och därför bättre på att läsa människor.

    Män är bättre på att ta in övergripande information och att förutse samhällsförändringar.
    Hur är män bättre på att förutse samhällsförändringar? 
Svar på tråden Kvinnlig intuition