• hannesoja

    Har jag ångest?

    Jag är 15 år nu, precis fyllt. I Tisdags så fick jag svårt att sova pga tankar om livet. Hur alla till slut dör, man bara är en viss ålder en gång i livet och att inget kommer vara som förr. Jag sov med min mamma på soffan den kvällen och somnade till TV. Skolan var jobbig och något kändes inte rätt. Jag hade aldrig upplevt känslan förut, den bara kom efter den svåra natten innan. Jag gick hem från skolan tidigt. Resten av dagen så hade jag en känsla som kom till och från ganska ofta som fick mig att tappa all lust att göra någonting och allt kändes bara hopplöst och meningslöst. Nästa dag blev lättare med knappt något spår av känslan förnst senare på kvällen. Jag hade inte varit i skolan då heller. Idag, Fredag när jag skriver detta så har jag inte kännt den känslan försnt den började komma mot slutet av dagen alltså nu, vid 21:18. Känslan är inte lika stark och för det mesta så känns du nu mest bara att jag är rädd för att känslan inte ska försvinna ur mitt liv och att jag alltid kommer behöva ha den här känslan. Eftersom att känslan har försvunnit mer och mer sen den kom så hoppas jag den är borta imorgon men jag vill fortfarande veta vad denna känsla är. Är det ångest? Något jag läst är att ångest orsakar tryck vid bröstet. Jag tror jag har haft det då jag kännt känslan av att behöva rapa utan anledning.

  • Svar på tråden Har jag ångest?
  • Anonym (H)

    Svårt att säga om du har ångest. Men alla går lite livskriser ibland. Kanske bra att stanna upp lite någon gång ibland och fundera över allt. Ändra lite på sådant som inte känns helt rätt och uppskatta allt som är bra.

  • Gunshot

    Dödsångest, identitetskris, panikångest låter det som. Mycket vanligt i tonåren, mycket som händer i den åldern. Har du samtalstöd? Om inte så tycker jag att du ska ta tag i det. Och tänk såhär: Varför oroa sig för något som inte ens hänt, ta en dag i taget och ta vara på tiden du har med nära o kära istället för att spendera ditt liv i ständig oro att saker kanske kan inträffa.

    Må gott.

Svar på tråden Har jag ångest?