• Kadburmp

    Vad skulle ni ha gjort i min sits?

    Säg att ni är 27 år gammal, saknar ett par betyg från grundskolan, inte har någon gymnasial utbildning och totalt bara har arbetat 10 månader i erat liv, vilket var för 8 år sedan, detta då ni har varit sjukskriven p.g.a. psykisk ohälsa och fysiska skador, varav en av skadorna är i ryggen och den gör så att ni inte kan sitta längre än ~15 min åt gången innan värken blir olidlig och överlag så kan ni sitta max 1-1½ timme utspritt över varje dag för att den ska vara hanterlig, mycket lyftande, speciellt tunga lyft, är inte heller möjligt.


    Hur hade ni gjort om ni ville arbeta och var i denna situationen? Vilket jobb hade ni satsat på? Att plugga blir VÄLDIGT svårt p.g.a. ryggen då jag inte kan sitta så mycket, eller vet ni om någon utbildning där man inte behöver göra detta?


    Jag har sökt arbeten som jag tror funkar med min rygg, men eftersom jag inte har ett CV och den historian som jag har så har det varit "tack och hejdå" väldigt snabbt.


    Mvh

  • Svar på tråden Vad skulle ni ha gjort i min sits?
  • Monchichier

    Har du inte grundskolebehörighet så sett du till att fixa det först. Kanske i kombination med sjukgymnastik? Sedan kan du påbörja en lärlingsutbildning inom något som intresserar.

  • Kadburmp
    Monchichier skrev 2018-01-16 12:34:10 följande:

    Har du inte grundskolebehörighet så sett du till att fixa det först. Kanske i kombination med sjukgymnastik? Sedan kan du påbörja en lärlingsutbildning inom något som intresserar.


    Sjukgymnastik hjälper tyvärr inte i mitt fall, så det la jag på hyllan för flera år sedan.
  • Monchichier
    Kadburmp skrev 2018-01-16 12:37:15 följande:

    Sjukgymnastik hjälper tyvärr inte i mitt fall, så det la jag på hyllan för flera år sedan.


    Okej. Så steg ett - fixa grundskolebehörighet
  • Kadburmp
    Monchichier skrev 2018-01-16 12:53:41 följande:
    Okej. Så steg ett - fixa grundskolebehörighet
    Frågan är dock hur jag ska betala hyra, räkningar osv medans jag gör det? För att plugga 9:ans matte och svenska är ju knappast heltid och då får jag inte låna tillräckligt av CSN.
  • MrsAJ88
    Kadburmp skrev 2018-01-16 12:37:15 följande:

    Sjukgymnastik hjälper tyvärr inte i mitt fall, så det la jag på hyllan för flera år sedan.


    Lade på hyllan? Träning och fysisk aktivitet är nästan alltid bra och nästan för allt, även om det inte botar dig är det helt klart något du borde ägna dig åt med de besvär du beskriver. En sjukgymnast/fysioterapeut är bra för att få hjälp att anpassa denna träning.
  • Monchichier
    Kadburmp skrev 2018-01-16 22:03:14 följande:

    Frågan är dock hur jag ska betala hyra, räkningar osv medans jag gör det? För att plugga 9:ans matte och svenska är ju knappast heltid och då får jag inte låna tillräckligt av CSN.


    Ja, hur gör du nu?

    Men något säger mig att det egentligen inte är den stora frågan här. Har du funderat på KBT?
  • telly
    Kadburmp skrev 2018-01-16 22:03:14 följande:

    Frågan är dock hur jag ska betala hyra, räkningar osv medans jag gör det? För att plugga 9:ans matte och svenska är ju knappast heltid och då får jag inte låna tillräckligt av CSN.


    Studera! Boka en tid hos en studie och yrkesvägledare. Det här kan bli början på nåt fantastiskt!

    Om jag minns rätt så borde du kunna läsa både engelska, svenska och matematik på grundläggande nivå (= läsa in grundskolan) och komma upp i mer än heltid. Tror varje kurs brukar ligga på 75% studietakt normalt. Det kanske är en början? Nåt som ger känslan av att lyckas och klara nånting

    Du kan dessutom få det högre bidraget om du är över 25 och saknar gymnasiet. Det betyder att istället för att låna 2/3 och få 1/3 i bidrag, får du tvärtom - du slipper höga studielån.

    www.csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/tillagg-till-studiestodet/for-studier-med-studiemedel/hogre-bidraget-for-vissa-studier.html
  • Xerxes991

    Gör en yh-utbildning, kanske inom it, viktiga är att det är ett skrivbordsjobb. Höj- och sänkbara skrivbord brukar vara standard idag, annars ser du bara till att få ett.

  • Brony

    Är du inskriven? Då har du rätt till att plugga samtidigt som du får aktivitetsstöd .. Kolla med försäkringskassan vad som gäller.

    Jag är lite i samma sits förutom att jag går fas 3 sen 7år då ingen vill anställa mig..e för gammal o har barn..

Svar på tråden Vad skulle ni ha gjort i min sits?