• Fossingen

    Hur många millimeter/centimeter "ska" ett barns fötter växa?

    Hej!

    Jag undrar om någon här vet på ett ungefär hur många millimeter/centimeter som är "normalt" för att barns fötter att växa (säg från cirka 5,5 år till cirka 7,5 år - dvs på cirka två år)?

    Hittade mätstickan som jag måttat mitt barns fötter med och insåg att fötterna endast vuxit cirka två centimeter sedan september-15 (så alltså på cirka 2,5 år, endast två centimeter).
    I september år 2015 hade barnet cirka 18 cm långa fötter, nu är de cirka 20 cm.

    Jag förstår om inte fötterna kan växa flera cm om året, då hade man haft gigantiska fötter som vuxen. Men är det "normalt" med endast 2 cm på 2,5 ÅR?

    Alla nonchalanta svar undanbedes. Det är en seriös fråga för mig, även om andra ser det som oviktigt. Vänligen respektera det, tack! :)

  • Svar på tråden Hur många millimeter/centimeter "ska" ett barns fötter växa?
  • Carambolan

    En centimeter om året är det vanliga för så stora barn. Det är mest bebisar som växer mer än så. Däremot är min erfarenhet att fötterna tycks växa i skov, alltså ibland kan mina barn ha samma storlek hur länge som helst för att sedan närmast behöva hoppa en storlek

  • sextiotalist
    Fossingen skrev 2018-01-31 12:41:54 följande:

    Hej!

    Jag undrar om någon här vet på ett ungefär hur många millimeter/centimeter som är "normalt" för att barns fötter att växa (säg från cirka 5,5 år till cirka 7,5 år - dvs på cirka två år)?

    Hittade mätstickan som jag måttat mitt barns fötter med och insåg att fötterna endast vuxit cirka två centimeter sedan september-15 (så alltså på cirka 2,5 år, endast två centimeter).
    I september år 2015 hade barnet cirka 18 cm långa fötter, nu är de cirka 20 cm.

    Jag förstår om inte fötterna kan växa flera cm om året, då hade man haft gigantiska fötter som vuxen. Men är det "normalt" med endast 2 cm på 2,5 ÅR?

    Alla nonchalanta svar undanbedes. Det är en seriös fråga för mig, även om andra ser det som oviktigt. Vänligen respektera det, tack! :)


    Det växte min sons fötter på ett år. Nu är han vuxen och har inga jättefötter (strl 42)
  • fluu

    Alla sorter finns och det mesta är normalt. Min unges fötter växte ingenting på nära två år och nu helt plötsligt har hon ökat två, nästan tre storlekar sedan i somras. 


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Guld gossarnas Super Mamma
    Vet du att dina barns fötter växer så här fort?
    1-2 års ålder drygt 20 mm/år
    2-3 års ålder ca 15 mm/år
    3-11 års ålder ca 10 mm/år
    Inget att oroa sig över,de växer lite olika i omgångar och min snart 10 åring har 21 cm på sina fötter nu,men de sätter säkert igång och växer massvis när han blir tonåring istället. =)
    HAR VÄRLDENS VACKRASTE BARN!
  • ssa123

    Ingen aning om det "rätta" svaret, men min 11 åring hade strl 34 i säkert 1-1.5 år. Sen plötsligt 36, och på en sommar 37. Är nog väldigt olika.

    Sonen har en jämnårig kompis som är kanske 1 dm längre, om ens det, och har strl 42.

  • cosinus

    Mina barn har i princip aldrig hoppat över en storlek i skor. Har de haft strl 24 på ett par vinterskor var det 25 året efter o s v. Brukar väl vara typ 7 mm per storlek.

    Min kille som fyller 10 har pyttefötter. Har strl 30 på vinterskorna för andra året i rad. Minns inte siffrorna men hösten 15 köpte jag alltså strl 29, hösten 16 strl 30 och de duger än.

Svar på tråden Hur många millimeter/centimeter "ska" ett barns fötter växa?