• jag är den jag är

    Era godaste sallader!

    Jag behöver inspiration när det gäller sallader. Både sallad som serveras som tillbehör till måltiden, och matsallader (som alltså ÄR själva måltiden)

    Så därför ber jag er nu att överösa mig med era bästa salladsrecept

  • Svar på tråden Era godaste sallader!
  • nnnnnnnn

    Snabbaste vintersalladen:
    Finriv skalade morötter + äpplen utan kärnhus (skalet kan vara på). Klipp ner skalade apelsinklyftor. Blanda. Klart.

    VI tar ca 4-6 stora morötter + 2 äpplen + 1-2 apelsiner. Har vi inga apelsiner så tar vi ett extra äpple och häller över lite pressad citron istället.

  • jag är den jag är
    nnnnnnnn skrev 2018-01-30 13:53:30 följande:

    Snabbaste vintersalladen:
    Finriv skalade morötter + äpplen utan kärnhus (skalet kan vara på). Klipp ner skalade apelsinklyftor. Blanda. Klart.

    VI tar ca 4-6 stora morötter + 2 äpplen + 1-2 apelsiner. Har vi inga apelsiner så tar vi ett extra äpple och häller över lite pressad citron istället.


    Tack!


  • gröna

    Riven eller strimlad rå rödbeta, jag skalar inte, olja, vinäger, herbamare, svartpeppar, timjan eller oregano. Ev lite honung, blir extra gott. Enklast är om man blandar allt utom rödbetorna först i skålen. Serveras som tillbehör till det mesta.

    En favorit sallad som tillbehör är tomatsallad, tomatklyftor halverade, tunt skivad gul eller röd lök. Olivolja, svartpeppar, havssalt. Variera med balsamvinäger och/eller strimlad paprika, delade svarta oliver, osttärningar (feta eller vanliga)

  • SupersurasunkSara

    Ovanstående rödbetssallad är gott även med fetaost i. Eller att Ugnsrosta rödbetorna. 

    mittkok.expressen.se/recept/kramig-pastasallad-med-rokt-kalkon-och-gronsaker/
    Jag gör ibland ovanstående med kvarg istället för turkisk yoghurt, det beror på om jag har det hemma. 

    Tillbehörssallad: Grönsallad, gurka och sharonfrukt. 

    Inte direkt sallad, men gott till tex grillat: En burk konserverade persikor skivas. Lägg i skål med såsen och riv ingefära över. 

    Champinjoner kan läggas in i olja, vitlök och persilja, det är gott till det mesta. 

  • gröna
    SupersurasunkSara skrev 2018-02-05 21:42:06 följande:

    Ovanstående rödbetssallad är gott även med fetaost i. Eller att Ugnsrosta rödbetorna. 

    mittkok.expressen.se/recept/kramig-pastasallad-med-rokt-kalkon-och-gronsaker/

    Jag gör ibland ovanstående med kvarg istället för turkisk yoghurt, det beror på om jag har det hemma. 

    Tillbehörssallad: Grönsallad, gurka och sharonfrukt. 

    Inte direkt sallad, men gott till tex grillat: En burk konserverade persikor skivas. Lägg i skål med såsen och riv ingefära över. 

    Champinjoner kan läggas in i olja, vitlök och persilja, det är gott till det mesta. 


    Färska eller konserverade champinjoner?
  • Dementoria

    Till kött är denna fantastiskt god:
    Gröna äpplen, tunt skivade.
    Sallad, valfri.
    Valnötter, lätt kanderade i lite socker + vatten. 

    Igår åt vi en vanlig sallad på sådant vi hade hemma, passar till allt. Salladsblandning, tomat, röd lök, paprika, fetaost. Sprinklade över lite olivolja, balsamvinäger och hallonbalsamico.

Svar på tråden Era godaste sallader!