• Anonym (Förvirrad)

    Min man vill bli frimurare!?

    Min man tänker gå med i "frimurarordern" mot mik vilja och jag funderar på att lämna honom för det, det låter som en sekt när man läser om det, både på deras egen hemsida och från avhoppare. Jag kommer inte att gå med på detta då det dessutom upptar massa tid och vi har flera barn. Han vill träffa andra kulturintresserade personer säger han men detta har ju inget med det att göra? Finns ju massor med andra mötesplatser för kulturintresserade som inte är religiösa? Tycket att det är en ganska stor grej att gå med i en sektliknande förening utan att vi är överens, eller vad tycker ni? Som att jag plötsligt skulle konvertera till islam eller gå med i jehovas vittnen utan att min man var med på det?

  • Svar på tråden Min man vill bli frimurare!?
  • sextiotalist
    Anonym (Förvirrad) skrev 2018-01-17 15:37:22 följande:

    Min man tänker gå med i "frimurarordern" mot mik vilja och jag funderar på att lämna honom för det, det låter som en sekt när man läser om det, både på deras egen hemsida och från avhoppare. Jag kommer inte att gå med på detta då det dessutom upptar massa tid och vi har flera barn. Han vill träffa andra kulturintresserade personer säger han men detta har ju inget med det att göra? Finns ju massor med andra mötesplatser för kulturintresserade som inte är religiösa? Tycket att det är en ganska stor grej att gå med i en sektliknande förening utan att vi är överens, eller vad tycker ni? Som att jag plötsligt skulle konvertera till islam eller gå med i jehovas vittnen utan att min man var med på det?


    Som jag uppfattat det så går man inte med, man blir invald på rekommendationer av andra.
    Nej, det är ingen sekt utan orden, som har lite ritualer, de är lite lagom hemlighetsfulla,
  • Anonym (K)

    Du jämför att gå med i frimurarna med att gå med i JH eller konvertera till islam???

    Oookeeeej.

    Du kan till en början ta reda mer på vad det innebär och vad de gör innan du drar idiotiska slutsatser.

  • elmadumle

    Haha, vad tror du de gör? offrar människor? det är en orden som redan nämnts, lite hemlighetsfullt och bara män, fruarna får delta någon gång då äter de middag. Och man blir invald på rekommendation av andra medlemmar. Det är kostym som gäller på mötena. Min pappa var med några år, vet fortfarande inte vad de gjorde;) låt honom gå med om han blir invald, det kanske inte är så kul. 

  • elmadumle

    Måste även tillägga att det tar inte upp så mycket tid, kommer inte ihåg hur ofta de träffades men inte var det så ofta. Visserligen så var båda mina föräldrar pensionärer då men så mycket tid tog det inte bort, någon kväll då och då.

  • Anonym (Varför inte?)

    Vad tror du att de har för sig egentligen? Min man är frimurare, och han fick inte bli upptagen i orden om han inte hade familjens godkännande. Jag vet ju inte riktigt vad han gör när han är där, men jag är lite avsundsjuk och önskar att jag också fick gå med. När det är loge byter han om till svart kostym med slips och är jättestilig, och när han kommer hem så är han liksom tillfreds med tillvaron och känns harmonisk och lugn. Tyvärr har han inte haft så mycket tid att gå det senaste året, men jag hoppas att han kommer iväg lite oftare i år. Visst blir det sena kvällar, men det är ju å andra sidan aldrig på helgerna, så jag känner itne att det är någon uppoffring för familjen. Han hade ju lika gärna kunnat vara bortrest med jobbet.

  • Anonym (välgörenhet)

    Först och främst, har han bekanta som erbjudit honom att bli frimurare.
    Har han ett bra nätvärk, jobb, utbildning och gillar att ta ansvar och utvecklas?
    det är lite roligt att de håller på sina gamla traditioner.
    Men vet du varför han vill gå med?

  • MAN78

    Har ingen erfarenhet från specifikt frimurarna. Men kortfattat går man med för att få lite tid med grabbarna. Ett andrum från vardagens sysslor. Kunna ta sig en stänkare eller två en tisdag. Personligen har jag svårt för ceremoniella inslag etc och för egen del går jag hellre på sportbar med andra vänner.

  • Anonym (.)

    Jag känner två helt vanliga människor som är frimurare. Har fått intrycket av att det bara är lite "hemliga klubben" över det, inte mer än så. Tror inte du behöver oroa dig över nån hjärntvätt eller sekt i alla fall.

  • Anonym (Anonym)

    Det är absolut ingen sekt, men de har en kristen grund.
    Låt honom gå med, tycker jag

  • Anonym (A)
    Anonym (.) skrev 2018-01-18 02:21:03 följande:
    Jag känner två helt vanliga människor som är frimurare. Har fått intrycket av att det bara är lite "hemliga klubben" över det, inte mer än så. Tror inte du behöver oroa dig över nån hjärntvätt eller sekt i alla fall.
    Håller med
Svar på tråden Min man vill bli frimurare!?