• sandraandersson

    Bli magsjuk av förbipasserande person som kräks?

    Jag är emetofobiker, dvs att jag har en stark fobi för kräkningar och särskilt magsjuka, så snälla ha förstående för min irrationella panik här.

    Jag gick precis till affären och på väg dit gick en man mot mig, ca 5-10 meter bort, men det var inget jag tänkte på. Sen hörde jag att han harklade sig, spottade och sa ?oj shit?. Just då tittade jag upp. Han gick med två matkassar, i princip helt normal kille, inget märkvärdigt. Men eftersom att det är vinter nu (=magsjuka) tänker jag ju direkt att han spydde och harklade upp kräkrester, annars skulle han liksom inte säga ?oj shit?. Vem säger så efter att de har harklat sig? Jag går direkt över till andra sidan av vägen så fort jag märker honom och håller andan. Väl på väg från affären råkar jag gå samma väg som han gick 20 minuter sedan och märker en fläck i snön, cirka 10-15 cm i diameter som ser ut som brunaktig soppa. Vill tillägga att jag för tillfället är i Moskva och det är MYCKET smutsig snö här, men just den fläcken fick jag panik av. Det blir ju som bekräftat för mig att han kan ha kräkts just där. Nu har jag varit så jävla orolig den senaste timmen sen jag kom hem. Har stått och spottat, borstat tänderna, tagit en dusch samt tagit ColdZyme, om det nu skulle hjälpa. Jag hörde inte något kräkljud innan han harklade sig, så han kanske bara fick upp typ en slempropp och kanske höll på att sätta den i halsen, därav hans reaktion? Det är så jag försöker tänka för att inte få full on hjärtflimmer av detta.

    Tacksam för svar! <3

  • Svar på tråden Bli magsjuk av förbipasserande person som kräks?
  • Pope Joan II

    Nej. Det där får du inte magsjuka av. Vad tänker du dig att ditt spottande skulle göra för nytta förresten?

  • sandraandersson

    Tack för svar! Det är mest ett bisarrt säkerhetsbeteende - typ att jag "har viruset i munnen" och därför känner jag att jag behöver spotta ut det. Jag inser hur dumt det är, men fobier fuckar verkligen med ens hjärna... 

  • Anonym (I spy)

    Jag reagerar som dig, fast light. Har varit med om människor som kaskadspytt inne i t-banevagnen och flera andra situationer av liknande karaktär. Se till att sköta handhygienen. Jag brukar heller inte lägga mig utan att ha tvättat håret eftersom jag inbillar mig att det kan fastna en del partiklar där, inte bara virus utan även annat. Jag brukar nästan aldrig bli kräksjuk, inte ens när övriga familjen ligger sjuka. Jag har dock inga jätteproblem med att kräkas iof.

  • sandraandersson

    Tack för svar! Vad skönt när någon förstår en! Och vad skönt för dig att du inte har en lika stark rädsla.


    Usch, sådana situationer är verkligen förjäkliga för det känns som att det BARA händer en själv. Så typiskt liksom! Men vilken tur att det inte bara händer mig, eller kanske mer tur i oturen haha. Och herregud vad hemskt att se någon kaskadspy och så kan man inte fly därifrån, shit... Men så bra att du klarade dig! 

  • Anonym (Elin)

    Fina du, jag är precis likadan!

    Varje gång jag sett en person spy utomhus, relativt nära mig, så har jag trott att spyet liksom skall lyfta från marken och flaxa bort till mig och in i min mun och smitta mig (man tänker jättetokigt när man har sån spyfobi som du och jag har), men det har hittills ALDRIG hänt att jag smittats av magsjuka på det sättet. Så jag garanterar dig att du klarar dig denna gången. Och du är inte ensam om att ha de här tankarna och känslorna Hjärta

  • SofieJ

    Jag har också emetofobi, så förstår din skräck. Om jag sett någon kaskadspy i min vagn på tunnelbanan så hade jag dött på fläcken.

  • Anonym (Ryssen)

    Finns ingen kräksjuka i Moskva ;)

    Jag är född och uppvuxen där, har aldrig hört om detta virus innan jag flyttade till Sverige, och.. Blev livrädd för svenska kräksjuka!

Svar på tråden Bli magsjuk av förbipasserande person som kräks?