• Anonym (Förälder)

    Tvingas låna ut sina saker?

    Igår skulle min barns klass åka pulka och hade med sig sin hjälm.

    När han kommer hem berättar han att fröken tvingat honom att låna ut den trots att han sagt nej.

    Har de verkligen rätt att göra så? Det är väl skolan som får se till att ha några som kan lånas ut, inte de andra barnen som faktiskt har som ska behöva låna ut?

    Känns inte alls okej, framför allt inte med tanke på lusepidemin som härjar i skolan.

  • Svar på tråden Tvingas låna ut sina saker?
  • Anonym (5 barn)

    Har du kollat frökens version av saken? Barn kan gärna vrida på sanningen.

    Ang tvinga. Nej de kan inte tvinga men fråga är ok.

  • Anonym (Lia)

    Känns inte okej om barnet själv inte vill låna ut. Och vem tar ansvar om ett annat barn lånar och något går sönder/blir förstört? Jag skulle nog ta upp detta med skolan och fråga hur de tänker och resonerar samt uttryckt min egen åsikt i frågan.

  • Anonym (?)

    Låter märkligt, särskilt med tanke på löss mm. Tycker du ska fråga läraren om det verkligen var på det viset och i så fall ta upp det med rektor.

  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Lia) skrev 2018-01-17 10:23:46 följande:

    Känns inte okej om barnet själv inte vill låna ut. Och vem tar ansvar om ett annat barn lånar och något går sönder/blir förstört? Jag skulle nog ta upp detta med skolan och fråga hur de tänker och resonerar samt uttryckt min egen åsikt i frågan.


    Men alltså på riktigt? På allvar? Helt seriöst? Det är ju inte som att barnet blivit misshandlat, blivit utsatt för övergrepp eller att skolan brustit allvarligt i någonting. Barnet har, förmodligen, blivit tillsagd att vara generös, dela med sig och låna ut sin hjälm till någon som glömt sin. Men eftersom barnet, förmodligen, är curlat till fingerspetsarna, sjukt bortskämd och uppfostrad till att bara hens åsikt spelar roll så blev det direkt spring till mamma med stora krokodiltårarna för att berätta hur dumma alla i skolan är.

    Och slå på stora trumman för en hjälm? Det var en HJÄLM!
  • Anonym (?)

    Vet du vad en bra hjälm kostar? Inte så kul om den som lånar råkar ha löss kanske.


    Anonym (Qwerty) skrev 2018-01-17 10:38:17 följande:

    Men alltså på riktigt? På allvar? Helt seriöst? Det är ju inte som att barnet blivit misshandlat, blivit utsatt för övergrepp eller att skolan brustit allvarligt i någonting. Barnet har, förmodligen, blivit tillsagd att vara generös, dela med sig och låna ut sin hjälm till någon som glömt sin. Men eftersom barnet, förmodligen, är curlat till fingerspetsarna, sjukt bortskämd och uppfostrad till att bara hens åsikt spelar roll så blev det direkt spring till mamma med stora krokodiltårarna för att berätta hur dumma alla i skolan är.

    Och slå på stora trumman för en hjälm? Det var en HJÄLM!


  • Anonym (Svea)
    Anonym (?) skrev 2018-01-17 10:40:21 följande:

    Vet du vad en bra hjälm kostar? Inte så kul om den som lånar råkar ha löss kanske.


    Barnen har mössor under... Dessutom så överlever inte löss i hjälmar.
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (?) skrev 2018-01-17 10:40:21 följande:

    Vet du vad en bra hjälm kostar? Inte så kul om den som lånar råkar ha löss kanske.


    Huvudlöss, som jag antar är det du menar, sprids i över 98% av fallen genom kontakt huvud mot huvud. Överföring via miljön (alltså mössor, kuddar, hårband och HJÄMAR) är väldigt ovanligt. Dessutom kan Löss inte överleva utan mänsklig kontakt längre än 24 timmar så om det mot all förmodan skulle vara så att hjälmen blir ?nerlusad? så är det bara att låta den vara i två dygn (för att vara sådär extra noga och hönsmammigsäker).

    Hur mycket en hjälm kostar är väldigt irrelevant då den inte blir förstörd på något sätt av löss.
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (Svea) skrev 2018-01-17 10:45:55 följande:

    Barnen har mössor under... Dessutom så överlever inte löss i hjälmar.


    Nej, inte i den, den har en ?inbyggd mössa?. Löss kan leva utan direkt tillgång till blod i två timmar.
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (Qwerty) skrev 2018-01-17 10:51:04 följande:

    Huvudlöss, som jag antar är det du menar, sprids i över 98% av fallen genom kontakt huvud mot huvud. Överföring via miljön (alltså mössor, kuddar, hårband och HJÄMAR) är väldigt ovanligt. Dessutom kan Löss inte överleva utan mänsklig kontakt längre än 24 timmar så om det mot all förmodan skulle vara så att hjälmen blir ?nerlusad? så är det bara att låta den vara i två dygn (för att vara sådär extra noga och hönsmammigsäker).

    Hur mycket en hjälm kostar är väldigt irrelevant då den inte blir förstörd på något sätt av löss.


    Den kan gå sönder om det vill sig illa, antingen att barnet krockar illa eller om den tappas på hårt tex.

    Mitt barn kan smittas om han får på sig den direkt efter det nedlusade barnet.
  • Anonym (?)

    Visst, och det får han ju om de håller på och byter fram och tillbaka. Personligen så hade jag visserligen inte haft något emot om mitt barn lånade ut sin hjälm till en kompis, det är mer att läraren tvingar ifrån barnet dess ägodelar för att låna ut till någon annan lite "vem som helst". Och då särskilt om man vet att det går löss. Jag kan tycka att priset på en hjälm ändå är lite relevant i sammanhanget. Jag kollade nyligen på den typen av hjälmar och de med de bättre säkerhetsklasserna ligger på en tusenlapp ca. Det är åtminstone ganska mycket för mig som har flera barn. Men som sagt, det är mer principen att skolan får fixa egna lånehjälmar.


    Anonym (Förälder) skrev 2018-01-17 11:51:18 följande:

    Den kan gå sönder om det vill sig illa, antingen att barnet krockar illa eller om den tappas på hårt tex.

    Mitt barn kan smittas om han får på sig den direkt efter det nedlusade barnet.


Svar på tråden Tvingas låna ut sina saker?