• Handduk

    Kan jag anmäla att han går runt med mitt läkarintyg?

    Lite kort. Är i vårdnadstvist och mitt ex bedriver smutskastningskampanj. Det senaste är att det uppdagats att han innan vi separerade gått igenom mina privata papper och fotograferat av flera år gamla läkarintyg från psykiatrin som ?bevis? och påstår att jag är ostabil. Han inte tillåtelse av mig att ens inneha dessa intyg. Men dessa visar han upp för folk. Vad säger lagen om det här? Kan ju knappast vara lagligt? Vad kan jag göra?

  • Svar på tråden Kan jag anmäla att han går runt med mitt läkarintyg?
  • Fiona M

    Gör han det i syfte att smutskasta dig borde det vara anmälningsbart, plus att han har personliga papper.

    Ring polisen och rådfråga.

  • äldreochklokare

    Det är väl egentligen inte förtal i så måtto att det är äkta papper skrivna av vården, dvs han har inte hittat på?
    Däremot är det kanske inte aktuellt om det är gamla papper, men det ser ju de som ser papperen i så fall.

    Sedan ska du givetvis ta upp detta med ditt eget juridiska ombud, att han tagit papperen utan ditt godkännande. 

  • Fiona M
    äldreochklokare skrev 2018-01-25 11:05:59 följande:

    Det är väl egentligen inte förtal i så måtto att det är äkta papper skrivna av vården, dvs han har inte hittat på?

    Däremot är det kanske inte aktuellt om det är gamla papper, men det ser ju de som ser papperen i så fall.

    Sedan ska du givetvis ta upp detta med ditt eget juridiska ombud, att han tagit papperen utan ditt godkännande. 


    Även "sanna" saker kan räknas som förtal.
  • Jenna Eriksdotter
    Fiona M skrev 2018-01-25 11:07:26 följande:

    Även "sanna" saker kan räknas som förtal.


    Ja. Om det är sant eller inte är ovestäntligt. Att sprida känsliga uppgifter för att ställa någon i dålig dager är förtal. Så länge det kan styrkas att det finns uppsåt. Vilket är uppenbart här
Svar på tråden Kan jag anmäla att han går runt med mitt läkarintyg?