• blackivy

    Positiv medicinsk v.6+5

    Jag gjorde i tisdags min första abort (en medicinsk) och vill bara dela med mig av min (liiite långa) positiva berättelse till er alla som sitter och är vettskrämda inför det här steget. Jag satt själv och läste här innan, vilket jag ångrar jättemycket då det fanns så många hemska skräckhistorier. Min fina barnmorska sa till mig i efterhand att "google ska man använda till att söka efter recept eller kolla vädret, inget annat" :) 

    Så... i måndags var jag på kvinnokliniken och fick då första pillret (mifegyne) som gör att graviditeten avstannar i och med att tabletten innehåller ett hormon som motverkar produktionen av de graviditetsbevarande hormonerna. Bestämde mig för hemabort och fick med mig: 

    - 4 cytotec vaginala piller 
    - 2 cytotec som skulle sväljas ifall blödning inte kom igång efter 3 timmar
    - 2 alvedon 500 mg + 2 naproxen 250 mg som smärtstillande

    Åkte hem efter första pillret (mifegynen) och mådde som vanligt, blödde ingenting men kände mig lite "plufsig" och öm i nedre magen. Sov som vanligt den natten. Inga konstigheter.

    Tisdag eftermiddag kl. 14.45 åt jag en smörgås och tog smärtstillande som jag hade fått med mig från kliniken. 15 minuter senare förde jag upp de 4 vaginala pillren (var orolig för hur jag skulle få upp de, men det gick jättesmidigt), la mig ner i soffan och tittade på film tillsammans med min sambo som hade tänt ljus, laddat upp med snacks och värmekudde. (tips; se nån film, spela spel, gör något som distraherar "väntandet")

    Under de kommande 3 timmarna hade jag ganska ont, inte farligt alls dock, kraftig mensvärk fast i omgångar lite ondare ändå, och det var när sammandragningarna drog igång... tips: andas igenom de - in genom näsan, ut genom munnen, djupa lugna andetag. Det funkade jättebra för mig. Och värmekudden var fantastisk. De smärtstillande jag fick med mig räckte gott och väl. När de började avta kompletterade jag med Alvedon Novum vilket funkade alldeles utmärkt. 

    Efter 3 timmar hade jag inte kommit igång att blöda så jag svalde de 2 extra pillren som jag fått med mig och 45 minuter senare så POFF kom blödningarna igång! Till en början ljust och klarrött blod, för att senare bli mörkrött och det kom egentligen enbart när jag satt på toaletten. Jag blödde INTE litervis/det forsade inte ut ur mig som vissa här har skrivit att man gör och det kom knappt något i bindan, utan som sagt - nästan enbart när jag satt och pressade på toaletten. Eftersom jag var så tidig så hade barnmorskan sagt att det inte nödvändigtvis behövde komma tydliga klumpar. Mina blödningar var av slemmig karaktär tisdag & onsdag och de senaste två dagarna (torsdag och fredag) har det även kommit små klumpar och slamsor (och nej - jag såg inte något foster, klumparna kan jämföras med de som kommer vid en vanlig mens - koagulerat blod). Jag har sovit bra och blöder inte överdrivet (ungefär som en vanlig mens), har lite molande värk -även det som vid vanlig mens och mår på det stora hela bra. Igår kväll kunde jag till och med unna mig ett glas vin till middagen :) Allt som allt är jag så LÄTTAD över att det inte alls fysiskt var så hemskt som man hade läst att det skulle vara, eftersom jag verkligen var livrädd och jätteorolig innan. 

    Jag hoppas att det här kan hjälpa till att schasa iväg hjärnspöken för åtminstone några av er där ute som är på väg att ta det här steget. Det är inget farligt och det kommer med stöööörsta sannolikhet att gå brrrrra. 
  • Svar på tråden Positiv medicinsk v.6+5
  • Anomym E

    TackHjärta

    Är mitt i pågående medicinsk abort. Detta hade jag velat läsa när jag (dumt nog) googlade runt och ställde en fråga i detta forum förra veckan. Det hade besparat mig mycket oro och sömnlösa nätter.

    Tack igen Hjärta

  • blackivy
    Anomym E skrev 2018-01-20 15:29:49 följande:

    Tack

    Är mitt i pågående medicinsk abort. Detta hade jag velat läsa när jag (dumt nog) googlade runt och ställde en fråga i detta forum förra veckan. Det hade besparat mig mycket oro och sömnlösa nätter.

