• LaPrincipessa

    Hur säkrast mäta temp

    Har ringt 1177, frågat på VC, akuten, googlat och alla säger olika. Vart bör man mäta temp (barn först och främst, fast vill veta ang vuxna med eg om det skiljer). På 1177 sa de i örat då stigningen kommer därifrån och det kan ta tid och nå rumpan på barn. På VC sa de rumpan. På mig själv mäter jag i munnen. Men vår öronmätare Braun termoscan kan diffa på 1,5 grad vid upprepade mätningar i samma öra. Rumpmätaren visar 0,5 - 1 grad mindre alltid. Ska man då dra bort från öronmätaren eller lägga till på rumpmätaren för att få rätt temp?

    Nu har lillan 39 - 39,5 i örat men vill inte ge alvedon i onödan om det inte stämmer...Har ngn en mirakelmätare så rekommender gärna, tack!

  • Svar på tråden Hur säkrast mäta temp
  • crispnuggets

    Rumptermometer ska mäta exakt då detta är inuti kroppen. Örontermometer är känslig och det räcker att man vinklar den lite annorlunda så ger den stora diffar som du beskriver. Vi använder rumptermometer till vår lille bebbe.

  • LaPrincipessa

    Det är bara meckigt värre att mäta i rumpan på en 2,5-åring. Lyckas vi någerlunda krystar hon ut den en bit i protest så den visar ingen feber trots hon är varm som en kamin. Det är ju inte så trevligt så har full förståelse...

  • ninjamamman
    LaPrincipessa skrev 2018-01-16 19:56:34 följande:

    Det är bara meckigt värre att mäta i rumpan på en 2,5-åring. Lyckas vi någerlunda krystar hon ut den en bit i protest så den visar ingen feber trots hon är varm som en kamin. Det är ju inte så trevligt så har full förståelse...


    Har ingen erfarenhet av det.. Vi har använt och använder den fortfarande på våra fyra barn. Har aldrig varit något problem.
  • sextiotalist

    Jag har resonerat som så. Såvida barnet inte har någon bakomliggande sjukdom så är det inte så viktigt med exakt temperatur, använder man samma utrustning så märker man om den stiger eller inte.

    I slutändan är det allmäntillståndet som gäller, ett barn som har 38 graders feber och är pigg är det ingen fara med, ett barn som har feber (oavsett vilken nivå) som är okontaktbar, ska självklart få vård.
    Känns barnet hett och verkar sjuk, då kan man ta en referenstemp att ha ifall barnet bli sämre.
    Vi körde med muntermometer från den åldern (den enda termometern vi har haft hemma sedan dess). De gångerna någon av oss varit på sjukhus har de också använt muntermometer.

  • Iowhannah

    Jag läste nån jämförelse (kanske på 1177?) och kom fram till att örat är bästa sättet att mäta eftersom det är närmast temperaturcentrum i hjärnan. Förmodligen samma info som du fick från 1177. Dessutom går det ju snabbare och är inte lika meckigt som i rumpan (jag har själv en tvååring som numera ÄLSKAR att ta tempen).

  • modsey

    Du kan inte få fakskt högt men däremot falskt lågt, ex i örat. Då står det 3o.5 så är det det, minst . Rumpan är invasiv mätning och det man gör på sjukhuset om det är väldigt viktigt att veta exakt. Vilket det väldigt sällan faktiskt är.

  • Snuttis2

    Små barn tempar du i rumpan, det hör sjukhusen då det bedöms mest adekvat! Halvstora barn kan ju vara klurigare om de inte vill då kanske örat är enklare men jag hade tagit ett par mätningar då o lagt till 0,5 grad!

  • sextiotalist
    Snuttis2 skrev 2018-01-17 14:37:50 följande:

    Små barn tempar du i rumpan, det hör sjukhusen då det bedöms mest adekvat! Halvstora barn kan ju vara klurigare om de inte vill då kanske örat är enklare men jag hade tagit ett par mätningar då o lagt till 0,5 grad!


    Möjligtvis små barn, aldrig varit med om det, varken som vuxen eller förälder, detta för över 20 år sedan fram till nu
  • Snuttis2

    Har en fem månaders som tyvärr tvingats spendera tid på sjukhus och han har enbart tempars i rumpan sedan födseln!

  • Mr Obvious

    Rumpan ger säkrast resultat. Ta lite glidmedel på termometern och låt barnet ligga på sidan. Jag gör likadant på mig själv om jag vill ta tempen.

  • 1234568

    Rumpan är det absolut säkraste. Örat går också bra (men kräver rätt mät teknik).

    Men oavsett var du mäter så får du ju inte en högre temp än vad den verkligen är. Menar, visar mätaren 39,5 så är den ju MINST det. Oavsett var du mätt. Risken finns ju att den är snäppet högre,men inte lägre.

    Man ska ge medicin vid sådan hög feber! Över 39 ger man ipren kombinerat med Alvedon! ! Båda samtidigt. Så du effektivt får ner febern. OM febern inte går ner med det,då måste man åka in akut.

    Vid feber kring 38 kan man gå efter allmäntillståndet,och medicinera därefter. Men vid 39 och högre så ska du ge båda sorterna (paracetamol+ibuprofen) tillsammans!

