• Tomat0922

    Månadslön

    Hejsan, jag sa upp mig för ungefär en månad sen och denna månad (januari) skulle jag får (decemder) lönen, men får tydligen inte det av någon anledning. Så alltså, fick november lönen i december och skulle fått december lönen nu i januari, men får höra att jag har redan fått december lönen vilket jag tycker inte stämmer ? eller är det något speciellt som händer om du har sista månaden på ett jobb ? 

    Tackar för svar !

  • Svar på tråden Månadslön
  • Anonym (Elsa)

    Vi får betalt för det vi ska jobba kommande månad. Väldigt vanligt i många branscher om du har fast månadslön.

  • Anonym (Elsa)

    Kan ju även säga att om du har innestående semesterdagar/semesterersättning/vederlagstimmar innestående så ska dom ju betalas ut nu efter du har sagt upp dig.

  • cloudberry79

    Vi har lön innevarande månad, så i december fick jag decembers månadslön, plus/minus tillägg och avdrag från november. Det betyder att jag fick månadslönen, minus två vabbdagar, plus milersättning, plus några utlägg jag hade gjort under tjänsteresor.

    Nu i januari får jag januaris månadslön, plus semestertillägg för tre semesterdagar jag tog i december, minus tre dagar som jag tog föräldraledigt.

    Du borde alltså få eventuella tillägg och avdrag från december, plus all innestående semesterlön och semesterdagar nu i januari, men månadslönen har du normalt sett redan fått i december.

    De som jobbar som timanställda får vanligen nuvarande månads lön nästkommande månad, eftersom de inte kan rapportera månadens arbete förrän månaden är slut, men vanlig månadslön är vanligtvis för innevarande månad.


    Just NO.
  • Tomat0922

    Men gäller det systemet även för en tillsvidare anställning? Alltså att man får månadsvis? har väldigt dålig kolla på detta, så kanske e ute och cyklar...... men så som jag har fattat, har det alltid varit att, jag fått lön för föregående månad, alltså november har jag fått i december o.s.v, och har jag varit sjuk i november har det blivit avdrag just på den månaden?  

    Tack för alla svar !

  • Anonym (.)
    Tomat0922 skrev 2018-01-17 15:09:05 följande:

    Men gäller det systemet även för en tillsvidare anställning? Alltså att man får månadsvis? har väldigt dålig kolla på detta, så kanske e ute och cyklar...... men så som jag har fattat, har det alltid varit att, jag fått lön för föregående månad, alltså november har jag fått i december o.s.v, och har jag varit sjuk i november har det blivit avdrag just på den månaden?  

    Tack för alla svar !


    Ofta är det så att tillägg och avdrag kommer månaden efter men själva lönen får man för innevarande månad. Jag har så, och fick därför lön redan samma månad jag påbörjade min anställning, men OB för den månaden kom månaden efter.
  • Carambolan

    Vad står det på din lönespecifikation? Borde stå vilken perid det gäller.

  • Anonym (trwfetwe)
    Tomat0922 skrev 2018-01-17 14:02:27 följande:

    Hejsan, jag sa upp mig för ungefär en månad sen och denna månad (januari) skulle jag får (decemder) lönen, men får tydligen inte det av någon anledning. Så alltså, fick november lönen i december och skulle fått december lönen nu i januari, men får höra att jag har redan fått december lönen vilket jag tycker inte stämmer ? eller är det något speciellt som händer om du har sista månaden på ett jobb ? 

    Tackar för svar !


    För att precis som arbetsgivaren säger, du har redan fått din lön för januari, det är inte timlön du har, där man arbetar in lönen som är släpande en månad.

    Du "tycker inte det stämmer", hur motiverar du det? Har du några belägg, vad står i ditt avtal med arbetsgivaren. Står det där att "Lönen betalas ut månaden efter". Ja då kan du käfta emot!

Svar på tråden Månadslön