• Malinmana

    Immuniserad och gravid. Fler? Eller nån med kunskap/erfarenhet?

    Det ända jag just nu vet är att mitt blod skapat antikroppar mot barnets och att jag ska jag ska ta prover varannan vecka. Detta fick jag veta idag v 24+6, på första besöket sen vecka 12. Barnmorskan verkade inte veta så mycket och verkade heller inte orolig, sa bara att det kan hända men att det är ovanligt. Min historik vad gäller graviditeter ser ut så här:

    Abort 2002

    En son 2006

    En son 2009

    Två tidiga mf 2017

    Nuvarande graviditet

    Så... borde jag bara avvakta nu, ta det lugnt och lägga allt i händerna på sjukvården? Hjälp?!

  • Svar på tråden Immuniserad och gravid. Fler? Eller nån med kunskap/erfarenhet?
  • Mawie

    Jag är rh negativ och om barnet är positivt så bildas antikroppar mot barnets blod

    Har undringar också!!?

    En son född 2004- positiv ( fick spruta vid förlossning )

    En son född 2006 också positiv

    Mars mf v13- tycker att jag kanske borde fått nån ny soruta!!?

    Mf aug v 8

    Gravid nu v 7

  • Mawie
    Malinmana skrev 2018-01-15 18:38:26 följande:

    Det ända jag just nu vet är att mitt blod skapat antikroppar mot barnets och att jag ska jag ska ta prover varannan vecka. Detta fick jag veta idag v 24+6, på första besöket sen vecka 12. Barnmorskan verkade inte veta så mycket och verkade heller inte orolig, sa bara att det kan hända men att det är ovanligt. Min historik vad gäller graviditeter ser ut så här:

    Abort 2002

    En son 2006

    En son 2009

    Två tidiga mf 2017

    Nuvarande graviditet

    Så... borde jag bara avvakta nu, ta det lugnt och lägga allt i händerna på sjukvården? Hjälp?!


    Är du rh negativ!?
  • Mawie

    Okey då förstår jag inte riktigt, vänd dig till nån annan läkare som kan förklara mer om du känner att du inte får något gehör från din barnmorska.

  • Krusbärskompott

    Det finns olika sorters immuniseringar. Rh är vanligast, därefter AB0 (vanligast att mamman är blodgrupp A o fostret 0) och Kellimmunisering.

    Det är jättebra att de vet och har koll på dig så de kan behandla om det behövs.

    Ta hand om dig!

  • Malinmana
    Krusbärskompott skrev 2018-01-15 20:57:58 följande:

    Det finns olika sorters immuniseringar. Rh är vanligast, därefter AB0 (vanligast att mamman är blodgrupp A o fostret 0) och Kellimmunisering.

    Det är jättebra att de vet och har koll på dig så de kan behandla om det behövs.

    Ta hand om dig!


    Vet du hur ofta behandling (blodtransfusion) blir nödvändig? Tack :)
  • Krusbärskompott
    Malinmana skrev 2018-01-18 22:22:12 följande:

    Vet du hur ofta behandling (blodtransfusion) blir nödvändig? Tack :)


    Du menar för bebisen? Det är ovanligt att man behöver transfundera eller blodbyta bebisen om man har koll på dig.

    När jag skrev behandling menade jag inte blidtransfusion utan andra saker (som tex anti-D som ges rutinmässigt om mamman är Rh- o fostret Rh+).
  • Dahlia02
    Mawie skrev 2018-01-15 19:17:08 följande:

    Jag är rh negativ och om barnet är positivt så bildas antikroppar mot barnets blod

    Har undringar också!!?

    En son född 2004- positiv ( fick spruta vid förlossning )

    En son född 2006 också positiv

    Mars mf v13- tycker att jag kanske borde fått nån ny soruta!!?

    Mf aug v 8

    Gravid nu v 7


    Stämmer inte att man automatiskt blir immuniserad om man är neg och barnet pos. Jag var i samma sits men dom tog prover och såg att jag INTE hade utvecklat antikroppar och att allt var i sin ordning. Ska såklart få en spruta ändå men det är allt. Så det behöver inte bli, utan det finns en liten chans att det KAN bli så att man blir immuniserad men det är faktiskt ganska ovanligt. Hoppas det löser sig för dig i alla fall. Dom har koll på dig så det borde inte vara något problem <3
  • Delilah2001

    Jag var också immuniserad under min senaste graviditet. Var tvungen att ta blodprov var tredje vecka. Min bm visste inte heller så mycket, men oftast håller det sig på låga nivåer under hela graviditeten, och då är det lugnt.

    Jag är rh positiv, förresten.

    Det enda du kan göra är att ta det lugnt, lämna dina blodprover regelbundet och låta sjukvården sköta detta...

Svar på tråden Immuniserad och gravid. Fler? Eller nån med kunskap/erfarenhet?