• mamma 86

    När kunde era barn vara själv på morgonen?

    När kunde ni skippa morgonfritids? Hur gammalt var barnet och hur länge var han/hon själv? Vissa dagar nät min dotter är redo kommer hon behöva vara själv hemma ca 1 1/2 timme kanske lite mer och fixa allt med kläder, frukost, låsa efter sig osv

  • Svar på tråden När kunde era barn vara själv på morgonen?
  • MochEsmamma

    Då och då från årskurs 1, från årskurs 2 hemma själv före skolan varje dag. Vi förbereder frukost och kläder dagen innan.

  • nnnnnnnn

    åk 4 har vi börjat med det.
    före det har de haft morgonfritids om vi inte kunnat vara hemma med dem, vi jobbar inte heltid då vi har föräldradagar kvar.

  • nnnnnnnn

    ... föräldradagar på yngre syskon såklart, om någon nu undrar.
    Givetvis kan inte alla göra så, men vi har haft turen att få småbarn och ha FP/FL så våra barn har fått vara hemma med oss tills skolan startar på morgonen några dagar i veckan. Övriga dagar har de haft morgonfritids tills de börjat 4:an

  • Mrs Green

    Från slutet av 3:an tror jag det var. Innan hade vi inte behov av det eftersom vi inte började jobba så tidigt. Det hade säkert gått tidigare om det varit nödvändigt. 

  • whitestar

    Inte riktigt svaret på din fråga men när sonen började fyran var maken arbetslös så då blev det slut med morgonfritte för sonens del. Men han har fått sköta sina morgonbestyr själv och nångång har tom maken fortsatt sova medans sonen har fixat allt själv o gått iväg i tid till bussen på morgon. Så han skulle nog kunna lösa det helt själv om det krävs.

  • mamma 86
    MochEsmamma skrev 2018-01-21 12:33:09 följande:

    Då och då från årskurs 1, från årskurs 2 hemma själv före skolan varje dag. Vi förbereder frukost och kläder dagen innan.


    nnnnnnnn skrev 2018-01-21 12:36:43 följande:

    åk 4 har vi börjat med det.

    före det har de haft morgonfritids om vi inte kunnat vara hemma med dem, vi jobbar inte heltid då vi har föräldradagar kvar.


    Mrs Green skrev 2018-01-21 13:35:54 följande:

    Från slutet av 3:an tror jag det var. Innan hade vi inte behov av det eftersom vi inte började jobba så tidigt. Det hade säkert gått tidigare om det varit nödvändigt. 


    Hur långa stunder var barnen själva på morgonen?
  • modsey

    O slutet av trean eller fyran tror jag de stora började vara själva på morgonen. Då åt de frukost hemma som jag fixat men de åt själva innan de gick t skolan

  • nnnnnnnn
    mamma 86 skrev 2018-01-21 17:37:26 följande:
    Hur långa stunder var barnen själva på morgonen?
    1 h ungefär, vi väckte och såg till att de satte sig vid frukostbordet. Timer på när de skulle gå och göra sig i ordning ca 40 min efter vi åkte. Timer på när de skulle gå ut genom dörren ca 1 h efter vi åkte.
  • Mrs Green
    mamma 86 skrev 2018-01-21 17:37:26 följande:
    nnnnnnnn skrev 2018-01-21 12:36:43 följande:

    åk 4 har vi börjat med det.

    före det har de haft morgonfritids om vi inte kunnat vara hemma med dem, vi jobbar inte heltid då vi har föräldradagar kvar.


    Hur långa stunder var barnen själva på morgonen?
    Max 1 timme hos oss. Det svåra var (och är fortfarande...) att hon inte ska glömma bort tiden. Så hon får ställa klockor och timers för att bli påmind när det är dags att göra sig i ordning. 
  • Vinterankan

    Gissar att det blir någon gång i universitetsåldern i kombination med sena föreläsningar för ena barnet så länge skolan börjar innan 11.

  • Pikacha

    Vår son som precis fyllt 11 år är ensam hemma ca 45 min på morgonen och sen några timmar på eftermiddagen.

    På morgonen är vi hemma när han kommer ner och äter frukost, sen har vi satt en timer då han ska borsta tänder, ta på sig och cykla till skolan.

  • Duckan

    Vi har samma tider sånär som på måndagar då hon har sovmorgon. Vi väcker henne innan vi går (hon sover tungt och att ringa och väcka felade en gång så vi har inte vågat chansa på det igen), men sen fixar hon frukost själv, larmar och går till skolan. Vi började med detta så smått i slutet på åk 3.

Svar på tråden När kunde era barn vara själv på morgonen?