• JohannaSaGo

    regnkläder på vintern, tips tack

    Eftersom ekonomin inte är den bästa vill jag inte ha tips på en massa dyra vinteroveraller som tål spöregn :P har inte råd med det alls.. =/ 

    Jag köpte en vinteroverall till sonen på Ullared.. Den ska tåla en viss mängd regn. Vet inte dock om den duger i spöregn?? Hur vet man det =/  Den ska ju även tåla slasken i snön liksom.. 

    Funderar på att köpa ett fodrat regnställ.. Men värmer den tillräckligt i vintern??
    Tänker att man kan ha flera lager underställ men känns ändå för mesigt =/

    Galon över overallen har jag läst vissa som har, men känns så klumpigt hmm.

    Men lutar mest åt fodrat regnställ så han kan använda den mot våren också i lera o regn.. Vad har ni för tips?  

  • Svar på tråden regnkläder på vintern, tips tack
  • Guldbarb

    Hur gammal är barnet?

    Sonen har en fodrad regnoverall. Än så länge har den räckt. Eventuellt har han strumpbyxor, byxor, tröja och tjock tröja under.

    Det finns också bra begagnade att hitta om du inte hittar något i affär :) tror sonens vinteroveraller det här året kostade 25kr och 50kr och än så länge har de funkat bra.

  • BuoBä

    Är det slask eller regn är det som regel plusgrader och då tänker jag att nåt extra lager under ett fleecefodrat regnställ räcker gott. Begagnade Boardman brukar gå att få för 200 kr.

  • mammalovis

    Fodrat galonställ kör vi med när det är typ 5 plusgrader. På förskolan hänger det ett och overallen har de dit på morgonen. Ibland klär de dock inte efter väder även om kläder finns.

  • legomum

    Dra på regnbyxor utanpå kostar dig kanske 99 kr för en större storlek men det för inget det är något som liten kan ha senare ändå.

  • Anonym (A)

    Synd att duinte köpte ett fodrat galonställ ocks på Gekås. Vi bor i Göteborgstrakten och nåt år använde han knappt overallen för det fodrade galonstället var så bra

  • Physalis

    Det är just nu -14c högst uppe i norr och +3c längst ner i söder. Vid kusterns blåser det mycket och luften är konstant fuktig vilket skapar ett råare klimat, längre inåt landet är luften torrare och det blåser mindre, vilket skapar ett mildare klimat.

    Alltså spelar det rätt stor roll var du bor.

    Sen får man också tänka på hur din son leker utomhus. Är han kanske 1,5 och mest sitter stilla i sandlådan eller är han 5 år och springer runt konstant?

    Jag tror det bästa är att fråga på förskolan (om han går på förskola) vad de tycker skulle passa bäst.


    Korrekturläser som en kratta
  • JohannaSaGo

    Tack för svaren.. vad tror ni om att ha vinteroverallen kalla regniga dagar på vintern? Det står att den är vattenavvisande.. gäller det i regn då ? Eller menas det ttp fuktig mark??

    Har köpt ett ofodrat nu och ska höra med personalen sen vad dom har för tips... förhoppningsvis kanske overallen funkar som regnskydd

  • Nostalgity
    JohannaSaGo skrev 2018-01-27 21:57:51 följande:

    Tack för svaren.. vad tror ni om att ha vinteroverallen kalla regniga dagar på vintern? Det står att den är vattenavvisande.. gäller det i regn då ? Eller menas det ttp fuktig mark??

    Har köpt ett ofodrat nu och ska höra med personalen sen vad dom har för tips... förhoppningsvis kanske overallen funkar som regnskydd


    Svaret är nej! Overallen är endast vattenavvisande, inte vattentät. Overallen kommer bli dyngsur ända in till kroppen vid regn! Det bästa du kan ha i slask och regn är fodrat regnställ i galon, galon är vattentätt. Vi har använt didriksons boardman på våra barn ända sen dom var ett år gamla på dagis och vid regn och bara nån plusgrad vinner det med alla hästlängder! Håller det sig runt 0 an så har barnen haft en vindfleece under.
    Storebror 12/10 -08 Lillasyster 06/10 -12
Svar på tråden regnkläder på vintern, tips tack