• Jokkan

    Stort SF-mått, + 31% tillväxt

    Hej på er!

    Jag har förstått att jag har ett stort bf-mått nu när jag väntar mitt 3e barn. Måttet är 39 i vecka 36+2 samt att vid tillväxt-UL så visar ökningen på 31% i tillväxt hos bebisen. Jag har förstått att min bebis mår bra men ingen bm har riktigt pratat klarspråk om vad detta kan innebära för mig. Mina 2 första barn vägde ca 3300 och följde kurvan vid sf-mått m.m. så detta är nytt för mig.

    Jag har inte diabetes eller annat som skulle kunna påverka utfallet.

    Någon som varit med om liknande?

    Tack!

  • Svar på tråden Stort SF-mått, + 31% tillväxt
  • Krusbärskompott

    Om bebis är väldigt stor brukar de hålla koll och ffa inte tillåta att man går över tiden (så den blir ännu större).

    Hur vet du att du inte har gravdiabetes? Glukosbelastning?

    Om bebisen är stor när den kommer ut "tung för tiden" så brukar den få lite extra mat o de kollar blodsocker på den eftersom de har en ökad risk för att få lågt blodsocker.

    Lycka till!

  • Jokkan

    Tack för svar!

    Jag har fått lämna prover och belastning och inget visar på att jag skulle ha det. Snarare åt det lägre hållet.

    Okej, jag känner en viss rädsla för att föda ett stort barn redan innan bf/vid bf. Jag är jätteorolig, men borde de inte ex. bm ta upp det med mig om de skulle vara oroliga för det?

  • Jokkan

    Hej igen!

    Jag har tagit upp det med henne/bm men inte fått något gensvar mer än att han verkar stor. Så därför ska jag ringa spec.mvc vid sjukhuset för att se om jag kan få läkarutlåtande direkt istället.

    Tack för svar!!

Svar på tråden Stort SF-mått, + 31% tillväxt