• hallosan

    Smartphone kompass, m.m. (INTE IPHONE)

    Ska köpa en ny smartphone och hittade en recension på en Motorola som man påstod inte hade någon kompass i telefonen. Nu har jag inte bestämt vilken telefon jag ska köpa tog bara det som exempel...

    Men ska INTE köpa en iPhone så kommenteraer om den undanbedes Tack.

    HUR vet man om en telefon har kompass eller inte? Kollar man på prisjakt står funktioner som typ GPS, gyroskop eller accelerometer. Kan inte se på iPhone att de har kompass som funktion fastän jag settt det sjäöv på en kompis telefon.

    En kollega hade stegräknare på sin telefon. . Kommer det i en app eller kräver det nån extra funktion i telefonen?

    Tack ar på förhand

  • Svar på tråden Smartphone kompass, m.m. (INTE IPHONE)
  • Aniiee

    Vanligtvis finns inte kompass eller stegräknare i telefoner, utan man får ladda ner appar för det.  FInns många bra gratisappar.


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • hallosan

    Tänkte mest om det är någon speciell komponent i telefonen som krävs för att kunna använda dessa appar. Den jag har nu finns GPS på, och den mäter hastigheten och tydligen såg den i en app vilken riktning telefonen var vänd (kanske går att avläsa via GPS också?).

    Vill minnas att de gamla iPhone vi hade i jobbet för hundra år sen hade inbyggd kompass, men om det är nån liten magnet eller nått annat som känner av vette sjutton. Minns att den var väldigt bökig att kallibrera och få att funka...

Svar på tråden Smartphone kompass, m.m. (INTE IPHONE)