• Anonym (Rådvill)

    Jättelång föräldraledighet?

    Jag bor i Norge där man har rätt till ett års betald föräldraledighet och ett år till obetalt, i direkt anslutning till den betaldas slut.

    Jag räknade nyss ut att om jag tajmar barn nr. 2 perfekt skulle jag vara ledig straks över 4 år där jag arbetar heltid vid tre tillfällen i 14 v + 6 månader + 14 v.

    Jag skulle då ha en mycket låg inkomst i två av dessa år och förlora pensionspoäng för två år. Skulle ha rätt att få gå tillbaka till min tjänst efteråt.

    Ekonomiskt skulle det gå ihop, vi har inga problem att leva på min mans lön. Vi sätter in nästan hela min lön på sparande som det är idag.

    Vad skulle du göra? Kan man göra så mot sin arbetsgivare? Jag tycker mycket om min arbetsgivare och min tjänst och har ingen plan om att avancera, så ledigheten skulle inte förstöra möjlighet till befodran. Vill vara ledig för att få tid med barnen, inte för att rymma jobbet.

  • Svar på tråden Jättelång föräldraledighet?
  • Carambolan

    Vill inte din man också vara ledig och få tid med barnen?

  • Anonym (Rådvill)

    Han vill ta de 14 veckorna som är vikta åt pappan. Han vill helst att jag tar ut resten, men säger att jag får bestämma.

  • Glinda från Oz

    Varför vill han inte ta hand om sina egna barn och varför vill du ha ett till barn med en sådan man?

  • Anonym (M)
    Glinda från Oz skrev 2018-01-29 05:13:27 följande:

    Varför vill han inte ta hand om sina egna barn och varför vill du ha ett till barn med en sådan man?


    Föräldraledighet är upp till var och en hur man gör och bara för att man inte delar lika betyder det absolut inte att ena föräldern inte vill ta hand om barnet. Det kan va en fråga om många andra faktorer, jobb, ekonomi mm. Så lägg ner attityden.
  • kusbölehelvete
    Glinda från Oz skrev 2018-01-29 05:13:27 följande:

    Varför vill han inte ta hand om sina egna barn och varför vill du ha ett till barn med en sådan man?


    Du har ju ingen aning om hur TS mans arbetstider ser ut, han är kanske hemma mycket utan att ta ut föräldraledighet. Min sambo tog nästan inte ut något då han var hemma så pass mycket ändå pga det yrke han hade då, alla må få göra som det passar dom bäst.

    TS hade jag haft möjlighet att vara hemma länge så skulle jag nog varit det, men om möjlighet funnit och det fungerat skulle jag nog försökt få jobba lite extra på min arbetsplats
  • Anonym (K)

    Ni gör som ni vill och passar er. Har du den rätten är det ju bara för arbetsgivaren att gilla läget. Jag tänker mer på hur ni löser pensionsbiten. Kompenserar din man dig på något sätt då eftersom han inte vill vara hemma så mycket med barnen? Om jag var ni skulle jag räkna ut vad du förlorar i pension och så får din man betala sin del till dig på något sätt.

    Sen tänker jag också på det här med att planera barn. Det funkar ju inte riktigt så, att det bara är att bestämma när nästa barn ska komma, men det förstår du säkert själv. Till att börja med vet man aldrig hur lång tid det tar att bli gravid och när man väl blir det kan det ju bli mf (är ändå väldigt vanligt med tidiga mf) eller att man föder för tidigt. Så häng inte upp dig allt för mycket på när ni VILL ha barn utan när ni faktiskt vet att det blir ett till. Lycka till!

  • nnnnnnnn

    Varför inte?
    Det är ju lagligt och om du är ärligt mot AG så bordet det inte vara några problem.

    Däremot kan det vara svårt att "beställa barn" så de kommer när man tänkt det, samt att det är bättre att planera barn efter hur man vill ha det i familjen istället för att slippa jobba.

    Du skriver att du inte vill rymma från jobbet, men skriver även att ni då måste tajma barn 2 perfekt osv.

    Sen tycker jag generellt att det är bättre att dela på ledigheten. Forskning visar att par som delar på FL håller ihop längre och har större förståelse för vad det innebär att vara hemma med barnen.

    Jag har noll koll på reglerna i Norge, så jag har inga tips att komma med alls. Men i Sverige så har båda föräldrarna rätt att vara hemma 100% första året och det är även i början som det kan vara bra att vara hemma båda. Finns någon möjlighet till detta i Norge så kan ni passa på att vara hemma båda ett tag.

