• Delfinis

    resa med hund

    Hej..jag har en fråga..
    Vi skall resa i sommar med våran hund och det är första gången vi tar med  hunden. Vet att det är regler man måste följa till det landet man skall till men måste man följa de länder man åker igenom?
    Vi skall bila ner till Ungern men måste man följa Tysklands och Österrikes regler också även om det är bara köra igenom landet typ?

  • Svar på tråden resa med hund
  • moaguuun

    Varför ta med hunden? Det blir ju bara jobbigt för hunden med den långa resan, och ni blir låsta. Ha hundvakt istället?

  • Delfinis

    vi känner att vi vill gärna ha med hunden, vi blir borta ganska länge.. tack för svaren..jag får kolla upp alla reglerna hos alla länderna ..

  • moaguuun
    Delfinis skrev 2018-01-31 08:33:43 följande:

    vi känner att vi vill gärna ha med hunden, vi blir borta ganska länge.. tack för svaren..jag får kolla upp alla reglerna hos alla länderna ..


    Jo jag försår men för hundens bästa så har h-n det ju bättre hos en hundvakt.
  • FallenAngelNr1000

    Har läst på andra forum om att resa genom Dk o Tyskland m.m. att om man bara ska åka igenom så brukar det lösa sig så länge hunden har pass och vaccinations pappren. Kan nog vara smart att ha med sig papper på deras språk så att allt kan flyta på smidigare om dom inte kan engelska i kanske mindre länder.
    Även intyg på destination m.m. 
    En munkorg kan vara bra för att skapa en större trygghet för alla människor runt omkring om så önskas av tullpersonal m.m. Behöver dom söka igenom bilen så be om att få gå ut med hunden i lugnt tempo.
    Vet inte vart ni ska men i vissa länder kanske dom tar emot mutor i tullen osv.

    Men om du vill vara extra säker så ring en veterinär i respektive land och prata med dom ang djur införsels regler. Det ska gå bra MEN gör har du fel ras för fel land så kan dom skjuta ihjäl hunden på plats efter vad jag har förstått. 
    Det är sedan karantän när du kommer tillbaka till sverige och ev behöver du ge den en pruta innan du kommer tillbaka igen. o dessutom karantän beroende på land.  

    Länkar;
    www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/resorochtransporter/hundarkatterochillrar.4.58f2066813fc03d6a206e3a.html

    www.skk.se/sv/hundagande/tips-och-rad/att-resa-med-hund/resa-utomlands/

    O ja, varför skulle det vara bättre för hunden att lämna sin flock ? Så länge den är väl omhändertagen under hela resans gång så ser jag absolut inga problem ! Så Lycka till :)

  • Delfinis
    FallenAngelNr1000 skrev 2018-01-31 12:23:30 följande:

    Har läst på andra forum om att resa genom Dk o Tyskland m.m. att om man bara ska åka igenom så brukar det lösa sig så länge hunden har pass och vaccinations pappren. Kan nog vara smart att ha med sig papper på deras språk så att allt kan flyta på smidigare om dom inte kan engelska i kanske mindre länder.
    Även intyg på destination m.m. 
    En munkorg kan vara bra för att skapa en större trygghet för alla människor runt omkring om så önskas av tullpersonal m.m. Behöver dom söka igenom bilen så be om att få gå ut med hunden i lugnt tempo.
    Vet inte vart ni ska men i vissa länder kanske dom tar emot mutor i tullen osv.

    Men om du vill vara extra säker så ring en veterinär i respektive land och prata med dom ang djur införsels regler. Det ska gå bra MEN gör har du fel ras för fel land så kan dom skjuta ihjäl hunden på plats efter vad jag har förstått. 
    Det är sedan karantän när du kommer tillbaka till sverige och ev behöver du ge den en pruta innan du kommer tillbaka igen. o dessutom karantän beroende på land.  

    Länkar;
    www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/resorochtransporter/hundarkatterochillrar.4.58f2066813fc03d6a206e3a.html

    www.skk.se/sv/hundagande/tips-och-rad/att-resa-med-hund/resa-utomlands/

    O ja, varför skulle det vara bättre för hunden att lämna sin flock ? Så länge den är väl omhändertagen under hela resans gång så ser jag absolut inga problem ! Så Lycka till :)


    Jätte tack för informationen :)
  • Aniiee
    moaguuun skrev 2018-01-31 09:19:37 följande:
    Jo jag försår men för hundens bästa så har h-n det ju bättre hos en hundvakt.
    Säger vem? Mina hundar älskar att resa. OK, ibland är det väl inte så superroligt att flyga långt, men i övrigt..... De gillar att åka bil, de gillar att upptäcka nya platser, de älskar att träffa nya kompisar.....

    För hundens bästa håller man ihop flocken, om man kan.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Jemp
    FallenAngelNr1000 skrev 2018-01-31 12:23:30 följande:

    Har läst på andra forum om att resa genom Dk o Tyskland m.m. att om man bara ska åka igenom så brukar det lösa sig så länge hunden har pass och vaccinations pappren. Kan nog vara smart att ha med sig papper på deras språk så att allt kan flyta på smidigare om dom inte kan engelska i kanske mindre länder.

    Även intyg på destination m.m. 

    En munkorg kan vara bra för att skapa en större trygghet för alla människor runt omkring om så önskas av tullpersonal m.m. Behöver dom söka igenom bilen så be om att få gå ut med hunden i lugnt tempo.

    Vet inte vart ni ska men i vissa länder kanske dom tar emot mutor i tullen osv.

    Men om du vill vara extra säker så ring en veterinär i respektive land och prata med dom ang djur införsels regler. Det ska gå bra MEN gör har du fel ras för fel land så kan dom skjuta ihjäl hunden på plats efter vad jag har förstått. 

    Det är sedan karantän när du kommer tillbaka till sverige och ev behöver du ge den en pruta innan du kommer tillbaka igen. o dessutom karantän beroende på land.  

    Länkar;

    www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/resorochtransporter/hundarkatterochillrar.4.58f2066813fc03d6a206e3a.html

    www.skk.se/sv/hundagande/tips-och-rad/att-resa-med-hund/resa-utomlands/

    O ja, varför skulle det vara bättre för hunden att lämna sin flock ? Så länge den är väl omhändertagen under hela resans gång så ser jag absolut inga problem ! Så Lycka till :)


    Va? Varför skulle det vara bättre att riskera något med att inte följa regler och ge mutor istället för att kolla upp saken? Och för vilka av de aktuella reglerna är karantän sen aktuellt?

    Ts: ja, du måste som sagt följa reglerna för vad som krävs för alla de aktuella länderna och även kolla vad som krävs för att ta tillbaka hunden till Sverige sedan.
Svar på tråden resa med hund