    Tack igen 


    Glad jag blir att jag kunde hjälpa lite grann ?? Och det kommer att gå bra, lita på att kroppen gör det som den ska, för det gör den ?? Håller tummarna!
  • Anomym E

    Vill också bidra till att lugna alla oroliga som liksom jag läst skräckhistorier om medicinsk abort. Så här kommer mina upplevelser hittills, utan att överdriva eller försköna.

    Först vill jag säga tack till alla människor i världen som respekterar, hjälper och stöttar andra. Här i forumet t.ex. Skriver jag att jag är säker på mitt beslut om abort så vill jag inte bli ifrågasatt i det beslutet. 

    Min mens var några dagar sen och jag kände mig konstig. Sov dåligt, kryp i kroppen, varm, dålig matlust. Men ärligt talat trodde jag mer på att min övergångsålder var väldigt tidig. Men jag var gravid. Chock, sorg, skam, förtvivlan men helt säker på beslut om abort. Det var tidigt så medicinsk abort var givet.

    I måndags var jag på ett första besök på gynmottagning och blev undersökt av en äldre, mycket trygg, manlig gynekolog samt en manlig AT-läkare. Mycket proffsiga. 

    Hade sedan lite otur och fick vänta länge i korridoren på barnmorska. Grät en skvätt och kände mig lite utsatt. Men undertiden jag satt där fick jag stöd av vårdpersonal som passerade mig i korridoren. En frågade om jag fått hjälp. En informerade om att "min" barnmorska var försenad pga ett utdraget patientbesök. 

    Fick sedan träffa stressad men mycket varm och snäll barnmorska som tog Hb och blodtryck och berättade om hela processen. 

    I torsdags var jag tillbaka på gynmottagningen och fick min första tablett kl 8.00 som jag fick svälja i närvaro av barnmorskan. Hon sa att en del mår illa och om jag skulle kräkas upp tabletten skulle jag ringa och komma tillbaka för ny tablett. Hade tagit ledigt på dagen. Åkte hem. Inget hände på hela dagen. Jobbade em, kväll och var inte riktigt beredd när jag plötsligt började blöda ganska rejält. Ingen binda. Klarade mig nog från att någon såg. Ingen matlust men mådde ganska ok

    Fredag morgon gick jag upp kl 06 och duschade. Efter duschen kände jag mig svimfärdig och lätt illamående. Var tvungen att stupa i säng och smsa chefen att jag inte kunde jobba. Stapplade upp och kokade gröt kl 9. Efter gröt, kaffe och lite frisk luft mådde jag ok. Lågt Hb samt litet matintag (åt ett äpple till middag på torsdagen) kan vara orsaken till yrseln. Fortsatte blöda men fortsatte må ok.

    Idag på morgonen sov jag till 8. Åt frukost och tog två Alvedon 625 mg och en Diklofenak 50 mg kl 08.15. Kl 09.15 förde jag upp 4 tabletter Cytotec  i slidan.Jag följde rekommendationerna att vara uppe och röra på mig.  Småstädade, plockade ur diskmaskinen och tvättmasken, torkade köksbänken, vek tvätt mm. Jag hade ju redan en påbörjad blödning men efter 45 min kände jag lätta (mycket lätta) kramper. När jag gick på toa ca 10.15 kom klumpar ut. Jag hade inte känt någon smärta, bara lätta kramper/obehag fram till ca kl 14 då det drog igång lite och jag kände mig lite bekymrad. Tog då två Alvedon till. Vid 15 ca tog jag en Diklofenak. Hade då ont som vid medelsvårt mensvärk. Tog en varm dusch och det lindrade. 

    Har under dagen varvat med att sitta i soffan och kolla tv och varit uppe och småplockat lite. Sitter nu och skriver detta och mår rätt ok. Har sambon hemma som stöd men det har egentligen inte behövts. Ändå skönt med tryggheten Hjärta

  • blackivy

    Härligt att allt gått smidigt!! Och tack för att du också delar med dig. Lite lustigt att det är olika det där med rekommendationerna, till mig sa barnmorskan att jag skulle ligga ner i två timmar efter intag av slidpiller. Bägge vekar ju funka bra hursom :)

Svar på tråden Positiv medicinsk v.6+5