• Aniiee

    30 random recept ur en kokbok från 1951

    Litet mysko projekt jag fick för mig. Jag ska försöka att skriva ut 1 recept om dagen i en månad ur denna gamla kokbok och se vad som händer.

    Recept nr 1:

    Semlor 


    10-12 st

    Semmelbullar:
    450 g vetemjöl
    1 dl tjock eller tunn grädde [tjock = vispgrädde, tunn = kaffegrädde)
    1 dl vatten
    100 g smör
    1 ägg
    35 g jäst
    4 msk strösocker HS eller K5 (HS = finkornigt, K5 = vanligt)
    20 sötmandlar
    3 bittermandlar
    10 kardemummor
    (2 tsk kanel)
    Fyllning:
    100 - 125 g sötmandel
    2 - 3 bittermandlar
    150 - 175 g florsocker eller strösocker
    vatten eller äggvita
    Garnering:
    2 - 3 dl vispgrädde
    1 tsk strösocker
    1 tsk vaniljsocker
    Gör så här:
    Skålla, skala och mal mandeln till bullarna. Skala och stöt kardemumman.  Gör degen till bullarna med alla dess ingredienser och låt jäsa till dubbla storlek.
    Slå den uppjästa degen blank och smidig. Tag upp den på lätt mjölat bakbord och knåda den med händerna, tills den släpper bordet. Ha degen så lös som möjligt. Dela degen i 12 delar. Forma dessa till runda, absolut sprickfria bullar. Lägg dem på smord plåt. Jäs bullarna mycket v äl, helst över vattenånga. Pensla ytterst försiktigt med söndervispat ägg. Grädda bullarna i mycket god ugnsvärme, tills def ått vacker, guldbrun färg, och är lätta. Lägg försiktigt upp dem på mjukt underlag.
    Skålla, skala och mal mandeln till fyllningen 2 gånger, andra gången med sockret. Stöt blandningen en stund i mortel.Sätt till litet vatten eller äggvita under fortsatt stötning tills en smidig massa bildas. Tag upp den och rulla den i litet florsocker.
    Vispa grädden med sockret till hårt skum. Skär av lock på semlorna. Skär mandelmassan i 12 skivor och lägg en skiva på varje underbröd. Spritsa grädden genom krusig garneringstratt runt mandelmassan. Lägg på locken och pudra till sist över litet florsocker.
    Variation: Skär av ett litet lock på varje semla. Tag försiktigt ut inkromet och blöt upp det i mjölk. Sätt till den skalade, skållade och malda mandeln, florsockret, och litet av den tjocka grädden. Lägg fyllningen i semlorna. Låt dem stå en stund så de blir saftiga.Spritsa resten av grädden över fyllningen. Lägg på locken och pudra till sist över litet florsocker.

    Inköpspris för varorna (coop online+mathem): 193, 40 kr
    Pris per semla (vid 12 st): 5.51 kr

    Måste säga att semlan ser rätt lik ut idag =P
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Svar på tråden 30 random recept ur en kokbok från 1951
  • Carambolan

    Intressant att det var mandel i bulldegen också! Det har jag nog aldrig ätit. I gengäld ganska lite socker jämfört med dagens semmelbullar.

  • Aniiee
    Carambolan skrev 2018-01-25 22:31:40 följande:

    Intressant att det var mandel i bulldegen också! Det har jag nog aldrig ätit. I gengäld ganska lite socker jämfört med dagens semmelbullar.


    Ja, mandel i degen har jag aldrig hört förut. Och kanel! Förvisso innom parentes, men ändå.

    Jag ska nog göra det här receptet i helgen, trots att jag inte gillar semlor direkt...... 
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Moderno

    Verkligen bra initiavtiv! Kommer också att följa tråden med intresse. Tänk om man hade kunnat hitta ett sätt att jämföra priserna då och nu också!

  • Aniiee
    Moderno skrev 2018-01-25 23:46:00 följande:

    Verkligen bra initiavtiv! Kommer också att följa tråden med intresse. Tänk om man hade kunnat hitta ett sätt att jämföra priserna då och nu också!


    jag fundrade på det också. Jag har några resurser att dra sånt från, så för morgondagens recept så kanske jag kan skriva något om det, om än inte hela bilden.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Moderno
    Aniiee skrev 2018-01-26 00:29:09 följande:

    jag fundrade på det också. Jag har några resurser att dra sånt från, så för morgondagens recept så kanske jag kan skriva något om det, om än inte hela bilden.


    Det hade ju varit superintressant. Men fokusera på recepten du, det räcker gott.
  • Aniiee
    sextiotalist skrev 2018-01-26 10:49:00 följande:

    Aha, tema på Julie och Julia ;)


    What?
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Dementoria

    Jag kan kontra med 30 recept ur Julia Childs kokbok "Det goda franska köket" från 1961. Säg ett sidnummer (kanske samma som ditt) så skriver jag ner receptet.

    Filmen Sextiotalets hänvisar till ovan är rätt bra, finns hos någon av streamingtjänsterna vill jag minnas.

Svar på tråden 30 random recept ur en kokbok från 1951