• Maddsutt

    Köpa hund (Shetland sheepdog) och har flera frågor. Bl.a vad ALLT för en hund kostar i månaden. Tacksam för er hjälp :)

    Hej på er!

    Tack snälla för att du läser mitt inlägg.

    Inlägget blev visst längre än vad jag tänkte mig från början. Men det är mycket tankar och många frågor bland tankarna när man vill köpa hund. Uppskattar om du kan svara, om så bara på en av alla de frågor det tydligen blev, tillslut! ????????????

    Jag har försökt att googla, men hittar verkligen ingen bra info på vissa frågor. Så kom jag på - Familjeliv! ???????????????? Och då ?slängde? jag med alla frågor????????

    Jag är 31 år och är uppväxt med hundar och katter (Golden, kuvaz och pudel) - och har inte haft hund i mitt hem sedan jag flyttade hemifrån. Är (var) ofta hundvakt åt både familjens och andras hundar. Har alltid haft ett mycket stort intresse för just lydnadsträning (min mamma är hundinstruktör, vilket säkert har påverkat ;) ) Vi har lärt våra hundar färger, att bära hundgodis utan att äta upp det, tända/släcka lampor, hjälpa till att ta av kläder, hämta saker när man har ont och massa, massa annat. Jag saknar verkligen det (träningen), myset, promenaderna, det sociala och ja, allt med vovvar!

    Mitt ex ville aldrig skaffa hund (träffades när jag var 16 år) och jag tycker inte att man skaffar hund om inte alla i hemmet verkligen vill och kommer dela på allt ansvar. Så det blev aldrig någon vovve. Men nu är vi separerade seda drygt ett år. Dessutom blev min fibromyalgi sämre (och så har jag bl.a endometrios och PTSD), så jag är så kallad sjukpensionär sedan februari 2017.

    Som tur är så är jag välutbildad och hade en bra lön, så min sjukersättning är ändå ganska hög i jämförelse med många andras. Men ändå inte jättehög och det finns knappast pengar i överflöd längre... Är uppväxt med en MS-sjuk mamma som blev sjukpensionär tidigt och jag har pluggat extremt mycket, så jag är absolut van vid att ha sämre ekonomi. För det är just den ekonomiska biten som jag främst under över. Det kostar ju ofta mer än de stora utgifterna när man lägger ihop allt.

    Jag har kollat mycket på olika raser. Egentligen vill jag har en STOR hund :) Älskar stora vovvar! Men dem kostar ju betydligt mer, så jag valde en mindre hund. Lite mindre än en mellanund (i mina ögon), men ändå en hund som inte känns för liten. Rasen jag valde är tydligen bra sällskapshundar och bra på att anpassa sig efter flockledaren, vilket är viktigt på gund av mina sjukdomar.

    Jag funderar alltså starkt på att spara ihop till en Shetland sheepdog :) En tik. Och självfallet också spara till en buffert innan jag köper hunden. Men måste veta att jag har råd varje månad med allt som kostar och också råd att spara exemplevis några hundra kronor varje månad till oförutsebara ändelser med vovven. Helst spara till mig själv med. Viktigt att veta är att jag ser en hund som den bästa investeringar jag kan göra för mig själv i livet ??

    Därför undrar jag vad det kostar, på en ungefär per månad, att ha en hund med vikt på cirka 10-12 kg (+-)? Valpar kostar ju alltid mer, så jag undrar för en vuxen. Får dock gärna berätta gällande valpar också - såklart :)

    - Försäkring (finns ju olika. Me jag vill ha en som är riktigt bra. Betalar hellre mer per månad, och att den både täcker mer och högra summor)

    - BRA foder (behövs veterinärfoder om hunden egentligen ej ?behöver?? Köpa det ändå från start eller ett billigare foder? Vilket och varför?)

    - Bajspåsar

    - Veterinärs-buffert. Att spara varje månad alltså. Vad är en lagom summa? Vad sparar ni?

    - kloklippning - att få hjälp av någon att lära mig själv. Typ av en veterinär.

    - hundkurser varje år.

    - hundvakt ibland. (Privatpersoner)

    - hunddagis per dygn, då jag oftast någon gång per år läggs in på sjukhus för min endometrios. Kan därför bli ganska akut och behöver då hjälp per dygn. Den summan ingår ju bl.a i den bufferten, men undrar ändå lite vad det kostar?

    - bensin till bl.a skogen och köpa säckar med foder.

