• cb66

    Hur delar man på en 40-års present

    Detta kanske inte är så stor fråga men det vore roligt att se hur ni tänker. Vi är tre kompisar som är bjudna på en barndomsväns 40'års fest. Vi ska ge henne en gemensam present och nu är frågan hur vi delar på kostnaden. Två av oss är gifta och har man varav en man skall gå på festen, han känner 40-åringen lite mer än den andre mannen.

    Första tanken var att dela presenten på 3 men så insåg vi att det skulle vara 5 som stod bakom presenten så vi tänkte dela den på 5. Eftersom en man inte går på festen och inte umgås så mycket med 40-åringen så kanske vi skall dela på 4.

    Så hur gör man, delar vi på 3, 4 eller 5?

  • Svar på tråden Hur delar man på en 40-års present
  • K Kalle
    cb66 skrev 2018-01-23 08:10:08 följande:

    Detta kanske inte är så stor fråga men det vore roligt att se hur ni tänker. Vi är tre kompisar som är bjudna på en barndomsväns 40'års fest. Vi ska ge henne en gemensam present och nu är frågan hur vi delar på kostnaden. Två av oss är gifta och har man varav en man skall gå på festen, han känner 40-åringen lite mer än den andre mannen.

    Första tanken var att dela presenten på 3 men så insåg vi att det skulle vara 5 som stod bakom presenten så vi tänkte dela den på 5. Eftersom en man inte går på festen och inte umgås så mycket med 40-åringen så kanske vi skall dela på 4.

    Så hur gör man, delar vi på 3, 4 eller 5?


    Alla som vill vara med och gratta ska dela. Det vill säga de som ska stå med på kortet. Gifta ska inte åka snålskjuts och få halva kostnaden!
  • cb66
    Thomas30 skrev 2018-01-23 08:14:04 följande:

    För att inte verka besvärlig - man frågar de 2 andra vad de tycker


    Vi har prata med varandra och löste det på ett bra sätt. Jag är mer intresserad av vad andra tycker och om det finns nån "regel".
  • cb66
    K Kalle skrev 2018-01-23 08:45:14 följande:
    Alla som vill vara med och gratta ska dela. Det vill säga de som ska stå med på kortet. Gifta ska inte åka snålskjuts och få halva kostnaden!
    I det fallet skulle vi dela på 4, en av männen "känner" inte födelsebarnet och är inte med och "grattar" eller går på festen.
  • Carambolan

    Jag hade delat den på alla som grattar och går på festen.

  • Duckan

    Vi ska göra detsamma och är 6 tjejer varav 5 har respektive som ska med. Vi lägger en summa pp oavsett hur väl man känner födelsedagsbarnet.
    Vi har gjort likadant vid bröllopspresenter.

  • Lena

    All som ska stå på kortet får betala. Går man på födelsedagsfest ger man någon present annars beror det på relationen.

  • Amalian

    Jag hade delat på 3. Gifta par/sambo räknas som "en avsändare" i min bok. Alltså dela på antal hushåll så att säga, inte på vilka som skriver på kortet.

  • Duckan

    Amalian, så har jag alltid tänkt, men fått "veta hut" av mina singel-vänner att så gör man bara inte med singlar reps par. Så numer, delar vi allt pp.
    Det funkar det med såklart, men det var inget jag gick runt och tänkte på i mina yngre dagar som ensam.

  • K Kalle
    Amalian skrev 2018-01-23 11:44:20 följande:

    Jag hade delat på 3. Gifta par/sambo räknas som "en avsändare" i min bok. Alltså dela på antal hushåll så att säga, inte på vilka som skriver på kortet.


    Inte OK enligt mig att dela efter hushåll. De gifta har ju två inkomster. Varför ska de komma billigare undan?
Svar på tråden Hur delar man på en 40-års present