• köpalägenhet

    Köpa lägenhet i Sköndal?

    Hej! Vet inte om detta är rätt forum men undrar om det finns någon som har erfarenhet av Sköndal och kan säga mig om det är ett trevligt ställe att bo på. Jag ocm min kille funderar på att köpa lägenhet där, och vi har en ettåring som ska börja på dagis snart så gärna synpunkter särskilt om Sköndal ur ett barnperspektiv.

    Hur är stämningen i Sköndal? A-lag? Eller övre-medelklass-brackigt? Bor i Dalarna så kan inte åka och se själv men vill veta om det är värt att åka ner för att gå på visningar.

    Undrar också om nån vet nåt om Kubbegatan särskilt? Det är väldigt många lägenheter till salu där, vad beror det på?

    Hoppas att det finns nån Sköndalexpert därute! :)

  • Svar på tråden Köpa lägenhet i Sköndal?
  • Noname00

    Det är vanlig arbetarklass, helt ok område.
    Hur kommer det sig att ni väljer att bosätta er i just sköndal?

  • Fliselisan

    Sköndal är en ganska vanlig förort, finns 2 skolor där, Kubbegatan ligger nära en av skolorna o nära centrum.

    Finns ingen tunnelbana eller pendel där, men bra med bussar. Nära/cykelavstånd till Drevviken/badställe.

    En bra mataffär i centrum, halvstor.

    Dock varning för puben/restaurangen i centrum, har under alla år hängt mycket alkisar där, sitter typ samma folk där jämt.

  • Fliselisan

    Finns ganska många lekparker där på de olika gårdarna....jag är själv uppvuxen i Sköndal och trivdes bra.

    Jämfört med andra orter som Skarpnäck vilken ligger ganska nära Sköndal så är Sköndal ett trevligt ställe.

  • majapapaja81

    Tack ska ni ha för svar! (jag är trådstartaren, hade inte loggat in förut)

    Vi funderar på Sköndal för att min killes mamma bor i Skarpnäck men jag tycker att det är lite stökigt där. Och så tycker jag att husen är så fula fast det är ju en bisak. :)

    Hur är det med brus från motorvägen, är det väldigt störande? Kubbegatan till exempel ligger ju bara 200 meter från en motorväg och ett par hundra meter till från nästa.

  • Fliselisan

    Har inte tänkt på det det när jag varit där, mina föräldrar flyttade iof från Kubbegatan för 15 år sedan så trafiken har nog förändrats sedan dess, men så påtagligt är det nog inte. Är ju mycket saker emellan (hus etc) som dämpar ljudet.

    Skarpnäck är precis som du säger, stökigt. Tror Sköndsl klarat sig bättre då det ligger mycket villor och radhus, samt avsaknad av tunnelbana.

    Jag tycker det är mysigt där :)

Svar på tråden Köpa lägenhet i Sköndal?