• marol

    Emmaljunga double viking/Bugaboo donkey?

    Väljer mellan dessa vagnar till mina tvillingar.

    Jag har ännu inte provat vagnarna på riktigt, däremot läst tidigare trådar om för och nackdelar med dem båda och de åsikter som kommit fram där stämmer rätt så väl med min egen bild. Jag vill ändå veta igen, vad fick er att välja just den vagn ni valde?

    Såhär är min grundtanke om dem:

    Emmaljunga känns mer rejäl, ombonad, liggdelen högre upp och sittdelen större/längre än bugaboo. Känns kanske som bättre fjädring i Emmaljunga än Bugaboo? Rädd för hur lätt/svår den är att fälla ihop, hur tung den känns, hur stor plats den tar i bagaget och hur den går att styra?

    Bugaboo känns bra på så vis att den ju faktiskt går att göra till mer "enkelvagn" och därmed lär den ju vara mindre när den är fälld i bilen? Upplever den ha lättare vikt än Emmaljunga samt vara mer lättstyrd? Eftersom vagnen ser enklare ut i sitt utförande får jag för mig att den är lättfälld?

    Bomba mig med era tankar

  • Svar på tråden Emmaljunga double viking/Bugaboo donkey?
  • sofin526

    Vi valde Bugaboo Donkeyn på grund av att den är smalare och väger lättare än Emmaljunga. Vi bodde längst upp i ett våningshus utan plats för barnvagn på bottenvåningen. Det var den enda dubbelvagn som passade i hissen. En normalhiss kan jag tillägga.

    Donkeyn tycker jag är lätt att fälla ihop och jag får utan problem in den i bagaget på bilen. Den är lätt att lyfta och jag är inte jättestark och har dessutom problem med ryggen.

    Jag tycker att vagnen har fungerat toppenbra! Vi använder den fortfarande till min trea men nu som singelvagn med varukorg. Älskar varukorgen! Jättebra när man ska gå förbi affären.

  • Anonym (Twins)

    Ehm, jag brukar inte vara den som låter som en suris som ska rätta folk haha, men bugaboon är INTE smalare än Emmaljungas! Kolla måtten också på alla sidor så ser ni. Tycker det kan vara viktigt att veta då det är där det ofta avgörs för många, bland annat oss.

    Vi hade en ärlig försäljare i affären som satte dem bredvid varandra och mätte och visade att

    Emmaljunga är smalast (på hela marknaden dessutom) och vi tänkte först köpa bugaboon pga allt bra man hör, men hon sa helt ärligt att den enda skillnaden egentligen är att bugaboo är ett mer hypat märke och det är inte riktigt värt typ 5000 mer. Så vi tog faktiskt Emmaljunga. Är helnöjda med den, precis som du säger är delarna så mjuka och mysiga. Vi valde även hjul som inte går att få punktering på och de funkar så grymt bra. Det enda man kan "klaga" på är kanske vikten, men det är inget som stör så mycket. Man kan ju ha en annan typ av vagn med sig när man ska åka bil osv.

  • PS76

    Säljaren jag pratade med belyste att Emmaljunga är lite bökigare när man ska fälla till liggläge. Det hade jag aldrig tänkt på men det är ju en viktig detalj.

    Det kommer en ny Bugaboo 1 februari så det kan vara bra att se vad det blir.

  • LFF

    Älskade vår Donkey som vi hade i 3 år innan vi sålde den i somras efter att inte använt den på 6 månader (de fyllde 4 i höstas).

    Den är vansinnigt smidig att köra och använda. Vi hade vår i monoläge kanske2-3 gånger på 3 år. Den är väldigt lätt att fälla ihop och packa in i bilen, samma med att ta bort sitsarna.

  • marol
    PS76 skrev 2018-01-17 17:39:52 följande:

    Säljaren jag pratade med belyste att Emmaljunga är lite bökigare när man ska fälla till liggläge. Det hade jag aldrig tänkt på men det är ju en viktig detalj.

    Det kommer en ny Bugaboo 1 februari så det kan vara bra att se vad det blir.


    Jasså, spännande med ny bugaboo men är den tvillingkompatibel? :) vet du om den kommer till Sverige då eller bara lanseras?
  • PS76
    marol skrev 2018-01-18 10:49:03 följande:

    Jasså, spännande med ny bugaboo men är den tvillingkompatibel? :) vet du om den kommer till Sverige då eller bara lanseras?


    Jag slarvläste nog lite och har inte koll på om den är för tvillingar. Den släpps nog överallt den 1 februari om jag förstod nyhetsbrevet rätt.
Svar på tråden Emmaljunga double viking/Bugaboo donkey?