    Sedan tillkommer ju mycket i början/innan, men sådant köper man ju inte så ofta. Som ex. Hundsäng el dylikt, kammar, koppel, flera halsband till dem då de växer, sele, täcke, vaccinationer, leksaker m.m.

    Om någon undrar varför jag inte frågar min mamma/familj (eftesom jag nämnde dem innan), så behöver ni inte undra eller fråga mig. Jag säger bara att vår kontakt är bruten och det finns starka själ till det. Därför frågar jag er :)

    Jag ska flytta till en ganska stor stad under året och känner inte jättemånga där, än. Så jag kommer heller inte att köpa en hund innan jag vet att minst två utav dem som jag redan känner, någon i mitt kommande trapphus eller kanske en familj/tonåring/vuxen - kan ställa upp som hundvakt/hundvakter ibland. Mot betalning då. Men just att jag vet att hjälpen finns om jag blir sjuk, ska åka iväg eller så.

    Andra frågor som jag uppskattar få svar på, men bara om någon vill :)

    1. Kastrera en tik eller inte? Vi hade alltid tikar i min familj. (Förutom några hanhundar emellanåt som vi tog hand om då dem tagits ifrån sitt hem på grund av vanskötsel). Och jag vet faktiskt inte hur vi gjorde. Tips?

    2. Någon som har Shetland sheepdog och kan berätta lite? Tips? Råd? Är det en ras som kan passa mig? (Utifrån det jag beskrivit)

    3. Råd på bra uppfödare i Uppland och angränsande landskap?

    4. Hur lång tid orkar en vuxen Shetland sheepdog promenera? Orkar dem 1-2 timmar? Vet inte om det uppfattas som en dum fråga, men jag är ju van vid större hundar och frågor därför :)

    Annat som ni vill tipsa om, rekommender eller liknande är välkommet!

    Tack på förhand och ha det så gott!

  • Svar på tråden Köpa hund (Shetland sheepdog) och har flera frågor. Bl.a vad ALLT för en hund kostar i månaden. Tacksam för er hjälp :)
  • Scoops

    Månadskostnaden kommer nog ligga på typ 500-600:- gissar jag.

    En hundring för försäkringen och sen ca 500:- för maten (om det är en dyr, fin sort).

    Jag har haft både tikar och hanhundar och de tikar jag haft som varit kastrerade har varit avsevärt mycket friskare än de som inte varit det. Därför rekommenderar jag det.

    Rasen verkar passa dig. Har inte haft en själv, men mina vänner har haft. Kolla uppfödare genom SSK's webbsida så hittar du nog något som passar. Var inte blyg utan fråga om du får åka och hälsa på deras vuxna hundar innan valparna kommer! Då får du en bra bild av hur valparna kommer bli.

    Din hund kommer orka gå så mycket som du vänjer den vid. Absolut 1-2 timmar om du vill. Tänk bara på att den kanske inte ska gå så långt innan den är riktigt vuxen och att kondisen funkar precis som för oss människor.

    Det verkar som att du har en bra plan. Glöm bara inte av att slappna av och njuta också!

  • DeathByPickles

    Det finns inte en frisk hund i världen som inte orkar med en promenad på två timmar. 


    Fråga uppfödaren om kloklippning. Det görs rimligen runt varannan vecka hemma, inte hos veterinär. 


    Har två intakta tikar, ser inte någon omedelbar fördel med att kastrera. Däremot kan kastrerade tikar drabbas av inkontinens. 


    Var väldigt vaksam på mentalitet när du börjar leta valp - shelties dras med en del rädslor. Hitta gärna en uppfödare som gjort MH och som är noga med att hundarna ska fungera i sport och vardag! :) 


    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Brony

    Det är som att skaffa barn.. Det MÅSTE inte kosta mycket.

    Vi betalar 70kr för maten i månaden..Lidl..vunnit massa priser o är inte fulla med skit som dyra märken ..ex hills

    1600kr per år för försäkring.

    Vatten är gratis.

    Hundbajs påse kostar väl 20kr..

    Allt är relativt.

    Kasta pinne är gratis med????

  • Thedrjohn

    Sheltie är en fantastiskt fin ras som är lättlärd, orkar hur mycket som helst och är lagom stor.

    Vissa tikar kan dock vara lite rädda och bli skälliga.

    Den stora fördelen med att kastrera en tik är att minska risken för livmoderhalsinflammation och juvercancer, som är alltför vanligt att hunden dör av.

