• Anonym (Farmor K)

    Konfunderad över sönernas val av flickvänner

    Jag känner mig ytterst tveksam till mina två söners val av kvinna. Sönerna är båda 31 år gamla (tvillingar) och den ena är tillsammans med en 24-årig karriärist som gillar att flöda i lyx. Hon har utlandsuppdrag och åker runt i flera olika länder och hennes pojkvän (min son) får boka egna resor för att de ska träffas då hon kan vara bortrest mycket. Ofta blir han bara lämnad ensam på hotellrummet långa dagar för att hon jobbar och sen umgås de bara lite på kvällen. Jag tycker inte alls att det är schysst av henne och reagerar starkt på detta. Enligt henne själv är hon en stark ung kvinna som vet vad hon vill och ser till att få det, men tyvärr tycker jag att hon bara ser till sitt eget bästa. Allt handlar om hennes karriär, lyxiga liv och sociala media där hon framställer sig själv på ett visst sätt.

    Sedan har vi andra sonens fru, som istället inte har arbetat på 4 år pga att hon är hemma med deras barn. Hon verkar över huvud taget inte alls intresserad av att jobba i dagsläget utan säger bara att hon fokuserar på barnens bästa.

    Jaha, jag vet att jag som mamma inte har så mycket att säga till om när det gäller mina vuxna barns val av flickvänner, men det som stör mig är att dessa tjejer inte har valt någon slags medelväg utan är två extremer som jag ser det. Jag vill såklart att mina söner ska ha det bra, och även mina barnbarn såklart. Tycker därför att tjejerna gör lite konstiga val när de gör som de gör.

  • Svar på tråden Konfunderad över sönernas val av flickvänner
  • Anonym (?)

    Om dina söner är lyckliga så är väl det toppen - är de olyckliga får du stötta dom när dom vänder sig till dig. Inte mycket mer att göra än så?

  • Anonym (Talesätt)

    Bakom varje framgångsrik kvinna står en förvånad svärmoder.

  • Anonym (Farmor K)
    Tow2Mater skrev 2018-01-16 17:46:25 följande:

    hur gammal är andra sonens fru?

    Hur gamla är barnbarnen?


    Hon är jämngammal med honom, och barnbarnen är 4, 2 och 1 år.
  • Anonym (aaa)
    Anonym (Farmor K) skrev 2018-01-16 18:32:35 följande:
    Hon är jämngammal med honom, och barnbarnen är 4, 2 och 1 år.
    Då är det väl inte konstigt om hon är hemma? Yngsta är ju väldigt liten. Fundera hellre på varför din son inte är pappaledig? 

    Reagerar mer på den andra sonens flickvän, inte säker det håller. En 24åring är inte självklart ute efter att stadga sig 
  • TillFlorida
    Jag är lite som den karriärinriktade kvinnan du skriver om. Om jag drar iväg på en konferens så följer ofta min fru med. Precis som kvinnan du skriver om så träffas vi bara lite på kvällen (om ens det ibland), men det är vad man får räkna med som partner i ett sådant sammanhang. Man är ju trots allt där för att jobba. Man kan ju inte gärna säga att man kommer skippa halva konferensen (Som arbetsgivare betalt dyrt för) för att man skall umgås med familj? Det man kan försöka göra är att planera in en dag eller två innan eller efter konferensen för att få lite mer tid att umgås.
    Om de gifter sig blir de väl att de får dela på kostnaderna för att flyga honom runt världen. Om de skaffar barn senare bör hon nog försöka hitta en position med mindre resande. Jag känner pappor som lite försent insett att de missat allt för mycket av sitt barns uppväxt när de rest för mycket i jobbet.
  • Pannamanna

    Son nr 1) vänd på det. Hade du varit lika oroad o det hade varit din son som gjorde karriär, tjänade pengar och tog för sig av livet? Hade du uppmanat honom att vara ?medel? för sin flickväns skull?

    Son nr 2) varför är inte han pappaledig då? Eller är han redo att jobba deltid för att få ihop familjelivet med två arbetande?

  • Anonym (Sophie)

    Tycker inte att den 24-åriga flickvännen gör nåt fel. Klart det är viktigt att satsa på karriären, och hon verkar ju ha hittat ett bra jobb som gör henne glad. Och att hon inte kan umgås med din son hela dagarna när hon är på en jobbresa känns väl självklart? Din son är vuxen och borde väl förstå att även om han betalar för att åka och hälsa på henne, handlar det inte om en semesterresa för henne?

    Andra sonens fru tycker jag inte heller låter speciellt konstig. Håller deras ekonomi för att hon ska vara hemma med barnen är det ju jättebra för dem. Är minsta bara ett år är det väl inte så konstigt att hon vill vara hemma ett tag till heller.

Svar på tråden Konfunderad över sönernas val av flickvänner