• Evaangelicamaria

    Orolig

    Hejsan, mitt namn är Angelica

    Jag är gravid i V.17 (16+5)

    Jag har två flickor som ska bli storasystrar i Juni.

    Jag har erfarenheter av missfall, och det oroar mig.

    Jag har haft mindre blödningar tre gånger innan v12 och har nu haft två st denna veckan, i onsdags och idag. Sjukvården vill inte låta mig komma in o titta. Är så rädd för missfall.

    Med vänlig hälsning, Angelica (en oroligt gravid tjej)

  • Svar på tråden Orolig
  • Hoppfullhet

    Du har ingen möjlighet att boka ett provat ultraljud o bekosta det själv? Tråkiga pengar kanske men du får å andra sidan svar. Lycka till.

  • fannny

    Envisas! Ring igen och förklara tydligt hur orolig du är. Ge dig inte! Eller, som tidigare nämnt, bekosta eget ultraljud.

    Lycka till!!

  • Fröken W

    Anledningen till att sjukvården inte tar in dig för kontroll är väl för att om det skulle vara så att det är ett missfall på gång så kan de ändå inte göra något.

    Missfall är ju ofta kroppens sätt att göra sig av med foster som inte är livsdugliga. Sen är det väl också så att det är först från vecka 22-23 som man kunnat rädda för tidigt födda.

    Jag fattar såklart att oron är en riktig plåga men om sjukvården skulle låta alla gravida med oro få komma på kontroll och göra ultraljud så skulle de inte hinna med mycket annat.

    Jag förstår att mitt svar kan låta väldigt hårt och kallt, men menar inget illa med det.

    Lycka till!

  • Evaangelicamaria

    Tack så mycket för svar!

    Vart vänder man sig om man vill göra ett privat ultraljud?

    Jag vet oxå att man inte kan ta in amma som är oroliga, men på något sätt så måste dom kunna komma med lite bättre rådgivning o hjälp. Jag fick som svar: att jag kan inte komma in hit om jag inte har en störtblödning eller har så ont så su inte klarar av smärtan..

    jag bet oxå att man inte kan göra något åt ett pågående missfall men man får iaf lugn o ro i kroppen om denna oro släpper om man vet vad blödningen beror på.

    Är bara så nojjig över att det är missfall o vi ska förlora bebisen, har redan haft ett så sent missfall som i vecka 15-16, vilket är hemskt.

  • Hoppfullhet

    Vet inte var du bor men testa att googla o se om du hittar en privat ultraljudsklinik el liknande. Ett annat alt är att ringa din barnmorska på MVC o fråga ifall de inte kan tänka dig att lyssna efter hjärtljud. Dock skulle det spä på din oro mer ifall dom inte skulle hitta ngt då det ff kan va lite på gränsen till att höra vid "din" vecka. Det sa dom iaf till mig men lyssnade ändå när jag va i 15+0, fick som tur va höra en fint hjärta då.

    O om inget annat hoppas jag att du kanske kan börja känna den lill* snart, många ggr känner man ju tidigare o tidigare för var graviditet.

  • Evaangelicamaria

    Bor i Östergötland. Kan googla så får vi sen det finns något

    I närheten.

    I vilken vecka kan man kolla hjärtljuden första gången?

    Med första barnet kände jag i vecka 20 och med andra i vecka 16. Så jag håller tummarna att man känner snart. Och att blödningarna inte är någon fara. Har mejlar min bm, om kontroll. Så jag hoppas hon svarar på måndag, annars får jag ringa då.

  • Hoppfullhet

    Den mödravården jag går på vill helst inte lyssna förrän i v 18. Men jag har fått lyssna i v 15-16 vid 2 tillfälle o hade turen att höra hjärtljud bägge ggr.

  • Evaangelicamaria

    Okej, jag har mejlat min barnmorska och ska ringa så fort det blir måndag morgon. Natten har varit lugn, inget blod, nu håller jag tummarna att det inte blir mer.

    Längtar tills (om) jag kan känna den lilla/lille i magen.

    Oron sitter ändå kvar ????

  • Fröken W
    Evaangelicamaria skrev 2018-01-12 22:17:51 följande:

    Tack så mycket för svar!

    Vart vänder man sig om man vill göra ett privat ultraljud?

    Jag vet oxå att man inte kan ta in amma som är oroliga, men på något sätt så måste dom kunna komma med lite bättre rådgivning o hjälp. Jag fick som svar: att jag kan inte komma in hit om jag inte har en störtblödning eller har så ont så su inte klarar av smärtan..

    jag bet oxå att man inte kan göra något åt ett pågående missfall men man får iaf lugn o ro i kroppen om denna oro släpper om man vet vad blödningen beror på.

    Är bara så nojjig över att det är missfall o vi ska förlora bebisen, har redan haft ett så sent missfall som i vecka 15-16, vilket är hemskt.


    Absolut skulle de behöva bemöta oron på ett bättre sätt. Kan de inte ta det själva så borde de kunna hänvisa till vart man kan vända sig.

    Håller tummarna för att dina blödningar inte är farliga/dåliga. Förstår att din oro är lite extra stor eftersom du har upplevt flera missfall.
  • Kia82

    Ring in och överdriv, säg att du blött rejält men att det slutat nu och du vill veta om det fortfarande finns ett litet hjärta som bankar där inne. Jag har gjort så mer än en gång i tidigare graviditeter och det gick bra.

    Lycka till!

    /Snart 5-barnsmor

Svar på tråden Orolig