• AndersS

    Eget ftg / banklån / komplikationer

    Hejsan!

    Efter många års längtan/velande/tvekande så startade jag eget för 3 år sedan. Min fru hade uppmuntrat och peppat mig i fleeera år!

    Riktigt kul var det att starta eget! Mycket att göra och att sätta sig in i - kanon!

    Jag och min fru hade delad ekonomi och kom överens om att jag skulle ta fram vårt sparade kapital som lön.

    För knappt ett år sedan får jag veta att min fru vill skiljas. ..

    Mitt företag hade precis startat så någon speciell omsättning fanns inte.

    Frågan:

    Jag måste ha en anställning för att kunna få ett banklån för att köpa ett boende.
    Om jag tar/får ett jobb med "provanställning" - vad säger banken då?

    Jag kan givetvis fråga banken, men jag vet att det är bättre att ha så mycket kunskap som möjligt innan jag talar med banken.

    Tack på förhand!

    Anders

  • Svar på tråden Eget ftg / banklån / komplikationer
  • AndersS

    Jag vet inte hur jag ska besvara din kommentar på min fråga?

    Eventuellt något av nedanstående?

    "Tack för ditt engagemang!"?
    eller;
    "Tack för att du tog dig tid!"?
    eller;
    "Jag ber om ursäkt att min fråga irriterade dig!"?
    eller;
    "Varför svarade/kommenterade du överhuvudtaget?"
    eller;
    "Om min fråga irriterade dig - sluta var spydig - jag behöver inte det!"

    Förr eller senare befinner du dig i en jobbig situation som jag gör?

    Jag kommer absolut  i n t e besvara din undran med samma förakt som du besvarade min! 

    Må superfint och ta hand om dig - det behöver du !

  • Carambolan

    Banken brukar dels vilja se ett anställningsintyg och dels brukar de ta kreditupplysning för att se vad du haft för taxerad inkomst bakåt i tiden. I en automatisk lånelöftesansökan kommer du troligen att få avslag. Bokar du ett möte med en bankman på din bank kan dina chanser vara bättre men det beror helt på hur mycket du behöver låna, hur osäker din bransch bedöms vara, vilka marginaler och besparingar du har, etc.

Svar på tråden Eget ftg / banklån / komplikationer