• Kallekula86

    Betalar ni båda på tjänstebilen?

    Hej! 

    Jag har en fundering som jag har önskar lite tankar och feedback kring. 


    För de av er som har tillgång till en tjänstebil genom någon av parternas jobb? Hur ser ni på den kostnaden i totala utgifterna per månad?  

    Som läget är så har jag via min arbetsgivare förmånsbil, vilket sänker min nettolön med cirka 3.000 kr. Detta gör att jag och min sambo har samma nettolön, även om jag har en högre bruttolön.  


    Jag kommer inom kort att byta jobb och då få än högre bruttolön, men som sagt så äter bilen upp en del av "kakan". På min nya arbetsplats kommer jag få ut en nettolön som är cirka 3.000 kr högre än min sambo. 

    Tanken är då att vikta skillnaden i nettolön mot utgifterna, så jag kommer att betala mer av vår gemensamma utgifter, för att det ska vara rättvist. 

    Samtidigt kan jag tycka vissa stunder att jag samtidigt finansierar hela vårt gemensamma bilinnehav. Jag är medveten om att det är min fömånsbil, som jag använder till och från jobbet etc , men på privat tid så använder vi bilen lika mycket och båda uppskattar friheten som bilen ger. 

    Min fråga och det som jag undrar över, är som sagt hur ni andra med förmåns/tjänstebil gör? 

    Delar ni upp kostnaden för bilen eller på annat sätt justerar detta i den totala kostnaden per person / månad? Eller får den som har bilen bära hela kostnaden?

    Tack på förhand


     

  • Svar på tråden Betalar ni båda på tjänstebilen?
  • Lena

    Jag hade räknat utifrån lönen som är kvar när bilen är avdragen.

    Vi för över alla inkomster som inte är traktamenten förutom 2000kr till gemensamt konto varje månad

  • Tow2Mater

    Hur mycket sänks din bruttolön pga bilen. Det är ju en direkt utgift du betalar.
    Sen att du förlorar pension etc pga lägre nettolön kanske du får bära själv.

  • Jamesdio

    Ja, om ni har uppdelad ekonomi så borde ditt bidrag räknas på din nettolön + bilpengen innan ni fördelar hur mycket var och en ska betala. Alltså blir din nettolön in din nettolön + 3000 kr. Varför ska din man åka gratis i bilen som du finansierar? (Fast egentligen tyckar jag att alla pengar in och alla utgifter ska vara gemensamma). 

  • Ekonom10
    Jamesdio skrev 2018-01-17 12:53:39 följande:

    Ja, om ni har uppdelad ekonomi så borde ditt bidrag räknas på din nettolön + bilpengen innan ni fördelar hur mycket var och en ska betala. Alltså blir din nettolön in din nettolön + 3000 kr. Varför ska din man åka gratis i bilen som du finansierar? (Fast egentligen tyckar jag att alla pengar in och alla utgifter ska vara gemensamma). 


    Håller med här. Du betalar ju bilen som alla använder. Den kostnaden på 3000 kr ska ni dela på om ni vill ha rättvisa på den nivån.
  • Fru Sveden
    Tow2Mater skrev 2018-01-15 16:16:06 följande:

    Hur mycket sänks din bruttolön pga bilen. Det är ju en direkt utgift du betalar.
    Sen att du förlorar pension etc pga lägre nettolön kanske du får bära själv.


    Hur förlorar TS pension pga bilförmånen? 
    Eftersom skatten baseras på ett högre bruttovärde kommer det sättas av mer i allmänpension till TS pga bilförmånen.
    Har TS även tjänstepension baseras avsättningen på faktisk bruttolön så oavsett bilförmån eller inte så förlorar TS inget på det. Iaf inte om hen har avtal som är ITP1 eller har avtal på 4,5% som är vanligast. (Vad jag vet) 
    Eller tänker jag helt fel?  Obestämd
Svar på tråden Betalar ni båda på tjänstebilen?