  • Fridiii

    Det är ju jätteolika! Jag har en stor hund och han kostar mig väldigt mycket varje månad, runt 2000-2500 med försäkring, mat, kosttillskott, godis, leksaker osv. 

  • Brony

    Köper du leksaker varje månad? Skaffar man en hund kan man be ens familj köpa nån liten leksak....vi har 5 leksaker...max 100kr för alla som hon haft i 7år....o leker aldrig med de...hon gillar att vara nära oss.så sånt beror på hur hunden blir sen

    I början e ju en strumpa som roligast..precis som med småbarn o en kastrull.

    Sen ligger en hund försäkring på runt 3000kr om året..blir 250 i månaden ca...

    Tror att man ska bara köpa en hund o inte tänka för mycket...om man verkligen vill ha en hund..bara o köra på.behöver inte vara så dyrt som sagt

    Så får man se hur kostnaden blir då....allt är relativt o mycket upp till en själv

  • Fridiii

    Nej kanske inte varje månad men han är lite bortskämd men det är ju självvalt. Men i övrigt är det kostsamt för stor hund och färskfoder, tillskott, råa ben o annat plus hans dyra försäkringen men tack o lov att den har funnits. 

  • Dexter dot com

    Börja med att spara ihop till en rejäl buffert för vetkostnader och pensionatskostnader. Fast hunden är försäkrad kan du behöva ut med stora summor om olyckan är framme, hunden blir kroniskt sjuk och måste stå på dietfoder/ medicin, gå på rehab osv. Personligen hade jag 20000kr som buffert när jag köpte hund.
    Kurser kostar ju ca 1000-1200kr/kurs och man bör ju gå några första åren.
    Foder ca 500kr/månad, försäkring ca 300-400 kr/månad+ vaccinationer,fästingmedel,tuggben. Kloklippning kan du få hjälp med hos en trimmare tills du lärt dig, ca 150kr/g och man klipper ca 1g/v.
    Många uppfödare vill ju att valpen ställs ut så där har du också kostnader du bör räkna med.
    Bur till bil kostar några tusen men det brukar finnas begagnat.

  • Aniiee

    Haj, TS. Sheltie-tik-ägare här!

    Först och främst: Bra val! Sheties är, som du läst, väldigt anpassningsbara. Orkar du bara ligga på soffan en hel dag och bara gå ett par 55-10-minuters kissrundor så är det exakt lika ok för hunden som de dagar du orkar gå ut och springa halva Sörmlandsleden (eller något) uppställd fullt med agilityhinder.

    Kostnader är ju så olika, men jag svarar hur jag har gjort och lagt ut hittils under snart 7 år.

    Så, svara lite på dina frågor:
    Valpar kostar ju mer för att det är då man köper det mesta. Förutom lite nya leksaker, ett nytt koppel och "vuxenhalsband" så har det mesta inköpts under valptiden (på tal om halsband, jag upplever det svårt att få tag på halsband till en liten sheltie-valp (känner fler som sagt samma.) Katthalsband har Dixie haft som valp) Jag skulle säga att en grunduppsättning prylar till en valp kostar mellan 1000 och 2000 kr (beroende på om hunden ska ha egen bädd och hur bra den ska vara. Dixie sover i möbler....) Sedan kostar det också oftast i alla fall ett par skor, tre avgnagda kablar, 5 nedkissade mattor och okänt antal försvunna strumpor =P

    Jag har Folksams hundförsäkring till allamina hundar. Dixie har Vetrinärvård Stor och har en livförsäkring som är lite högre än inköpspriset (meriterad och arbetande) Betalar ca 300 kr i månaden för den.

    Nej, en frisk hund behöver inte veterinärfoder. Jag köper Orijen oftast som torrfoder och Vom og Hundemat som färskfoder. Dixie äter av båda. En påse orijen väger närmare 12 kg och kostar runt en tusenlapp. Det är svårt att säga hur mycket just Dixie äter, men en påse räcker ca 3 veckor mellan mina 2 torrfoderätare. Köp bra foder från början. Dumt att hålla på och plottra.

    En rulle bajspåsar är en lätt kostnad. Jag köper kanske en rulle i månaden för max 30 spänn. Till 3 hundar.

