• 12345hopp

    Hjälp! Kommer vi någonsin få ett lånelöfte?

    Vill höra om det finns någon som är insatt, eller varit i liknande situation som vi, som kanske kan ge lite info.

    Jag och min sambo har ett barn på ett år och tvillingar som kommer i maj. Då vi bor i en ganska liten lägenhet så letar vi nu nytt boende. Allra helst ett hus. Men hur funkar det egentligen när man bara har en låg inkomst?

    Sambon tjänar ca 17 000 efter skatt men vi anser oss ha god ekonomi ändå. Sen vårt barn föddes har vi sparat ihop snart 100 000 utan att leva snålt. Jag tar bara ut väldigt lite i fp (har lägsta beloppet),men plockar ut så jag fixar mina "egna" utgifter. Lägenheten vi bor i är en bostadsrätt där lånet är i princip betalt, och precis likadana lägenheter, både med lägre och högre standard än vår har nyss sålts för ca 400 000 resp. 600 000kr.

    Vi kommer alltså ha en ganska bra kontantinsats. Ett ok hus här kostar kanske 1,2M kr. Är det ens möjligt att få låna till detta? Tänker på att lönen är risig och jag inte tjänar ett skvatt..

    Finns det någon som varit i samma sits som vi?

  • Svar på tråden Hjälp! Kommer vi någonsin få ett lånelöfte?
  • w123

    Kan ni pytsa in 500 kkr kontant borde det inte vara problem att låna 700 - 800 kkr. 

  • Carambolan

    Med tre barn tror jag att det blir svårt innan ni har två löner. Banken har en ganska strikt kallyl för hur mycket pengar man ska ha att röra sig med varje månad och varje extra barn är en stor post i den kalkylen. Men boka ett möte med er bank och prata med dem!

  • GAndrea

    Nej, inte fullt så "farlig" sits som er men min man hade fast anställning (ca 22 000/månaden) och jag hade 8h/veckan, ett billån och två csnlån. Vi hade kontatinsatsen så det var inget problem. Köpte vårt hus för 1 295 000 kr.

    De säger ju ofta att man ska klara av en räntehöjning på si eller så mycket och då kan du väl bara ta ut fler fp-dagar? Man får väl en del extra med tvillingar? Lättast är ju att ringa er bank och kolla än att skriva på ett forum. Lycka till!

  • Celaena

    Har svårt att tro att ni kommer få ihop det även om ni har en hög insats.
    När vi köpte hus för 3 år sedan räknade banken på att vi skulle 7500 kr per vuxen och 3500 kr per barn över till levnadsomkostnader efter att boendekostnaderna är betalda och de har skärpt kraven rätt hårt i och med amorteringskraven.

    Sen även om ni skulle få lån, hur ska er ekonomi klara en ränteökning?
    Lagfart, pantbrev osv? Försäkringskostnaden för en villa blir betydligt högre än för en lägenhet.
    Har ni utrymme för en buffert för oväntade utgifter? Hus kostar pengar förr eller senare och det brukar bli dyrt. 
    Det blir mer omkostnader som man inte tänker på t ex för skötsel av trädgård & utemiljö.

    Vad har du för plan för framtiden? Du skriver inget om du har jobbat, om du är utbildad inom något, om du har några planer för försörjning? 

  • 12345hopp

    Lite olika svar då :) självklart är det banken som bestämmer, men man vill ändå vara lite beredd innan, ifall det finns minsta hopp liksom..

    Jag är utbildad bagare/konditor och hade jobb inom det ett tag innan barnet, men fick inte behålla anställningen pga. graviditeten. Hann aldrig bli fastanställd. Jag kommer självklart börja arbeta, men jag vill att tvillingarna skall få bli mer än ett år innan dess. Jobb till mig finns, och jag är inte kräsen. Kommer börja söka i god tid och beroende på vad som finns kanske jag börjar jobba tidigare/senare än planerat. Jag nämnde inte detta då jag inte trodde att det var relevant för banken huruvida jag "tänker" börja jobba eller inte, då jag inte har något jobb i nuläget och de måste ju utgå ifrån det tyvärr..

    Jag kommer ju såklart hoppas att vi har tur men förstår ju själv att det kan bli väldigt svårt..

    Tack ni som har svarat :)

  • Noname00

    Tror inte det blir några problem om ni lägger till en hög kontantinsats, synd dock att behöva göra det nu när utlåningsräntan är låg, 500k investerat i en fond kan ge bra avkastning på 1 år.

  • Jesper f

    Ja, vi kan väll ställa frågan tvärtom. Skulle du låna 700.000:- kronor till en familj med 3 ungar, bara en inkomst, och sen lite bidrag?  

Svar på tråden Hjälp! Kommer vi någonsin få ett lånelöfte?