• Aysmah98

    Vägrar bada

    Hej!

    Min son på ca 17 mån vägrar att bada eller duscha. Under sommaren så hade vi inget vatten hemma pga egen brunn vilket resulterade att vi ofta gick iväg och badade på ett badställe nära oss. Alla vet ju att det svenska vattnet inte är så varmt och jag antar att han slutat gilla att bada/duscha pga erfarenheter med för kallt vatten. (Vilket jag skäms över nu för jag borde tänkt längre innan han fick bada ute)

    Men hur ska jag göra? Han får se mig och pappa duscha, han får badskum, badleksaker, titta på babblarna samtidigt. Jag har verkligen testat allting. Så fort jag bara går in på toaletten med honom får han panik och vill upp i famnen och han skulle aldrig gå in på toan medvetet. Vad ska jag göra? Jag vill ju inte tvinga honom:(

  • Svar på tråden Vägrar bada
  • nnnnnnnn

    Hur funkar det med badhus?
    Göra det till en vana att gå iväg 1-2 ggr/vecka och bada/leka i badhus?

  • Anonym (Anna)

    Vår dotter har aldrig varit glad i att bada/duscha. Det blev bättre när vi skaffade badkar och kunde bada tillsammans med henne. Började med väldigt lite vatten och ökade successivt. Finns det möjlighet för er med ett badkar? Annars finns badbaljor för vuxna som kanske kunde va ett alternativ? Upplever ni att han ör rädd är det en väldig trygghet att ha er med i badet såklart.

  • legomum

    Varför inte bara ha lite vattenlek i en balja? Där liten kan sitta och plaska och kanske något att leka med.

    Sänk kraven rejält och barnet är inte tvungen att bara/duscha jämt man kan faktiskt använda tvättsvamp och tvåla in och skölja av med.

    Gör vattenleken lustfylld kanske det fungerar i diskhon istället ett tag (ALLA KNEP TILLÅTNA ;) )

  • linnéa001

    Min dotter var tre år innan hon började tycka om att bada, hon gillade det inte ens som bebis och var verkligen livrädd. Vi tog det lugnt, tvättade henne ibland. Det är ju inte farligt att inte bada liksom. En vacker dag när hon kollade på Daniel Tiger och det var ett avsnitt när han badade började hon bara klä av sig och sa att hon ville bada med bubblor som han gjorde. Sedan dess badar hon gärna och efter en del träning är hon inte längre rädd för duschen. Badhuset blir nästa steg för oss.

  • Anonym (Testa !)

    Om han associerar toaletten till smärta välj en miljö han kopplar till njutning, köp en balja och kliv in med barnet i tvättstugan t.ex, blöt ner er lite lätt gör en försiktig vattenlek och gå stegvis från lek till bad. Prova ha på en liten video i mobilen när barn badar som du satt upp som ni kan ha i bakgrunden.

    Tvättstället / diskhon är också bra alternativ om inte baljan eller toaletten fungerar.

    Bada i kläder låt han blöta ner sig lite som att det råkade hända lär han sedan successivt bada utan kläder.

    Testa dig fram! :)

  • Aysmah98
    nnnnnnnn skrev 2018-01-27 22:09:15 följande:

    Hur funkar det med badhus?

    Göra det till en vana att gå iväg 1-2 ggr/vecka och bada/leka i badhus?


    Jag har faktiskt inte testat badhus än. Visst finns det sånna pass som man tränar med barnen i vattnet? Eller är han för gammal för det tror du?
  • Aysmah98
    Anonym (Anna) skrev 2018-01-27 22:14:39 följande:

    Vår dotter har aldrig varit glad i att bada/duscha. Det blev bättre när vi skaffade badkar och kunde bada tillsammans med henne. Började med väldigt lite vatten och ökade successivt. Finns det möjlighet för er med ett badkar? Annars finns badbaljor för vuxna som kanske kunde va ett alternativ? Upplever ni att han ör rädd är det en väldig trygghet att ha er med i badet såklart.


    Nej tyvärr:/ det skulle ta så mycket vatten med ett badkar för oss
  • nnnnnnnn
    Aysmah98 skrev 2018-01-29 19:22:38 följande:
    Jag har faktiskt inte testat badhus än. Visst finns det sånna pass som man tränar med barnen i vattnet? Eller är han för gammal för det tror du?
    Man kan gå iväg och leka själv eller får du anmäla honom till babysim eller liknande, finns för alla åldrar.
  • Aysmah98
    legomum skrev 2018-01-27 22:22:37 följande:

    Varför inte bara ha lite vattenlek i en balja? Där liten kan sitta och plaska och kanske något att leka med.

    Sänk kraven rejält och barnet är inte tvungen att bara/duscha jämt man kan faktiskt använda tvättsvamp och tvåla in och skölja av med.

    Gör vattenleken lustfylld kanske det fungerar i diskhon istället ett tag (ALLA KNEP TILLÅTNA ;) )


    Ja det borde jag testa faktiskt:o grejen är att han precis börjat dagis och både jag och pappan är väldigt känsliga för smuts och jag har fått för mig att det finns massa äckliga ?dagisbakterier? haha
  • Aysmah98
    Anonym (Testa !) skrev 2018-01-27 22:40:08 följande:

    Om han associerar toaletten till smärta välj en miljö han kopplar till njutning, köp en balja och kliv in med barnet i tvättstugan t.ex, blöt ner er lite lätt gör en försiktig vattenlek och gå stegvis från lek till bad. Prova ha på en liten video i mobilen när barn badar som du satt upp som ni kan ha i bakgrunden.

    Tvättstället / diskhon är också bra alternativ om inte baljan eller toaletten fungerar.

    Bada i kläder låt han blöta ner sig lite som att det råkade hända lär han sedan successivt bada utan kläder.

    Testa dig fram! :)


    Tack för de bra tipsen. Ska testa detta oxå:))
  • Aysmah98
    linnéa001 skrev 2018-01-27 22:29:54 följande:

    Min dotter var tre år innan hon började tycka om att bada, hon gillade det inte ens som bebis och var verkligen livrädd. Vi tog det lugnt, tvättade henne ibland. Det är ju inte farligt att inte bada liksom. En vacker dag när hon kollade på Daniel Tiger och det var ett avsnitt när han badade började hon bara klä av sig och sa att hon ville bada med bubblor som han gjorde. Sedan dess badar hon gärna och efter en del träning är hon inte längre rädd för duschen. Badhuset blir nästa steg för oss.


    Haha jag har försökt göra samma sak fast med babblarna, men jag tror inte han fattar piken än
  • Fru Ve

    Vår äldsta var jätterädd för bad i den åldern. Vi satte honom på kanten till handfatet och tvättade med en tvättlapp istället för bad/dusch. Tyckte det funkade bra. Sen vande han sig vid bad genom vattenlek med baljor, och det gick successivt bättre.

  • Anonym (Sälmamma)

    Vi tvättade vårt vattenrädda barn med frottétrasor och lät henne leka vid handfatet då och då för atf rädslan skulle släppa. Plaskade i strandkanten på sommaren. Har för mig hon började acceptera att bada när hon var typ tre, fyra år. Simskolan botade sedan det sista.

Svar på tråden Vägrar bada