    Min hundbuffert gick åt till annat för några år sedan, tyvärr (även till en av hundarna i samma veva), men jag hade då 100 000 kr avsatt till 3 hundar. Det är kanske lite i överkant när handarna är "helförsakrade" som mina, men det är ändå en trygghet, som jag håller på att bygga upp igen så fort som möjligt.

    Kloklippning har jag ingen aning om vad det kan kosta, varken att låta någon göra eller gå en kurs/få hjälp att lära sig. Alltid gjort det själv. Kolla med en veterinär i närheten, eller zooaffär som har sånna tjänster.

    Hundkurser är väldigt olika beroende på var du bor och vad det är för kurs. Här kostar en valpkusr ca 2000 kr 

    En privat hundvakt för enstaka tillfälle och bara ett par timmar skulle jag betala 150 kr i timmen för. Om det inte är en familjemedlem, förstås, de kidnappar gärna hundarna helt gratis.

    Hundpensionat (inte dagis, för det är bara på dagtid) akut skulle jag nog inte utsätta en hund för. Etablera istället en god kontakt med en dagmatte/hundkompis som kan ta hunden när det händer. Förslagsvis samma som du använder som tillfällig hundvakt ovan. Kan ju vara bra också att ha till exempel de dagar du är dålig utan att behöva åka till sjukhus.

    Har ingen bil, så det vet jag inte.

    Kastrera om du inte ska avla (vilket jag starkt avråder ifrån om du inte verkligen sätter dig in i det. Inga "åh-så-sött"-valpar.)

    Mitt tips på uppfödare: Skogsbacken i Upplands-Väsby. Dixie kommer inte därifrån, men sheltien vi hade när jag var barn gjorde det. De är fortfarande aktiva, och det jag minns är attt hundarna var jättefina och hon som ägde kenneln var trevlig och tillmötesgående (min mamma sa det också, att det var ett väldigt trevligt hundköp) Vi var där 2 gånger och hälsade på innan vi hämtade den valpen.

    En Sheltie orkar prommenera hur långt som hellst nästan. Jag har fjällvandrat med mina hundar, 4-8 timmar om dagen i svår terräng. Hon har varit med och sprungit som support på långdistans-dragtävlingar också, och hållit takten med 8 huskies och 1 samojed =P I alla fall en stund....

    Det blev ett långt inlägg detta, Om jag kommer på mer så skiver jag mer, och vill du fråga något så finns jag här.


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Anonym (....)
    Brony skrev 2018-01-17 00:08:10 följande:

    Det är som att skaffa barn.. Det MÅSTE inte kosta mycket.

    Vi betalar 70kr för maten i månaden..Lidl..vunnit massa priser o är inte fulla med skit som dyra märken ..ex hills

    1600kr per år för försäkring.

    Vatten är gratis.

    Hundbajs påse kostar väl 20kr..

    Allt är relativt.

    Kasta pinne är gratis med????


    Jag kan lova dig att det är ett skitfoder du ger din hund. Finns inga bra foder till hund i matbutiker.
  • Aniiee
    Anonym (....) skrev 2018-01-17 13:56:14 följande:
    Finns inga bra foder till hund i matbutiker.
    Jo, det finns. Mitt Coop till exempel har Magnussons, vilket är bra på riktigt. De har Beyond också, för den delen. Har sett Orijen på Ica Maxi också (men det var några år sen).

    Däremot Lidls hundmat vet jag inte om jag skulle ge mycket för.....
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Xillie

    Du har tänkt till en hel del... Men faktum är, att vilken ras/individ Du än väljer, så KAN kostnaderna bli astronomiska, om Du inte har en bra försäkring! Leddefekter, t ex, kan gå lös på över 100.000:-, exklusive uppföljande undersökningar och t ex simterapi... Man har aldrig några garantier. Vissa raser måste friröntgas, andra ögonlysas, etc. Många bådadera. - Och den vovve är inte född, som inte är snabbare än Du... Ett ögonblick av ouppmärksamhet, och olyckan kan vara framme... Bilar, hästar, kor, andra hundar... Vips, har Du en liten vän i nöd.

    Å andra sidan, kan Du ha tur, få en genomfrisk, ganska sansad individ: Då blir kostnaden inte högre, än att den bör vara rimlig att klara.

    Men spara helst till minst 3 "valpar", så Du har en buffert! Lycka till! :)

Svar på tråden Köpa hund (Shetland sheepdog) och har flera frågor. Bl.a vad ALLT för en hund kostar i månaden. Tacksam för er hjälp :)