• Vixen90

    Söker efter en damkappa i särskilt material, vad kan jag googla på?

    Hej!
    Jag såg en kvinna i en suuuperläcker kappa. Ångrar mig bittert att jag inte bara frågade henne var den var köpt. Så nu vänder jag mig till er.

    Det gäller en ljusgrå damkappa. Rak modell (ej figursydd). Med typ "fjun" på hela kappans utsida. Alltså som typ 3-4 cm kort jättemjuk päls. Den hade dragkedja i guld såg det ut som.

    Vad kallas den här typen av utsida? Har försökt googla, men "päls"kappor ser ju helt annorlunda ut. Den här var liksom inte fluffig eller tjock, utan hade bara tunt, fint, jättemjukt hår på. Det låg liksom platt och nästan glest. Om ni förstår vad jag menar. Det var så tunt att det liksom såg ut att kunna bli statiskt och stå rakt ut.

    Tror att det var en dyrare sorts kappa.
    Någon som kan ge tips? Antingen på vad jag kan googla efter gällande materialet/utseendet eller på vad det helt enkelt kan vara för kappa.


    Jag skulle vara mer optimistisk om jag trodde att det hjälpte
  • Svar på tråden Söker efter en damkappa i särskilt material, vad kan jag googla på?
  • Vixen90
    pyssel skrev 2018-01-14 13:26:08 följande:

    Mohair?


    Ja, det där är absolut i närheten. Lite längre hår bara. Kan det finnas olika längder av mohair?



    Den såg ut ungefär som denna, men längre hår. Det stod ut lite mer åt olika håll.
    Jag skulle vara mer optimistisk om jag trodde att det hjälpte
  • Vixen90


    Den här är väldigt lik, men bara liiiite längre hår... 
    Jag skulle vara mer optimistisk om jag trodde att det hjälpte
  • Vixen90


    Denna är vääääldigt lik! Ska bara försöka hitta en som går att köpa nu då. Mohair verkar vara rätt benämning. TACK!
    Jag skulle vara mer optimistisk om jag trodde att det hjälpte
  • pyssel

    Det verkar så!

    Kolla vintage också. Har för mig att det inte var ovanligt med ganska långhårig mohair. Min mormor hade en sådan cape t.ex.


    Alla hästar hemma
  • Vixen90
    pyssel skrev 2018-01-14 14:04:55 följande:

    Det verkar så!

    Kolla vintage också. Har för mig att det inte var ovanligt med ganska långhårig mohair. Min mormor hade en sådan cape t.ex.


    Tack för tipset! Ska kolla!
    Jag skulle vara mer optimistisk om jag trodde att det hjälpte
Svar på tråden Söker efter en damkappa i särskilt material, vad kan jag googla på?