    Det där med att hålla igen med medicin är bara skräp! Det är oerhört slitsamt för kroppen att gå omkring medlen sådan hög temperatur. Och du riskerar feberkramper. Och enbart Alvedon tar inte ner så hög feber tillfredsställande.

    Så länge man inte ger barn värkmedicin i onödan (när barnet inte är sjukt), så behöver man inte snåla med det när barnet blir sjukt.

    (Om barnet är en bebis under 4 månader så skulle jag konsultera läkare innan jag gav ipren. Men är det över så gäller det här vid hög feber).

    Krya på er!

  • modsey
    1234568 skrev 2018-01-18 16:28:14 följande:

    Rumpan är det absolut säkraste. Örat går också bra (men kräver rätt mät teknik).

    Men oavsett var du mäter så får du ju inte en högre temp än vad den verkligen är. Menar, visar mätaren 39,5 så är den ju MINST det. Oavsett var du mätt. Risken finns ju att den är snäppet högre,men inte lägre.

    Man ska ge medicin vid sådan hög feber! Över 39 ger man ipren kombinerat med Alvedon! ! Båda samtidigt. Så du effektivt får ner febern. OM febern inte går ner med det,då måste man åka in akut.

    Vid feber kring 38 kan man gå efter allmäntillståndet,och medicinera därefter. Men vid 39 och högre så ska du ge båda sorterna (paracetamol+ibuprofen) tillsammans!

    Det där med att hålla igen med medicin är bara skräp! Det är oerhört slitsamt för kroppen att gå omkring medlen sådan hög temperatur. Och du riskerar feberkramper. Och enbart Alvedon tar inte ner så hög feber tillfredsställande.

    Så länge man inte ger barn värkmedicin i onödan (när barnet inte är sjukt), så behöver man inte snåla med det när barnet blir sjukt.

    (Om barnet är en bebis under 4 månader så skulle jag konsultera läkare innan jag gav ipren. Men är det över så gäller det här vid hög feber).

    Krya på er!


    Vilket otroligt inkorrekt råd du ger här! Man behöver INTE åka in per automatik om febern inte går ner. Det är heller inte korrekt att alltid ge ipren och alvedon ! Det finns definitivt feber som svarar bra på det ena eller andra av dem.
  • 1234568

    Om barnet har 39,5 grader och det inte går ner med kombinationen Alvedon och ipren. Då åker man in.

    Det är hög feber, som inte svarar på medicin. Och betyder ofta att barnet har en infektion.

  • crispnuggets
    1234568 skrev 2018-01-18 16:56:14 följande:

    Och vilka felaktiga råd du ger. På sjukhuset så mäter man tempen i örat på barn, inte rumpan.


    Kanske beror på åldern på barnet? Min bebis mättes både i öra och rumpa.
  • modsey
    1234568 skrev 2018-01-18 16:54:36 följande:

    Om barnet har 39,5 grader och det inte går ner med kombinationen Alvedon och ipren. Då åker man in.

    Det är hög feber, som inte svarar på medicin. Och betyder ofta att barnet har en infektion.


    Jag jobbar på sjukhuset och det är inte det råd vi ger pet automatik.
  • 1234568

    Du är inte den ända som gör och gjort det. Skulle inte vara så säker på min sak utan att besitta kunskapen.

    Menar du på fullt allvar att om du inte får ner 39-40 graders feber med kombinationen ipren+Alvedon, så skulle du råda personen att avvakta? Speciellt när det är frågan om barn som inte alltid kan beskriva hur dom mår, så är det nog dags att åka in om febern inte ger sig med den dosen medicin.

  • modsey
    1234568 skrev 2018-01-18 17:12:53 följande:

    Du är inte den ända som gör och gjort det. Skulle inte vara så säker på min sak utan att besitta kunskapen.

    Menar du på fullt allvar att om du inte får ner 39-40 graders feber med kombinationen ipren+Alvedon, så skulle du råda personen att avvakta? Speciellt när det är frågan om barn som inte alltid kan beskriva hur dom mår, så är det nog dags att åka in om febern inte ger sig med den dosen medicin.


    Beror helt på ålder, hur länge febern varit så och allmänntillståndet. Det är för övrigt inte mina råd utan bland annat 1177.

    När ska jag söka vård?

    De allra flesta som får feber behöver inte söka vård eftersom besvären brukar gå över av sig själv. Det är hur du mår som avgör när du ska söka vård.

    Du ska alltid söka vård direkt på en vårdcentral eller akutmottagning vid följande symtom:

    Kraftig feberfrossa.Om du har feber och svårt att svälja eller andas.Om du har feber och svårt att böja nacken.Om det känns som om du håller på att förlora medvetandet.När ett barn får feberkramp för första gången. 

    Du bör kontakta en vårdcentral eller ringa sjukvårdsrådgivningen på telefon 1177 vid följande symtom:

    När febern kommer snabbt, är hög och du mår mycket dåligt.När febern fortsätter att vara hög i fyra dygn utan att det finns någon uppenbar orsak.Om febern först går ner och sedan börjar stiga igen, vilket kan bero på att du har fått en bakterieinfektion som ska behandlas med antibiotika.Om du får ont i magen i samband med febern.Om du har svårt att kissa eller om det svider när du kissar samtidigt som du har feber.

    Du kan alltid ringa och få sjukvårdsrådgivning på telefonnummer 1177.
Svar på tråden Hur säkrast mäta temp