• lica

    Gravid trots endometrios?

    Hej!
    Har försökt få barn i 1 år utan framgång (aldrig plussat) och håller samtidigt på att utredas för endometrios. Vad jag förstår kan man ha svårare att bli gravid med endo? Känner mig så jävla tröstlös då hela buken känns inflammerad av smärta 3 av 4 veckor varje månad och undrar hur det ens är möjligt att ett ägg kan bli befruktat & hela den processen i den miljön?
    Någon med erfarenhet som vill dela med sig? 

  • Svar på tråden Gravid trots endometrios?
  • EndoS

    Vi försökte i 1,5 år och gav sedan upp. Vi har idag gjort äggplock på vprt första IVF och väntar nervöst på besked om befruktning och överförande :)

  • Loppis1

    Jag har endometrios och hösten 2016 gjorde vi ivf, de lyckades bara plocka ut 2 ägg då de inte kom åt resten av äggstockarna pga sammanväxtningar. Båda äggen befruktades och nu har vi en 6 månaders dotter.

    Så det går att bli gravid även om det är en krokig väg dit.

    Däremot, var beredd på att det kanske inte stämmer att man blir smärtfri under graviditeten (som många påstår), man kan till och med bli sämre. Dock så lovar jag att det är värt det i efterhand.

    Stort lycka till!

  • Hoppfullhet

    Har endometrios som diagnostiserades under vår ivf resa. hade eg relativt tydliga symtom innan men detta kopplades ej ihop varken av mig el ngn läkare.

    Idag har vi en dotter på 2 år genom icsi o en i v 26 i magen med icsi därmed :)

    Men har en vän med både endometrios o pcos som lyckades bli gravid på naturlig väg utan medicinsk hjälp. Hur utbredd den är för henne vet jag dock ej. Lycka till :)

  • EndoS

    Skönt att höra att det finns solskenshistorier :)

    Fick i torsdags tillbaka ett embryo, så nu håller vi tummarna för att det tar sig!

  • lica

    Skönt att höra ert pepp & att det gått bra för er!

    Var hos läkaren i veckan för fortsatt utredning av endometrios samt start av utredning inför ivf.

    Läkaren konstaterade att jag även har pco = inga ägglossningar. Känner mig så jäkla grinig & som att vi knullat & blivit besvinka varje månad helt i onödan i över ett år. Bara att bryta ihop & komma igen!

  • Jooosen
    lica skrev 2018-02-03 12:25:27 följande:

    Skönt att höra ert pepp & att det gått bra för er!

    Var hos läkaren i veckan för fortsatt utredning av endometrios samt start av utredning inför ivf.

    Läkaren konstaterade att jag även har pco = inga ägglossningar. Känner mig så jäkla grinig & som att vi knullat & blivit besvinka varje månad helt i onödan i över ett år. Bara att bryta ihop & komma igen!


    Åå men har du haft oregelbunden mens? Är så

    Jäkla rädd oxå att man ligger helt i onödan. Har dock regelbunden mens så hoppas på att man har ägglossning ....
    Försöker med första barnet sen april 2017
  • lica
    Jooosen skrev 2018-02-03 12:39:37 följande:

    Åå men har du haft oregelbunden mens? Är så

    Jäkla rädd oxå att man ligger helt i onödan. Har dock regelbunden mens så hoppas på att man har ägglossning ....


    jag har inte upplevt att jag haft så oregelbunden mens. men när jag sumera de senaste 8 mån inför läkarbesöket har det skiftat mellan 35-59 dagar från första dagen mens till nästa mens första dag.

    när jag sa det till läkaren brast hon ut i: men har du sånna långa cykler så har du ingen ägglossning!

    blev så jäkla paff! WTF!?!?
Svar på tråden Gravid trots endometrios?