• Anonym (fd svärdotter)

    Hade ni gått på er fd svärmors begravning, d v s ert barns farmor?

    Jag har ett litet dilemma. Min äldsta dotters farmor har nyligen dött och snart väntar begravningen. Jag och dotterns pappa separerade när dottern var drygt 1 år, så jag har inte träffat hennes farmor på flera år, men vi har haft sporadisk kontakt via sms och jag har fått pengar att köpa julklapp och födelsedagspresent för till dottern de senaste åren.

    Begravningen äger rum 20 mil bort och jag orkar inte köra så långt själv vid ett så jobbigt tillfälle. Hade begravningen varit i kommunen hade jag gått, nu är jag mer kluven. Min dotters storebrors mamma kommer inte gå så jag måste inte, men på ett sätt är det ju skönt med avslut och kanske behöver jag stötta dottern om pappan bryter ihop. Han har visserligen sin flickvän med sig.

    Så alternativet är att vi typ hälsar på sambons syster eller bor en natt i sommarhuset och att jag sedan går ensam på begravningen. 

    Hur hade ni gjort?

  • Svar på tråden Hade ni gått på er fd svärmors begravning, d v s ert barns farmor?
  • Anonym (eee)

    jag kan bara relatera till mig själv och jag hade inte gått om det gällde min f.d svärmor, om inte mitt barn absolut ville att jag skulle vara med 

  • Anonym (123)

    Om mitt barn kan tänkas behöva stöd så finns jag där. Sen spelar min relation med före detta svärmor ingen roll. Man biter ihop och tar ansvar.

  • Anonym (Ulrika Eleonora)

    Beror ju på om din dotter behöver dig där. Och relationen till exet. Syrran gick på sina barns farmors begravning för exet skull.

  • SysterY

    Jag har en väldigt bra relation med mitt äldsta barn farmor, min fd svärmor så bär hon går bort så kommer jag gå på begravningen. Dock har jag också en bra relation med mitt ex (mitt barns pappa).

    Om du känner att du vill även om inte din dotter ska så gå. Ingen kan hindra dig. Ska din dotter så är det säkert skönt för henne att ha med dig som stöd.

  • Carambolan

    Hade ni inte närmare kontakt än några sms kring dottern så tycker jag att du med gott samvete kan skicka en blomma bara.

  • Anonym (Nä)

    Nej det skulle jag inte. Mitt barn vet inte ens namnet på henne, så ofta träffas dom och så engagerad är hon.

  • Anonym (En fd svärdotter)

    Jag skulle nog kunna gå enbart för att försäkra mig om att hon verkligen är död isf. Nej har ingen bra relation med henne. Inför barnet skulle jag aldrig smutskasta osv, den biten har pappans sida skött så bra så i över 15 år. Det går ändå att hålla god min i elakt spel.

    Ts, ska din dotter dit så följ med.

  • Stårschan

    Om dottern inte kan ta sig till farmors begravning på egen hand hade jag självklart kört henne dit. 20 mil för en begravning får man ta, tycker jag.

    Det är ju förstås olika hur nära man blir varandra. På den senaste begravningen jag var på så kom en man som inte varit svärson i huset sedan tidigt 80-tal...

  • Anonym (Thea)

    Beror helt på barnet och om barnet vill ha mig där... Känner barnet att det räcker med pappa hade jag skickat en blomma eller en gåva till fond från mig och barnet..

    Jag skilde mig från mitt ex för fem år sedan och när hans svåger dog valde jag att skänka en gåva men inte gå på begravningen. Vi träffades många gånger under de år vi var ett par och en gåva kändes vettigt... Hade det varit hans föräldrar hade jag dock gått då vi var ett par över 20 år och vi stog varandra väldigt nära (nu dog dom alldeles innan skilsmässa)

  • Cadencee

    Jag hade gått. Vi har en ganska bra relation idag och hade likaså under tiden jag var ihop med barnens pappa. Det inget fel i att delta vid ceremonin. Men hade nogninte medverkat efteråt.

  • Physalis

    Jag hade gått ifall jag haft en egen relation och/eller om mitt barn behövde mitt stöd.


    Korrekturläser som en kratta
  • Tryllespy

    Ja, jag skulle absolut gå. I alla fall för dotterns skull. Man ångrar sällan att man går på begravningar. Det är många saker som känslomässigt talar ?emot?, men som sagt, jag skulle gå. Det finns ingen riktigt bra anledning till att inte göra det.

Svar på tråden Hade ni gått på er fd svärmors begravning, d v s ert barns farmor?