• Anonym (Ajaj)

    Bara äta frukt, grönsaker och nötter

    Har du testat att bara äta frukt, grönsaker och lite nötter under ett par till tre månader? Jag har en sjukdom som ger mig mycket värk i kroppen och jag har testat tidigare men jag fick så ont i kroppen efter någon dag att jag var tvungen att sluta. Då blev det bättre igen. Men nu vill jag testa igen. Jag undrar om du har något tips till mig om hur jag ska göra så att jag inte får så ont den här gången.

  • Svar på tråden Bara äta frukt, grönsaker och nötter
  • Anonym (Ajaj)
    Lena skrev 2018-01-15 09:41:33 följande:

    Baljväxter, kryddor, olja?

    Fett, protein och salt behöver du...


    Det får man i sig...
  • Anonym (Wildrat)

    Om du får ont i kroppen efter bara nån dag så är det definitivt ingen bra diet. Det är dessutom värdelöst att äta nåt som saknar de fundamentala byggstenarna i vår kropp. Din kropp byggs av protein och fett (främst mättat fett), gissa vad som då är bäst att äta?

  • Anonym (länk)

    Är det någon särskild diet eller så som ska hjälpa mot dina smärtor? Har du någon länk som vi kan få läsa?

    Varför inte bara vanlig vegetarisk kost, inte lika svårt att få till tror jag och inte lika stor omställning för kroppen.

    I övrigt så tror jag att det kan vara lättare att övergå försiktigt till en extrem kosthållning, t ex byta ut frukosten bara i en vecka, sedan även middagen och så till sist lunchen. Samma sak vid återintroducering.

    Det enklaste är nog att skriva in sig på något hälsohem där man har stöd under en period. Vet inte om någon har sådan kost som du vill ha.

  • Anonym (Antiinflammatoriskt)

    Mot värk är jag övertygad om att det är antiflammatorisk mat som gäller. Uteslut vitt mjöl, socker, ja kolhydrater i stora mängder. Lchf brukar funka för många med värk i kroppen.

  • Anonym (Ajaj)
    Anonym (Wildrat) skrev 2018-01-15 10:01:17 följande:

    Om du får ont i kroppen efter bara nån dag så är det definitivt ingen bra diet. Det är dessutom värdelöst att äta nåt som saknar de fundamentala byggstenarna i vår kropp. Din kropp byggs av protein och fett (främst mättat fett), gissa vad som då är bäst att äta?


    Har du någon källa på att just mättat fett skulle vara det viktigaste fettet att äta? Vad menar du som saknas när man äter frukt, grönsaker och nötter?
  • Anonym (länk)
    Den första länken skriver om ost och fet fisk bl a.
    Den andra om Sanna Ehdins ifd-kost (som innehåller både mejeriprodukter och kött).
    Den tredje går till en kommenterings-sida, så man inte kan se vilken artikel du menar.

    Ingen av dem säger nåt om enbart grönsaker, frukt och nötter.

    Jag skulle testa Sanna Ehdins ifd-kost om jag vore du. Finns bra böcker med tydlig info och recept på biblioteket t ex.

    Jag har själv artros och har nu börjat med att utesluta tillsatt socker+ minska på vete. Jag tror att socker är en bov och kroppen behöver det i vilket fall inte. För mycket vete triggar mitt sockersug, så därför undviker jag det nu i möjligaste mån.  Sedan kanske jag går vidare ett steg, jag klarar inte av att ställa om hela tillvaron på en gång.

    Jag tror också att man måste ställa om sättet att äta för all framtid, det hjälper inte att ha en extrem kost  en begränsad period och sedan återgå till det man åt tidigare (om man nu mådde dåligt av den kosten).

  • Mrs Moneybags

    Jag skulle i alla fall inkludera baljväxter för att få nyttiga kolhydrater och bra protein.


    Anonym (Ajaj) skrev 2018-01-15 10:12:13 följande:
    Har du någon källa på att just mättat fett skulle vara det viktigaste fettet att äta? Vad menar du som saknas när man äter frukt, grönsaker och nötter?
    Det blir nog svårt att hitta en bra källa på att mättat fett är bra för kroppen i stora mängder. Det bästa fettet enligt vetenskapliga studier är omättat, särskilt fleromättat fett som finns i oljor (alla oljor utom palmolja och kokosfett) och fisk.

    Sedan finns det många som gärna vill tro att mättat fett i form av t ex bacon är nyttigt.
Svar på tråden Bara äta frukt, grönsaker och nötter