• Anonym (trasig mamma)

    Uppslitande syskonbråk - står inte ut

    Hej,
    vad finns det för hjälp att få om familjen håller på att gå sönder av ständiga syskonbråk? Barnen är 9 och 12. Stundvis hatar de varandra. Båda börjar bråken i lika stor utsträckning. Bråken urartar nästan alltid i våld. Jag kan inte ta sida men förväntar mig kanske mer av den äldre, som dock inte förmår kontrollera sig mer än den yngre gör.

    Vi föräldrar är inte våldsamma av oss, vi bråkar inte med varandra och försöker att inte bråka på barnen heller men det är svårt att låta bli. Jag är dock rädd att jag inte ska kunna behärska mig till slut, är rädd att jag ska slå någon. Jag skriker ibland när de skriker, för att inget annat når fram. Jag vill kasta porslin men behärskar mig, tänker att också det är ett hot om fysiskt våld och det är oförlåtligt.

    Men jag står snart inte ut. Inte en måltid passerar utan en konflikt. Jag känner ingen glädje över min familj längre. Nyss fick jag ett vredesutbrott. Har haft ont i ryggen i flera månader och börjar tänka att det är psykiskt. Vart vänder jag mig för att få hjälp?

    /förtvivlad och trasig mamma

  • Svar på tråden Uppslitande syskonbråk - står inte ut
  • Almina

    Socialtjänsten har en del föräldrautbildningar, och kan hjälpa till. Hur bra det är kan jag dock inte svara på. Går ju ringa och se vad de kan erbjuda.

  • Anonym (Mela)

    I vår familj finns ett sk familjeteam där man kan få råd och tips... De håller även föreläsningar och gruppträffar om olika saker tex hur hanterar jag min tonåring. Jättebra... Nu har inte alla kommuner det men kolla på din kommuns hemsida om det finns något liknande. Annars kan man väl lika gärna gå I familjeterapi med barnen så man får hjälp att nå fram varandra och barnen får hjälp att prata om vad det.är som gör att det är som det är

Svar på tråden Uppslitande syskonbråk - står inte ut