• JohannaSaGo

    Vila efter lunch på förskolan?

    Hej jag har börjat fundera hur det kommer bli med sonens rutiner när han börjar förskolan om 2 veckor. Han är nu 16 månader. 


     


    Som det är i dagsläget har vi vant honom att vakna runt 06:00.. 
    06:30 frukost
    08:30 frukt, liten mellis
    10:30 lunch
    11:00-12:30 vila...


     


    Sen är han vaken tll 19:30 när han somnar för natten.


     


    Poängen är att han är vaken ungefär max 5 timmar på förmiddagen och 7 på eftermiddagen så han är ordentligt trött för natten. 

    På förskolan kommer dom äta lunch vid 11:00 sen är väl vilan runt 11:30/12:00

    Kanske inte stor skillnad, men då kommer han vara vaken 6 timmar, ibland 6 och en halv om han vaknar 05:30 på mornarna.. kommer säkert däcka på förskolan, sova för mycket.. och inte kunna somna som vanligt för natten, för vilan har dom sagt är 12-14 cirka...då är han bara vaken 5 och en halv timme på eftermiddagen hmm =( 

    Synd heller att jag inte har fasta arbetsrutiner.. ibland kan jag börja 06:15, ibland 09:00..


     


    hade jag börjat 08:00 varje dag hade det ju räckt att sonen kan vakna runt 06:30 cirka, men nu måste han gå upp vid 05:30 som standard ifall jag börjar 06:15 te.x =/ 

  • Svar på tråden Vila efter lunch på förskolan?
  • Iowhannah

    Jag förstår att du kanske är lite orolig över att han kommer ha svårt att somna på kvällen men du har nog missat att tänka på att det händer jättemycket på förskolan. Jag har en tvååring som brukar vakna runt 08 och sen äter de lunch 11:00 och sover middag typ 11:30. Han brukar sova kanske en timme och är ÄNDÅ dödstrött när man hämtar vid 15/16. Det är många fler intryck på förskolan än hemma så jag tror att din oro inte är så befogad. Du får nog vänta och se helt enkelt :)

  • Anonym (F)

    Oroa dig inte. På förskolan är det så mycket intryck och hålligång så ditt barn kommer att däcka på kvällen oavsett hur mycket han sover. Kanske kommer han vara trött på fm i början. Vi brukar lägga vissa av våra små en stund i vagnen runt 9-tiden så de får en powernap på 15 minuter. Då orkar de resten av fm och äta lunch. Sen somnar de ändå efter lunch och sover i 1-2 timmar. Det kommer säkert gå jättebra för din med. Den där powernapen brukar fasas ut efter ett par veckor när de kommer in i rutinerna. Att du börjar olika tider är inget problem. Den dagen du börjar kl. 9 kanske inte powernapen behövs. Tänk på att nattsömnen under inskolning och den första tiden kan vara lite orolig av alla nya intryck. Det lägger sig med tiden. Lycka till!

  • LFF

    Kan han äta frukost på förskolan de dagar du börjar tidigt? På vår förskola (och vår förra) serveras frukost kl 7. Det gör att våra barn är där till kl 7 och äter frukost där och kan därmed sova lite extra på morgonen. De började på förskolan vid 21 månaders ålder och har lagt sig kl 19 eller strax innan från start. Det är så mycket intryck etc på förskolan att han kommer att vara dödstrött när ni hämtar.

Svar på tråden Vila efter lunch på förskolan?