• Anonym (Nytt elr Gammalt?)

    Var det vanligt men oralsex förr i tiden?

    Min fråga är som rubriken lyder: Var det vanligt med oralsex förr i tiden (för typ 100 år sedan)?

  • Svar på tråden Var det vanligt men oralsex förr i tiden?
  • Nimzay

    Jag vet inte riktigt, men jag har ett litet minne av att jag läste nånstans att en äldre dam beskrev att hon var ganska förfärad och helt klart förundrad över att folk tar så lätt på oralsex i dag, alltså över att många ser det som en självklar del i sexlivet idag som man kan prata ganska öppet om, eftersom det inte alls varit så i hennes ungdom.

  • Anonym (Ankan)

    Vanligt vet jag inte men det har säkert alltid förekommit. Man har funnit inristningar på trä med runskrift som nämner det, så det säger ju en del.

    En gissning är att män alltid velat ha det och säkert ofta fått det men det, har säkert inte varit ett stående inslag förrän på senare år. Tidningarnas sexbilagor har säkert gjort sitt till, liksom porren. Men gör ju det man tror att alla andra gör även som oerfaren.

    En positiv utveckling som jag ser är att även vi kvinnor kan förvänta oss oralsex. Så var det inte på 80-talet när jag gjorde min debut och inte de kommande åren heller. Idag när jag är närmare 50 och åter aktiv med många partners, ibland väldigt unga män, får jag alltid oralsex utan behöva be om det. Det tycker jag är riktigt nice och ett steg i rätt riktning.

  • Realist67

    Folk hade generelt mer sex innan internet, TV, el-ljus kom.

    Och många hade inte samma skam för kroppen som idag.
    Man badade utan kläder innan badkläder blev uppfunna

  • Anonym (Nytt elr Gammalt?)

    Tack för era bra svar! Och så snabbt

  • Anonym (Intresserad)

    Jag såg för kanske 10 -15 år sedan en undersökning som visade att av de som var gamla då hade 20 procent haft oralsex mot 80 procent av de yngre. Jag kommer inte ihåg om det var om man nånsin hade prövat eller om man hade haft det som ett återkommande inslag i sexlivet. Men i alla fall visar det den stora förskjutning som har skett under 1900-talet.

  • Tecum

    Oralsex var betydligt ovanligare förr, inte bara pga rent moraliska eller okunnighersaspekter utan även rent praktiska. Hygienen var betydligt sämre förr innan rinnande vatten fanns och man tvättade sig inte så ofta. Inte så trevligt att använda munnen då...

  • Anonym (Nytt elr Gammalt?)
    Anonym (Intresserad) skrev 2018-01-20 11:29:59 följande:

    Jag såg för kanske 10 -15 år sedan en undersökning som visade att av de som var gamla då hade 20 procent haft oralsex mot 80 procent av de yngre. Jag kommer inte ihåg om det var om man nånsin hade prövat eller om man hade haft det som ett återkommande inslag i sexlivet. Men i alla fall visar det den stora förskjutning som har skett under 1900-talet.


    Oj! Intressant
  • Anonym (Nytt elr Gammalt?)
    Tecum skrev 2018-01-20 11:31:22 följande:

    Oralsex var betydligt ovanligare förr, inte bara pga rent moraliska eller okunnighersaspekter utan även rent praktiska. Hygienen var betydligt sämre förr innan rinnande vatten fanns och man tvättade sig inte så ofta. Inte så trevligt att använda munnen då...


    Det är ju en bra punkt....
  • Anonym (Intresserad)
    Anonym (Nytt elr Gammalt?) skrev 2018-01-20 11:37:46 följande:
    Oj! Intressant
    ¨Jag vet inte exakt, men jag har för mig att det på 1950- och 60-talen var bara de mera avancerade flickorna som gav oralsex, medan det var främmande för de flesta. Åtminstone på landet. Kanske det låg före i storstäderna.
     
Svar på tråden Var det vanligt men oralsex förr i tiden?