  • nnnnnnnn

    Till de som läser och tycker att det verkar konstigt att man kan vara hemma 2 år heltid i Norge - det går lika bra att vara det i Sverige med...

    Skillnaden verkar vara att i Norge har man 1 års betald ledighet + 1 års obetald.
    I Sverige är det tvärtom: man har rätt till 1 års obetald ledighet + när barnet fyllt 1 år måste man ta ut 5 FP-dagar/vecka för att behålla sin SGI.
    Barnet har 490 dagar = 98 veckor till som en förälder kan vara helt ledig med sitt barn. Och man har rätt till 5 veckors semester enligt FK, så man kan ta ut 47 veckor istället för 52 på ett år, så 490 dagar räcker till 2 hela år till + 4 veckor.
    Så det går bra att ha barnet hemma 3 år och 1 månad utan att föräldrarna förlorar sin SGI.
    Vill man göra som TS och ta all ledighet som den andre inte måste ta ut så har man alltså: 1 års obetalt + 400 FP-dagar = 80 veckor = 1 år + 33 veckor (ca 8 månader).
    Så ena föräldern kan vara hemma 2 år och 8 månader utan att förlora sin SGI.

    Skaffar man sedan ett barn till så kan man köra samma karusell ett varv till och vara hemma otroligt länge!

  • SysterY
    nnnnnnnn skrev 2018-01-29 08:18:52 följande:

    Varför inte?

    Det är ju lagligt och om du är ärligt mot AG så bordet det inte vara några problem.

    Däremot kan det vara svårt att "beställa barn" så de kommer när man tänkt det, samt att det är bättre att planera barn efter hur man vill ha det i familjen istället för att slippa jobba.

    Du skriver att du inte vill rymma från jobbet, men skriver även att ni då måste tajma barn 2 perfekt osv.

    Sen tycker jag generellt att det är bättre att dela på ledigheten. Forskning visar att par som delar på FL håller ihop längre och har större förståelse för vad det innebär att vara hemma med barnen.

    Jag har noll koll på reglerna i Norge, så jag har inga tips att komma med alls. Men i Sverige så har båda föräldrarna rätt att vara hemma 100% första året och det är även i början som det kan vara bra att vara hemma båda. Finns någon möjlighet till detta i Norge så kan ni passa på att vara hemma båda ett tag.


    Pappan kan istället.välja att ta all föräldraledigheten och mamman tar 14 veckor.

    I Norge har man antingen 80% lön i 59 veckor eller 100% lön i 49 veckor.
  • SysterY
    nnnnnnnn skrev 2018-01-29 08:27:10 följande:

    Till de som läser och tycker att det verkar konstigt att man kan vara hemma 2 år heltid i Norge - det går lika bra att vara det i Sverige med...

    Skillnaden verkar vara att i Norge har man 1 års betald ledighet + 1 års obetald.

    I Sverige är det tvärtom: man har rätt till 1 års obetald ledighet + när barnet fyllt 1 år måste man ta ut 5 FP-dagar/vecka för att behålla sin SGI.

    Barnet har 490 dagar = 98 veckor till som en förälder kan vara helt ledig med sitt barn. Och man har rätt till 5 veckors semester enligt FK, så man kan ta ut 47 veckor istället för 52 på ett år, så 490 dagar räcker till 2 hela år till + 4 veckor.

    Så det går bra att ha barnet hemma 3 år och 1 månad utan att föräldrarna förlorar sin SGI.

    Vill man göra som TS och ta all ledighet som den andre inte måste ta ut så har man alltså: 1 års obetalt + 400 FP-dagar = 80 veckor = 1 år + 33 veckor (ca 8 månader).

    Så ena föräldern kan vara hemma 2 år och 8 månader utan att förlora sin SGI.

    Skaffar man sedan ett barn till så kan man köra samma karusell ett varv till och vara hemma otroligt länge!


    Man har antingen 59 veckor med 80% lön eller 49 veckor med 100% lön. Därtill kan man vara ledig ytterligare ett år (eller err halvår) men då helt utan lön.

    Både mamman och pappan har 10 veckor var ned föräldradagar som är deras egna. Mamman måste ta de första 6 veckorna efter förlossningen.

    Mamman var också 3 veckor som hon kan ta före förlossningen. Dessa kan enbart tas före förlossningen och försvinner om man inte tar ut dem.

    De resterande 26 (100% lön) eller 36 (80%lön) är gemensamma dagar.

    Dock är det så att om mamman valt att ta 100% lön så får pappan automatiskt ta ut 100% lön om han ska vara föräldraledig.
Svar på tråden Jättelång föräldraledighet?